۰
پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰

مصر از سرکردگی آمریکا انصراف داد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که مصر پیش از برگزاری نشستی در ریاض برای هماهنگی ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی آمریکا علیه ایران، انصراف خود را به اعضای این نشست اعلام کرده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که مصر پیش از برگزاری نشستی در ریاض برای هماهنگی ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی آمریکا علیه ایران، انصراف خود را به اعضای این نشست اعلام کرده است.
به گزارش ايرنا، این خبرگزاری در تارنمای رسمی خود نوشت: چهار منبع آگاه خبر دادند که مصر در اقدامی که ضربه ای به راهبرد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای مهار ایران به شمار می آید، از ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی» انصراف داد.
به نوشته رویترز، مصر پیش از آغاز برگزاری نشستی در ریاض در روز یکشنبه هفته جاری با حضور مقام هایی از برخی کشورهای عربی و آمریکا، تصمیم خود را به شرکت کنندگان اعلام کرده است.
قاهره در این نشست که آخرین اجلاس برای پیشبرد تلاش ها به سرکردگی آمریکا برای اتحاد کشورهای عرب در ائتلافی امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای مقابله با ایران است، شرکت نکرد.
براساس این گزارش، یک منبع عربی نیز گفت که علت انصراف مصر تردید در جدی بودن این ابتکار، نبود دستور کار مشخص و همچنین خطر افزایش تنش با ایران بوده است.
این منبع همچنین تاکید کرد که تردید درباره پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا و پیگیری سیاست مشابه در قبال این ائتلاف از سوی رئیس جمهوری آینده از دیگر دلایل قاهره برای انصراف بود.
یک منبع سعودی نیز درباره تلاش ها برای تشکیل ناتوی عربی به سرکردگی آمریکا به رویترز گفت: کارها به خوبی پیش نمی رود.
به نوشته رویترز، پیشنهاد تشکیل این ائتلاف که برای اولین بار در سال 2017 از سوی عربستان سعودی ارائه شد، براساس سندی طبقه بندی شده از کاخ سفید که به رویت این خبرگزاری رسیده، هدف محدود کردن نفوذ چین و روسیه را نیز در منطقه دنبال می کند.
در نشست روز یکشنبه ریاض، افزون بر عربستان سعودی و آمریکا، کشورهای اردن، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، قطر و کویت حضور داشته اند.
منابع عربی مختلف اظهارات ضد و نقیضی پیرامون احتمال بازگشت مصر داشته اند. یک منبع گفت که همه کشورها قاهره را تحت فشار خواهند گذاشت تا به ائتلاف ضدایرانی بازگردد اما منبع دیگری تاکید کرد که قانع کردن این کشور برای بازگشت امکانپذیر نیست.
ل
کد مطلب: 105817
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *