۰
جمعه ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۰

چقدر پول به سیلزدگان تعلق خواهد گرفت؟

گرچه هنوز وضعیت نهایی خسارات وارده به مناطق سیل زده مشخص نیست و منابع لازم و محل آن برای پرداخت هزینه‌های پیش‌آمده معین نشده است، اما تاکنون دستور پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تنخواه برای تامین هزینه‌های اولیه آن صادر شده است.
گرچه هنوز وضعیت نهایی خسارات وارده به مناطق سیل زده مشخص نیست و منابع لازم و محل آن برای پرداخت هزینه‌های پیش‌آمده معین نشده است، اما تاکنون دستور پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تنخواه برای تامین هزینه‌های اولیه آن صادر شده است.
به گزارش ایسنا، سیل اخیر در مناطق مختلف کشور هزینه‌های سنگینی را با خود به همراه داشته و با وجود برآوردهایی که در رابطه با آن وجود دارد و برخی نمایندگان ارقامی تا ۳۰ هزار میلیارد تومان را هم اعلام  کرده‌اند، دولت رقم مشخصی برای آن هنوز اعلام نکرده و گفته که با توجه به این که همچنان خسارت‌ها در حال وقوع است، پیش‌بینی دقیقی وجود ندارد.
از این‌رو تا نهایی شدن آمار و ارقام مربوط به هزینه‌های سیل و پرداخت‌های آن دولت مبالغی را در قالب تنخواه در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار داده تا پرداخت‌های اولیه در این رابطه را انجام دهند.
در ابتدای امر سازمان برنامه و بودجه از پیش بینی مبلغ ۷۰۰ میلیاردی برای پرداخت اولیه خبر داد و تاکنون نیز بخشی از آن در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است. بررسی آخرین وضعیت تخصیص و پرداخت‌های انجام شده برای سیل از این حکایت دارد که تا مرز ۵۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغ و تخصیص داده شده است.
این در حالی است که در ابتدا حدود ۵۶ میلیارد تومان برای استان‌های درگیر سیل و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ستاد بحران پرداخت شده بود و ۴۴۲ میلیارد تومان برای خسارت بخش‌های کشاورزی پیش‌بینی شد که در آخرین اعلام سازمان برنامه و بودجه دستور پرداخت حدود ۲۴۰ میلیارد تومان آن به خزانه داده شده تا برای بخش کشاورزی در استان‌های گلستان و مازندران قرار گیرد.
در کنار آن حدود ۳۰ میلیارد تومان دیگر نیز در روزهای گذشته به استانداری خوزستان بابت پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از طریق تکمیل و اصلاح سیل‌بندها و لایروبی رودخانه‌ها و همچنین ایمن‌سازی شرایط حادثه در حوزه آبریز و سدهای این استان پرداخت شد.
پرداختی دیگر مربوط به ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب تنخواه برای تامین هزینه‌های ضروری اولیه جبران خسارات و بازسازی تاسیسات و ابنیه ناشی از سیل در استان‌های مربوطه بوده است.
اما در مجموع خسارت‌ سنگین سیل با این اعداد و ارقام جبران نخواهد شد و شرایط به گونه‌ای است که در کنار منابع بودجه‌ای و بانکی پیشنهاد اصلی در مورد برداشت حدود دو میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی است که ممکن است به زودی این برداشت انجام شود و دولت برای پرداخت هزینه‌ها از آن استفاده کند.
کد مطلب: 105848
برچسب ها: سیلزدگان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *