کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان در نشست کمیته دائمی صلح و امنیت بین المللی IPU با انتقاد از به کارگیری استانداردهای دوگانه:

ترامپ، داعش پروران را تروریست نمی داند اما سپاه پاسداران نابودکننده داعش را تروریست می داند

18 فروردين 1398 ساعت 16:12

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست کمیته دائمی صلح و امنیت اجلاس IPU گفت: ترامپ، داعش پروران را تروریست نمی داند اما سپاه پاسداران نابودکننده داعش را تروریست می داند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست کمیته دائمی صلح و امنیت اجلاس IPU گفت: ترامپ، داعش پروران را تروریست نمی داند اما سپاه پاسداران نابودکننده داعش را تروریست می داند.
 
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خانه ملت به قطر، مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه، 18 فروردین ماه) که در نشست کمیته دائمی صلح و امنیت بین المللی یکصد و چهلمین اجلاس بین المجالس در دوحه قطر سخن می گفت به تفضیل در مورد مسئولیت دولت ها و مقابله با استانداردهای دوگانه در زمینه تروریسم سخن گفت. متن کامل سخنان به شرح زیر می باشد:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از هیات رئیسه و اعضای محترم شرکت کننده در این نشست چند نکته را یادآور می شوم.

اولا: استفاده از ارتش های خصوصی، شرکت های امنیتی و جنگجویان خارجی توسط دولت ها در مخاصمات مسلحانه نباید رافع مسئولیت دولت ها در مورد نقض حقوق بشر توسط این بازیگران باشد. دولت های عربستان سعودی و امارات متحده عربی به ترتیب با استخدام شرکت های بلک واتر و دین کورپ در جنگ علیه مردم یمن، مسئول مستقیم عملکرد این شرکت ها تلقی می شوند. قراردادهای میلیارد دلاری منعقد شده بین این کشورها با شرکت های امنیتی خصوصی و نیز مسلح نمودن، تأمین مالی و آموزش نیروهای شبه نظامی نشان دهنده وجود اصل کنترل موثر بر عملکرد آنها از سوی دولت های امارات و عربستان می باشد. در نتیجه این کشورها در رابطه با ارتکاب جنایات جنگی، نقض های حقوق بشر و حقوق بشردوستانه باید پاسخگو باشند.

ثانیا: گروه هایی نظیر کمربند امنیتی و نیروهای نخبه با کنترل سایتهای سیاه، منجمله زندان ها و بازداشتگاه ها، اقدام به آدم ربایی، بازداشت خودسرانه و شکنجه زندانیان می نمایند. بنابر گزارش های نهادهای بین المللی حقوق بشری تعداد زیادی از زندانیان در زندانهای بئر احمد، منصوره، مکلا، پایگاه بلهاف مورد ضرب و شتم، شوک الکتریکی و آزار جنسی قرار گرفته اند. این گروه ها به عنوان اشخاص حقوقی در مقابل جنایات ارتکابی در یمن مسئول قلمداد شده و در مقابل جامعه بین الملل پاسخگو باشند.

ثالثا: تعداد زیادی از مزدوران از کشورهای مختلف استخدام شده اند تا در جنگ علیه مردم یمن به نیروهای ائتلاف متجاوز کمک نمایند. در این راستا نیاز است تا کشورهایی که این مزدوران تابعیت آنها را دارند مسئولیت خود را پذیرفته و مانع از حضور اتباع خود در جنگ یمن شوند. این کشورها باید سازوکاری پیش بینی نمایند تا مزدورانی که در تجاوزات نظامی همچون جنگ یمن شرکت دارند پس از بازگشت به کشور خود مورد تعقیب قضایی قرار گیرند.

رابعا: وقوع نقضهای مکرر حقوق بشر و بشردوستانه توسط جنگجویان خارجی و شرکت های امنیتی در جنگ یمن، لزوم نظارت موثر بین المللی بر عملکرد این گروهها را دو چندان می کند.
بخش قابل توجهی از نقض گسترده حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه و فاجعه انسانی امروز یمن در نتیجه عملکرد این گروه ها است که متاسفانه پاسخگو نیستند. دولتها باید برای حسن انجام نظارت بین المللی بر عملکرد این گروه ها، با سازمان های بین المللی حقوق بشری بویژه نمایندگان سازمان ملل همکاری نمایند. متأسفانه عدم همکاری دولتهای مسئول با دسترسی نمایندگان سازمان ملل به یمن، مانع از بررسی دقیق و کارشناسی سازمان ملل از گستره نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی توسط این گروه ها شده است.
خامسا: در پایان مایلم تاکید کنم بحث به کارگیری استانداردهای دوگانه در مقابل تروریست ها را باید در قطعنامه آورده و همگی آن را محکوم کنیم به عنوان مثال اگر ده ها نمازگزار در نیوزلند قربانی ترور می شوند برای برخی قدرت های سلطه گر چندان اهمیتی ندارد ولی اگر یک ترقه معمولی در برخی کشورها به صدا در آید تمام رسانه های قدرت های سلطه گر با تبلیغات پرطمطراق از آن یاد می کنند.
مثال دیگری را در اینجا مطرح می کنم همه می دانیم آمریکا و رژیم صهیونیستی و آل سعود داعش را به وجود آورده اند اما از دیدگاه ترامپ، داعش پروران تروریست نیستند اما حزب الله لبنان و سپاه پاسداران که در سوریه و عراق گروه های تکفیری تروریستی همچون داعش را از بین برده اند تروریست محسوب می شوند لذا باید این استانداردهای دوگانه به کلی در قطعنامه نهایی محکوم شود.


کد مطلب: 105597

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/105597/ترامپ-داعش-پروران-تروریست-نمی-داند-اما-سپاه-پاسداران-نابودکننده-می

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir