۰
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۱

نارضایتی گردشگران پاسارگاد از یک طرح

طرحی ابتدای نوروز 98 در دروازه میراث جهانی پاسارگاد از سوی شهرداری مادر سلیمان - شهر همجوار - به اجرا درآمد که موجب نارضایتی گردشگران نوروزی شده است.
طرحی ابتدای نوروز 98 در دروازه میراث جهانی پاسارگاد از سوی شهرداری مادر سلیمان - شهر همجوار - به اجرا درآمد که موجب نارضایتی گردشگران نوروزی شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این شهرداری با شروع تعطیلات نوروزی از اواخر اسفند 98 طرحی را به اجرا درآورده است که به گفته بازدیدکنندگان این شهر، به جز مناطق آزاد برای اولین بار در طول عمرشان با آن مواجه شده اند.
طرحی که براساس آن از ابتدای نوروز 98 از هر خودرو ورودی به پاسارگاد مبلغ هشت هزار تومان با عنوان هزینه پارکینگ خودرو دریافت می شود اما پارکینگی در کار نیست و به دلیل اینکه این مبلغ در قسمت ورودی شهر و نه در ورودی پارکینگ از گردشگران اخذ می شود عملا به دریافت هزینه ورود به شهر می ماند که تاکنون در سطح کشور سابقه نداشته است.
دریافت مبلغ هشت هزار تومان از هر خودرو در حالی در پاسارگاد انجام می شود که گردشگران دوباره باید برای بازدید هر فرد از مجموعه های تاریخی و فرهنگی این شهر مانند آرامگاه کوروش نیز هزینه ای دیگر را پرداخت کنند.
این طرح درحالی اجرایی شده که زیرساخت پارکینگ خودرو در پاسارگاد نیز فراهم نیست و مسافران با پرداخت هزینه هشت هزار تومانی که تنها می توانند از گیتی که در وسط تنها بلوار این شهر تعبیه شده است، عبور کنند و خود را به میراث باستانی این شهر برسانند.
مسافران در حالی که انتظار استفاده از پارکینگی مجهز را در قبال مبلغ پرداختی دارند در کمال ناباوری مجبور می شوند خودروی خود را در کنار خیابان و یا داخل کوچه‌های اطراف پارک و به سمت مقبره کوروش حرکت کنند.

**مصوبه پنج هزار تومان، پرداختی مسافران هشت هزار تومان
در حالی که از ابتدای تعطیلات نوروزی 98 مبلغ هشت هزار تومان از سوی شهرداری مادر سلیمان از خودروهای ورودی گردشگران نوروزی به این شهر دریافت شده که پیگیری های خبرنگار ایرنا به این نتیجه رسید که دریافت این مبلغ از سوی شهرداری غیرقانونی بوده است زیرا مصوبه شورای اسلامی این شهر که به تائید فرمانداری پاسارگاد نیز رسیده دریافت مبلغ پنج هزار تومان از هر خودرو و آنهم برای تامین پارکینگ بوده است.
دریافت مبلغ هشت هزار تومان بدون تامین زیرساخت لازم پارک خودرو در حالی از ابتدای نوروز امسال تاکنون در مجاورت میراث جهانی پاسارگاد در حال انجام است که این هزینه برای ورودی به پارکینگ های مجهز در کلانشهر شیراز حدود یک هزار تومان تعیین شده و به ازای هر ساعت توقف اضافه بر یکساعت نیز بین 500 تا 800 تومان از هر خودرو دریافت می شود و دریافت این مبالغ نیز در ورودی هر پارکینگ و نه در ورودی شهر اخذ می شود.

**دریافت هزینه ورود به یک شهر برای اولین بار در کشور
یکی از گردشگران میراث جهانی پاسارگاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در قسمت ورودی شهر پاسارگاد و وسط بلوار اصلی این شهر کانکسی مستقر و مسیر را به وسیله زنجیری مسدود کرده‌اند و برای هر خودرو ورودی مبلغ هشت هزار تومان دریافت می کنند.
علی رضایی افزود: این مبلغ با عنوان هزینه پارکینگ و کارت پارک دریافت می شود در صورتی که بعد از محل نصب این گیت نیز معبر عمومی و بخشی از خیابان اصلی این شهر محسوب می شود و محوطه اختصاصی پارکینگ نیست.
او ادامه داد: زمانی که با این وضعیت روبه رو شدم، خطاب به ماموری که در این محل اقدام به دریافت هزینه می کرد گفتم که این کار عملا مانند این است که برای هر خودرو ورودی به پاسارگاد هزینه دریافت می شود در صورتی که این مساله تاکنون به جز مناطق آزاد در هیچ کجای کشور سابقه نداشته که برای ورود به یک شهر هزینه پرداخت شود اما آن فرد با لحنی غیرمتعارف با من سخن گفت.
این گردشگر نوروزی اظهار داشت: بعد از پرداخت اجباری این هزینه از گیت ورودی که در وسط بلوار اصلی پاسارگاد نصب شده بود گذشتیم و خودرو را نه در پارکینگی مجهز، بلکه در یکی از کوچه های این شهر پارک کرده و برای بازدید از آرامگاه کوروش به همراه خانواده، پیاده به سمت مقبره حرکت کردیم.
وی افزود: بعد از رسیدن به محل ورودی مقبره کوروش نیز هزینه ای دیگر را که به ازای هر فرد سه هزار تومان بود پرداخت کرده و از این مجموعه تاریخی بازدید کردیم.

**هزینه گران بلی اما خدمات خیر
یکی دیگر از گردشگران نوروزی پاسارگاد که ساکن استان تهران است نیز به خبرنگار این رسانه گفت: برای ورود به شهر مادر سلیمان ملزم به پرداخت مبلغ هشت هزار تومان وجه نقد اضافه بر هزینه بازدید از میراث فرهنگی این شهر شدم که با عنوان هزینه پارکینگ و کارت پارک در این شهر از همه مسافران گرفته شد.
باقر ناظمی افزود: این هزینه در حالی به عنوان پارکینگ از مردم و مسافران نوروزی در وسط خیابان اصلی این شهر اخذ شد که هیچ پارکینگی در کار نبود و مردم خودروهای خود را در کوچه و خیابان پارک می کنند.
او ادامه داد: هزینه بهترین و مجهزترین پارکینگ های اختصاصی کشور نظیر شمال شهر تهران نیز کمتر از هزینه ای است که در ورودی شهر مادر سلیمان به بهانه حق پارک دریافت می شود در صورتی که پاسارگاد در قبال این هزینه هیچ گونه خدمات پارکینگی نظیر امنیت و ایمنی خودروها نیز دیده نشده است.
ناظمی عنوان کرد: اغلب مسافران و گردشگران نوروزی که به استان فارس آمده و در محل مجموعه میراث جهانی پاسارگاد حضور دارند از این وضعیت کاملا ناراضی بوده و با خاطره‌ای بد این محل را ترک می‌کنند.

** هزینه ورودی به سازمان میراث فرهنگی ارتباطی ندارد
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هزینه ای که از ابتدای تعطیلات نوروزی 98 علاوه بر هزینه بازدید از مجموعه های تاریخی و فرهنگی پاسارگاد از مسافران و گردشگران دریافت می‌شود بر عهده شهرداری است و این اقدام با سازمان میراث فرهنگی هیچگونه ارتباطی ندارد.
افشین ابراهیمی افزود: براساس نظرسنجی هایی که از ابتدای نوروز 98 در مجموعه جهانی پاسارگاد بعمل آمده تقریبا همه گردشگران و مسافران نوروزی از این کار ناراضی و معترض آن نیز هستند.
وی با اشاره به اینکه این طرح برای اولین بار از اواخر اسفندماه 97 اجرا شده است، ادامه داد: این هزینه با عنوان حق پارکینگ از مسافران و گردشگران دریافت می شود درصورتی که عملا این طرح به دریافت حق ورودی به شهر پاسارگاد تبدیل شده است.
ابراهیمی عنوان کرد: وجه از مسافران و گردشگران نوروزی در محل پل کردشور دریافت می شود که تقریبا در محل ورودی این شهر واقع شده و ما نیز به این طرح معترض هستیم چون باعث نارضایتی گردشگران شده است، به گونه ای که برخی از مسافران نوروزی معتقدند که با این کار شان آنها حفظ نشده و حتی قید بازدید از مجموعه پاسارگاد را نیز می زنند و نیامده از پاسارگاد می روند.
وی اظهار داشت: نرخ بازدید هر فرد از آرامگاه کوروش از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای هموطنان سه هزار تومان و برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان تعیین شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری پاسارگاد در قبال دریافت هزینه هشت هزار تومانی، زیرساخت لازم را نیز فراهم کرده است؟ گفت: پارکینگ مناسبی برای مجموعه پاسارگاد پیش بینی نشده و اغلب مردم خودروها را در کنار خیابان اصلی و یا کوچه ها پارک و برای بازدید از آرامگاه اقدام می کنند در صورتی که به نسبت سایر پارکینگ ها نیز هزینه بسیار بالایی پرداخت می کنند.
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، عنوان کرد: این اقدام می تواند به گردشگری این شهرستان و همچنین استان فارس آسیب وارد کند و از این رو، خواهان تجدیدنظر در این روند هستیم.

** دریافت پنج هزار تومان مجوز دارد
شهردار شهر مادر سلیمان در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا، این تخلف یعنی دریافت مبلغ هشت هزار تومان از سوی این شهرداری را نپذیرفت و گفت: دریافت ورودیه از اواخر اسفند 97 و با شروع تعطیلات نوروز 98 براساس مصوبه شورای اسلامی این شهر به اجرا در آمده است.
بهنام اسفندیاری افزود: مصوبه شورای اسلامی شهر پاسارگاد مبنی بر دریافت مبلغ پنج هزار تومان به ازای هر خودرو است که به تائید فرمانداری پاسارگاد نیز رسیده است.
این گفته شهردار پاسارگاد در حالی است که به ازای هر خودرو وارد شده به پاسارگاد مبلغ هشت هزار تومان از مسافران نوروزی دریافت شده است.

**وعده پیگیری تخلف
سرپرست فرمانداری پاسارگاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هزینه ای که در خصوص این طرح مورد تائید فرمانداری پاسارگاد قرارگرفته مبلغ پنج هزار تومان بوده و دریافت اضافه بر این مبلغ تخلف است.
علی علیزاده اظهار داشت: این هزینه نیز برای هر مدت زمانی که خودرو در پاسارگاد باشد، مقرر شده و تصاعدی افزایش نمی یابد.
وی با بیان اینکه این مساله مصوبه شورای اسلامی شهر مادر سلیمان بوده است، افزود: این شهر از بسیاری از زیرساخت های لازم شهری محروم است و تنها یک بلوار اصلی دارد و با این وجود در پنج نقطه شهر پارکینگ هایی برای میهمانان نوروزی تعبیه شده است.
وی در پاسخ به این سوال که بهتر نبود این هزینه در محل ورودی هر پارکینگ به جای اخذ آن در قسمت ورودی شهر گرفته می‌شد؟ گفت: سه پارکینگ پیش بینی شده در پاسارگاد در کنار هم و در فاصله حدود 20 متری از گیتی که تعبیه شده مستقر است.
سرپرست فرمانداری پاسارگاد افزود: با توجه به منابع مالی این شهر چاره ای جز این کار نبوده و باید توجه داشت که یک شهر با جمعیت هزار و 600 نفر در ایام نوروز باید روزانه از حدود چهار هزار خودرو و بیش از 15 هزار نفر مسافر و گردشگر نوروزی میزبانی کند و از این رو به خاطر فراهم نشدن شرایط شایسته میزبانی گردشگران، از آنها عذرخواهی می کنیم.
علیزاده قول رسیدگی به موضوع اضافه دریافت از گردشگران شهر مادر سلیمان را داد و ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه دستگاه ها خصوصا اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس و همچنین شهرداری و شورای شهر پاسارگاد بتوانیم در سال های آینده میزبانی بهتری از گردشگران نوروزی را شاهد باشیم.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.
این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
کد مطلب: 105321
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *