۰
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۱

لیبی در جدال با سیاست تجزیه طلبانه

از زمان دخالت نیروهای ناتو در لیبی و سقوط دیکتاتوری ˈقذافیˈ، اوضاع امنیتی در این کشور با چالش های بسیار روبرو شده و دامن زدن اشغالگران به درگیری های طایفه ای، این کشور را به سمت تجزیه پیش می برد.
لیبی در مدت ۴۰ سال دیکتاتوری ˈمعمر قذافیˈ علیرغم سرکوب حقوق اولیه انسانی، از ثبات قابل توجهی برخوردار بود و تنش های طایفه ای کنترل شده بود. با این حال، از زمانی که اعضای ناتو در جهت اجرای طرح تجزیه خاورمیانه به این کشور حمله کردند، ناامنی و هرج مرج به ویژگی روزمره لیبی تبدیل شده است. هرچند دخالت نیروهای ناتو سبب شد تا انقلابیون لیبی ˈقذافیˈ را ساقط کنند، اما با سقوط قذافی آرامش از بین رفته و هرج و مرج جای آن راگرفته است.

در حال حاضر لیبی از یک سو با چالش های امنیتی سختی روبرو است و از سوی دیگر کشورهای عضو ناتو که در سقوط دیکتاتور این کشور نقش داشتند به ثروت های این کشور چشم طمع دوخته و به سهم خواهی برآمده اند. اوضاع این کشور به گونه ای دچار هرج و مرج است که هر روز مردم این کشور شاهد درگیری میان عناصر مسلح افراطی، بازماندگان ˈقذافیˈ و قبایل جنگوجویی هستند که زمینه را برای جنگ طایفه ای در این کشور فراهم می کنند. هیچ کس در قبال حوادثی که در این کشور به وقوع می پیوندد مسوولیتی برعهده نمی گیرد.

روزنامه الاتحاد امارات گزارش داد که روند انتقال قدرت در لیبی در چند راهی قرار گرفته است. همه به شفاف بودن انتخابات پارلمانی در لیبی اعتراف کرده اند، اما همه اقداماتی که در زمینه پیاده کردن دموکراسی در لیبی انجام شده باعث بهبود اوضاع امنیتی این کشور نشده است. از زمان ورود نیروهای ناتو و سقوط ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور این کشور، اوضاع امنیتی در این کشور نه تنها بهتر نشده، بلکه هر روز اوضاع ناگوارتر می شود. رسانه های مختلف هم حمله به کنسول گری آمریکا و کشته شدن سفیر و دیگر دیپلمات های این کشور را نشانه اوضاع امنیتی وخیم در لیبی دانسته اند. فعالیت گروه های وابسته به القاعده نیز در این کشور منشاء تهدید و نگرانی است. به ویژه که در شرایط ناامنی که اسلحه در دست گروه های مختلف قرار دارد این گروه های می توانند منشا ناامنی باشند.

روزنامه ˈالامارات الیومˈ هم با اشاره به اوضاع ناامن لیبی، کشته شدن سفیر آمریکا در این کشور را مطرح کرد و نوشت: کشته شدن دیپلمات های آمریکایی در لیبی حاکی از اوضاع ناامن لیبی است. در تاریخ ۶ شهریور، وزارت امور خارجه آمریکا از مقامات این کشور خواسته بود به لیبی سفر نکنند و علت این امر را هم ناامنی اوضاع این کشور اعلان کرده بود و پیش بینی کرد که امکان دارد هر لحظه در لیبی میان شبه نظامیان درگیری اتفاق افتد. هنوز مشخض نشده است که دیپلمات های آمریکایی توسط چه کسانی کشته شده اند و هیچ مسوولی عهده دار تحقیق در این زمینه نیست.

نیروهای ناتو با سنارویوی لیبی آتشی را برافروخته اند که هیچ کس نخواهد توانست آن را خاموش کند. اکنون با گذشت بیش از یک سال از جشن پیروزی غربی ها در لیبی به نظر می رسد که اوضاع به صورت لجام گسیخته به سمت هرج و مرج پیش می رود.

یک نظر سنجی که روزنامه الامارت الیوم در تیر ماه گذشته منتشر کرده است، بیان می کند که هر روز بر تعداد گروه های مسلح در لیبی افزوده می شود و این در واقع تهدیدی برای دولت ملی و ارتش نلی این کشور به شمار می رود.

به نظر می رسد که لیبی هم اکنون در بدترین شرایط به سر می برد که از یک سو با دخالت خارجی روبرو است و از سوی دیگر با ایدئولوژی گروه های تندرو دست و پنجه نرم می کند.

روزنامه ˈالقدس العربیˈ چاپ لندن نوشت، ˈعبدالواحد حرکاتˈ فعال سیاسی لیبیایی و عضو سازمان عفو بین الملل از هیات سازمان ملل خواسته است تا برای تامین امنیت شهروندان لیبیایی در این کشور فعالیت کند و به هرج و مرج پایان بخشد.

ˈحرکاتˈ در بخشی از اظهارات خود به حجم گرفتاری زندانیان این کشور که توسط شبه نظامیان مسلح برخی از قبایل انجام شده است اشاره کرد و گفت: دولت بر عملکرد این شبه نظامیان هیچ نظارتی ندارد. شهر طرابلس با وجود درگیری های قبیله ای مختلف تاریخ و مدنیت خود را از دست داده است و ترس آن می رود که ما در لیبی گرفتار جنگ داخلی و عقب ماندگی شویم و آینده جوانان و کودکان این کشور با خطر جدی روبرو شود. از اینکه کنگره ملی فاقد استراتژی است، در گسترش هرج و مرج تاثیر زیادی دارد.

با توجه به گزارشات ارایه شده از سوی این فعال لیبیایی، انقلاب مردم لیبی هم اکنون در دست گروه های سیاسی که منافع مختلفی دارند، افتاده است.

روزنامه ˈالرایˈ اردن نوشت، بعد از حمله نیروهای ناتو به لیبی و سرنگونی ˈقذافیˈ، از گروه های مسلح این کشور انتظار می رفت دست از سلاح بردارند و به فعالیت حزبی و سیاسی بپردازند، اما این گروه ها هم اکنون در لیبی هرج و مرج ایجاد می کنند، به طوری که این هرج و مرج ها چهره انقلاب ها و بهار عربی را نامطلوب جلوه می دهد. این گروه ها باید رویدادها را به خوبی تحلیل کنند و داستان بنغازی را به یاد آورند و سلاح را کنار گذارند و ماموریت بهبود بخشیدن به اوضاع امنیتی کشور را برعهده گیرند.

شبکه خبری راشاتودی با درج خبری با عنوان ˈهرکس برای دیگران چاه بکند خودش در آن می افتدˈ به حوادث اخیر لیبی پرداخت.

این شبکه خبری گزارش داد، نیروهای امنیتی آمریکا مسوول بازگشت تروریست ها در لیبی هستند. این به این دلیل است که ایالات متحده آمریکا تلاش می کند تا به گسترش هرج و مرج در برخی از کشورها بپردازد تا دشمنان سیاسی خود را در منطقه به نوعی کنترل کند.

این شبکه خبری با اشاره به عملکرد بد ˈقذافیˈ در لیبی گزارش داد، آنچه عجیب به نظر می رسد این است که حدود دو سال پیش در لیبی امنیت وجود داشت و ˈقذافیˈ می دانست که چگونه جلو اقدامات عناصر مسلح افراطی را بگیرد. اوضاع بدین صورت در حال ادامه بود تا این که کشورهای غربی تلاش کردند جهان عرب را به نوع دلخواه خود تغییر دهند و لیبی یکی از ایستگاه های این کشورها بود. برخی از طرف ها تلاش می کنند تا نقش آمریکا را در تغییرات لیبی کم رنگ جلوه دهند و مسوولیت اوضاع لیبی را به گروه های دیگر نسبت دهند.

این گروه ها معتقدند که ˈنیکولا سارکوزیˈ در مورد حمله به لیبی نقش برجسته ای داشته است و ایالات متحده آمریکا به عنوان همپیمان از وی طرفداری کرده است، اما باور کردن چنین رویکردی ساده لوحانه است. واقعیت این است ابتدا واشنگتن همه چیز را تغییر داد و حمله به لیبی را پوشش قانونی بخشید و زمینه را برای حمله مسلحانه فرانسه و انگلیس فراهم کرد، اما سلاح هایی که این دو کشور در اختیار داشتند برای حمله به لیبی و سرنگونی رژیم ˈقذافیˈ کفایت نمی کرد، بلکه آمریکا نیز در این حمله به طور مستقیم این کشورها را همراهی کرد و سیاست دوگانه ای را در حمله به لیبی در پیش گرفت. مرگ سفیر آمریکا در لیبی شکست مفتضحانه این سیاست دوگانه غربی ها است.

سیاستی که آمریکایی ها در لیبی در پیش گرفته اند گسترش هرج و مرج برای آماده کردن زمینه ها برای نهایی کردن سیاست تجزیه است. این هدف هرگز از نظر آمریکایی ها دور نگاه داشته نشده است و آنها لحظه ای از آن غفلت نکرده اند.
کد مطلب: 10505
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *