۰
يکشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۲
یک سامانه بارشی قوی در راه ایران

اعلام آماده‌باش کامل به ۵ استان غربی

سخنگوی وزارت کشور از اعلام آماده‌باش به استانداران ۵ استان غربی کشور در پی گزارش سازمان هواشناسی مبنی‌بر ورود سامانه بارشی قوی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه(۵ و ۶ فروردین) در این مناطق خبر داد
اعلام آماده‌باش کامل به ۵ استان غربی
سخنگوی وزارت کشور از اعلام آماده‌باش به استانداران ۵ استان غربی کشور در پی گزارش سازمان هواشناسی مبنی‌بر ورود سامانه بارشی قوی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه(۵ و ۶ فروردین) در این مناطق خبر داد و در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:
 
برای اطلاع دقیق از وضعیت جوی کشور در روزهای آینده، با رئیس سازمان هواشناسی کشور مستقیماً صحبت کردم. مطالب ایشان حکایت از ورود سامانه بارشی بسیار قوی از غرب کشور طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه داشت.
 
 بیشترین بارندگی را برای استان‌های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب ایلام پیش‌بینی می‌کنند.
 
با استانداران این استان‌ها جهت اطمینان از آماده‌باش کامل تماس گرفتم. ستاد بحران در هر ۵ استان تشکیل جلسه داده است و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند.
 
تاکید کردم که از اطلاع‌رسانی کامل از طریق صداوسیما و رسانه‌ها و در موارد لزوم به صورت حضوری به عشایر و روستاییان عزیز و کسانی که در مناطق جنگلی و در نزدیکی رودخانه‌ها و در چادرهای مسافرتی اتراق کرده‌اند، یقین حاصل نمایند و تمام فرمانداران این استان‌ها در آن ایام در آماده‌باش کامل باشند.
 
در همین حال سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: یک سامانه بارشی از روز یکشنبه از جنوب، جنوب غرب و غرب وارد کشور می شود. انتظار می رود که این سامانه از روزهای یکشنبه تا سه شنبه هفته جاری غیر از مناطق جنوب شرق کشور در غالب نقاط کشور موجب بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات البرز و مناطق مرتفع زاگرس بارش برف شود. با نفوذ توده هوای نسبی گرم از عرض های جنوبی، غالبا بارش باران را انتظار داریم و به همین سبب موجب ذوب برف و افزایش شدت روان آب و طغیان رودخانه ها در منطقه جنوب و جنوب غرب می شود. همچنین به علت ناپایداری نسبی شدید و بالا بودن احتمال دما وقوع رگبار و رعد و برق و برخی نقاط تگرگ در مناطق غرب، جنوب غرب و جنوب کشور پیش بینی می شود.
 
بیشینه بارش این سامانه در جنوب غرب و غرب کشور در استانهای لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و کهگیلویه و بویر احمد پیش بینی می شود. بر این اساس با توجه به شدت و مدت بارش در جنوب غرب و جنوب کشور انتظار طغیان رودخانه ها، وقوع سیلاب همراه با رگبار و رعد و برق و وضع هوا در سایر استانها به شرح زیر پیش بینی می شود:
 
یکشنبه چهارم فروردین
رگبار و رعد و برق با احتمال وقوع سیلاب ناگهانی و بالا آمدن موقت رودخانه ها در استان هرمزگان و جزایر استان در خلیج فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و از اواخر وقت بارش باران و در برخی نقاط همراه با رگبار باران در استانهای ایلام، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، چهار محال بختیاری که با احتمال سیلابی شدن مسیرها و آبگرفتگی معابر است.
 
دوشنبه پنجم فروردین
بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب، طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و جنوب فارس و دامنه های زاگرس در جنوب اصفهان و بعد از ظهر و شب با شرایط طوفانی (رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت) در غرب یزد، شمال اصفهان و جنوب استان مرکزی، همچنین بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و لغزندگی جاده در جاده های کوهستانی و برفگیر استانهای لرستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،کردستان، ارتفاعات البرز در استانهای تهران، البرز، قزوین و سمنان و بارش باران همراه با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران.
 
 سه شنبه ششم فروردین
بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، جنوب فارس، غرب هرمزگان و جزایر خلیج فارس و دامنه های زاگرس در غرب اصفهان رگبار و رعدوبرق و وزش بادشدید با احتمال سیلابی شدن مسیرها در غرب استان یزد، غرب کرمان ، قم. سمنان، خراسان شمالی. همچنین بارش برف و باران در ارتفاعات و جاده های کوهستانی زاگرس و البرز .
 
بر این اساس اقدامات زیر توصیه می شود:
برای سفر در مسیرهای یاد شده لازم است برنامه ریزی با توجه به شرایط جوی انجام شود و طی روزهای آینده برای سفر در مناطق کوهستانی احتیاط لازم در نظر گرفته شود. همچنین از توقف درحاشیه و بستر رودخانه ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.
 
به سبب بارش های قابل ملاحظه و رگبار و رعدوبرق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها در غرب و جنوب غرب کشور پیش بینی و توصیه می شود تمهیدات لازم از سوی مدیریت منابع آب بعمل آید.
 
به دلیل پیش بینی وقوع رعدوبرق در روزهای دوشنبه تا سه شنبه هفته جاری، صعودهای کوهستانی در البرز و به ویژه زاگرس توصیه نمی شود.
 
کد مطلب: 105047
برچسب ها: سیل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *