۰
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۰
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

ایران از قطر پيشي مي‏گيرد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تا پیش از سال ۱۳۹۴ تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی به ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید که این میزان بیشتر از تولید کشور قطر از این میدان مشترک است.
 به نقل از روابط عمومی نفت و گاز پارس، موسی سوری اظهار داشت: تا پایان برنامه پنجم توسعه و پیش از سال ۱۳۹۴ تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی به ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید که این میزان بیشتر از تولید کشور قطر از این میدان مشترک است.

وی افزود: اکنون ۱۰ فاز پالایشگاهی فعال در عسلویه روزانه ۲۵۴ میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشت می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: این درحالی است که هم‌اکنون سهم قطر از این میدان مشترک روزانه ۵۵۰ تا ۵۶۰ میلیون متر مکعب گاز است.

سوری تصریح کرد: هم اکنون به منظور اجرای طرح افزایش ظرفیت برداشت گاز، فاز یک را از مدار تولید خارج کرده‌ایم و پس از انجام عملیات از ابتدای آذر تولید ۲۸۵ میلیون متر مکعب محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بهره‌برداری از فازهای جدید نیز گفت: تا پایان امسال بخش پالایشگاهی فازهای ۱۵ و۱۶ و بخش دریایی فازهای ۱۷ و ۱۸ آماده بهره‌برداری خواهد شد و تولید گاز از میدان مشترک در بلوک ۱۷ و ۱۸ نیز محقق می‌شود.

سوری ادامه داد: همچنین فاز ۱۲ که تولیدش معادل سه فاز معمولی میدان گازی پارس جنوبی است طبق برنامه‌ریزی پیمانکار امسال وارد مرحله راه‌اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: از سال ۸۱ تا کنون ۱۰ فاز از ۲۴ فاز طراحی شده برای بهره‌مندی از ذخایر بزرگ‌ترین میدان گازی مستقل جهان در عسلویه استان بوشهر به بهره‌برداری رسیده است.

سوری اضافه کرد: هر فاز از طرح توسعه این میدان روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز، ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۲۰۰ تن گوگرد و یک میلیون تن گاز مایع تولید می‌کند.
کد مطلب: 10583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *