۰
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۶

تلفات سیل در افغانستان از 120 نفر گذشت

در موج جدیدی از بارندگی و سیل ناشی از آن 21 شهروند افغانستان جان باختند و 15 تن نیز ناپدید شدند که با احتساب 100 کشته سیلاب های روان شده در دهه اول فروردین ماه جاری جمع کشته از 120 تن بیشتر شد.
در موج جدیدی از بارندگی و سیل ناشی از آن 21 شهروند افغانستان جان باختند و 15 تن نیز ناپدید شدند که با احتساب 100 کشته سیلاب های روان شده در دهه اول فروردین ماه جاری جمع کشته از 120 تن بیشتر شد.
به گزارش ایرنا، استان های غرب و شمال افغانستان به ویژه در روز پنجشنبه شاهد بارش شدید باران بود که این پدیده طبیعی باعث تکرار جاری شدن سیل در استان های ی «هرات» ، «بادغیس» ، «فاریاب» ، «بغلان» ، «سرپل» و «سمنگان» شد.
آمار دقیقی از میزان خسارت وارده به منازل مسکونی در استان های افغانستان در دست نیست ولی منابع محلی از بیش از 20 هزار خانه آسیب دیده خبر داده اند.
اگر چه جریان سیل طی دیروز جمعه در استان های شمالی تا حدودی کاهش یافت اما خسارت زیادی به جاده ها ، ابینه های تاریخی و زیر ساخت های اساسی این مناطق به ویژه در استان های هرات و سمنگان وارد کرده است.
منابع دولتی افغانستان تاکنون میزان خسارات ناشی از جاری شدن سیل را طی روزهای گذشته اعلام نکرده اما گفته است که هیأت هایی را به این استان فرستاده تا درباره میزان خسارت تحقیق کنند و وعده داده به زودی نتیجه آن را اعلام می کند.
شاهدان عینی گفته اند که در این سیلاب ها زمین های کشاورزی، منازل، جاده ها، پل های زیادی از بین رفته است.
«محمد صدیق عزیزی» سخنگوی استاندار سمنگان افغانستان در همین ارتباط گفته است که سیل در شهرستان «خرم» و «سارباغ» این استان جان چهار زن را گرفته و در سرپل نیز سه نفر کشته شده اند.
مقامات محلی هرات نیز گفته اند که سیلاب روز پنجشنبه در شهرستان «کرخ» استان هرات جان هفت نفر را گرفته و 15 تن هم ناپدید هستند که بیشتر قربانیان سرنشینان خودروهای مسافربری بوده‌ اند که در مسیر هرات و بادغیس در تردد بودند.
از استان بادغیس هم خبر رسیده است که در پی سیل روز پنجشنبه چهار نفر جان باختند و خسارات زیادی داشته اما یکی از شاهدان عینی در بادغیس گفت که احتمال کشته شدن 18 نفر در سیل روز پنجشنبه وجود دارد.
وی گفته است که سیل روز پنجشنبه در 80 سال گذشته بی سابقه بود و خسارات جدی به زمین های کشاورزی و منازل مردم وارد کرده است.
در استان «فاریاب» افغانستان نیز طی دو روز گذشته بارش شدید باعث جاری شدن سیل شد که خسارت مالی در پی داشت اما تلفات انسانی نداشته است.
مقامات محلی در استان «بدخشان» نیز اعلام کرده اند سیل بخش بزرگ از بزرگراه «بدخشان- کشم» را تخریب کرده است.
دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز پیش از سیل روز پنجشنبه اعلام کرده بود که 122هزار نفر بر اثر سیلاب های اخیر در این کشور آسیب دیده اند و نیاز به کمک های فوری دارند.
دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد که سیلاب ها در 14 استان افغانستان رخ داده و زندگی مردم در این استان ها مختل شده است.
بر اساس گزارش اوچا، استان های قندهار، فراه، هلمند، کنر، لغمان، ننگرهار و زابل بیشترین زیان‌ را از سیل در ماه جاری دید ه اند.
در این گزارش آمده است که 52 هزار نفر در فراه، نزدیک به 33 هزار نفر در قندهار و نزدیک به 18 هزار و 500 نفر در هلمند، به خاطر جاری شدن سیل آسیب دیده اند.
بر اساس گزارش سازمان ملل سرازیر شدن سیل در استان های فراه، قندهار، هلمند، هرات، کاپیسا، پروان، زابل و کابل، نزدیک به چهار هزار و 900 منزل مسکونی را تخریب کرده است.
وزارت کشور در امور رسیدگی به حوادث افغانستان پیش از این هم اعلام کرده بود که از 12 اسفند ماه سال گذشته تاکنون پیش از بارندگی هفته گذشته 104 تن بر اثر جاری شدن سیلاب های شدید جان باخته اند و 237 تن دیگر هم مصدوم شده اند.
بارش برف و باران امسال که پس از خشکسالی مفرط سال 1397 مردم افغانستان را خوشحال و امیدوار به سال پر آب و با برکت برای کشاورزی، دامداری و باغداری کرده است.
کد مطلب: 105530
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *