۰
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۷

مخالفت ها با FATF سیاسی است

دیپلمات پیشین علت مخالفتها با لوایح مرتبط با FATF را سیاسی عنوان کرد و گفت:بپذیریم که تعامل و گفت وگو با دنیا به معنای کنار گذاشتن ارزش ها و اصول نیست، منطق سیستم بین الملل این است که در این سیستم شما چیزی می دهید و چیزی می گیرید این سیستم به معنای ضرر و زیان نیست.
دیپلمات پیشین علت مخالفتها با لوایح مرتبط با FATF را سیاسی عنوان کرد و گفت:بپذیریم که تعامل و گفت وگو با دنیا به معنای کنار گذاشتن ارزش ها و اصول نیست، منطق سیستم بین الملل این است که در این سیستم شما چیزی می دهید و چیزی می گیرید این سیستم به معنای ضرر و زیان نیست.
به گزارش ایرنا، «جاوید قربان اوغلی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره مخالفت هایی که در فضای سیاسی کشور با لوایح مرتبط با توصیه های گروه ویژه اقدام مالی می شود،گفت: مسائلی که حول لوایح چهارگانه اف ای تی اف مطرح می شود، ادامه همان مشکلاتی است که ما در مساله برجام داشتیم، همان زمان هم عده ای مخالف این توافق بودند، اما در آن زمان نظام به این تصمیم رسید که ما باید از این مرحله عبور کنیم و نهایتا هم دیدیم که بین ایران و شش قدرت جهانی توافق امضا شد اگر چه مورد اعتراض مخالفان توافق قرار گرفت. 
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با روی کار آمدن آدم ماجراجویی مانند ترامپ، آمریکا به طور یک جانبه از توافق هسته ای خارج شد. ما تلاش کردیم بعد از خروج آمریکا از برجام با کمک اروپایی ها پیکر نیمه جان توافق هسته ای را حفظ کنیم، این تصمیم بخش اعظمی از نظام است. 
وی اضافه کرد: اروپایی ها در حفظ برجام مصمم بودند و این موضوع را بارها خانم موگرینی گفته، اما برای اینکه اروپایی ها بتوانند با توجه به تهدیدات آمریکا کاری بکنند تصویب لوایح چهارگانه خصوصا در مسائل مالی لازم است. 
این دیپلمات پیشین خاطرنشان کرد:هر کار اقتصادی تا زمانی که ساز و کار ملی آن مشخص نشود به جایی نمی رسد و از آنجا دوباره این اختلافات نه در قالب برنامه موشکی بلکه در قالب مباحثاتی حقوقی شروع شد. 
قربان اوغلی با اشاره به اختلافات پیرامون تصویب لوایح مرتبط با توصیه های گروه ویژه اقدام مالی FATF افزود:من این اختلافات را ادامه اختلافاتی می دانم که در مورد برجام وجود داشت. 
وی یادآورشد: برجام نمایی از ایران بود که می توانست با جهان تعامل بکند مشکلات را در چهارچوب قوانین و مسائل بین المللی حل بکند و از رنج ها و آلام و مشکلات مردم کم کند اما بعضی فکر می کردند که این کار ما ادغام در جامعه بین الملل، و مغایر با اهداف و آرمان های انقلاب و جمهوری اسلامی است و از این رو آنها علم مخالفت برداشتند. 
این دیپلمات پیشین اضافه کرد: با روی کار آمدن آقای ترامپ برجام به مانع برخود کرد حالا عده ای در داخل در ادامه همان مسائل در موردFATF مانع تراشی می کنند که این لوایح تصویب نشود و رویارویی و چالش و نزاع ما با نظام بین الملل به همین شکل بماند. 
قربان اوغلی به تحلیل و ارزیابی مخالفان دولت اشاره کرد و گفت: بسیاری فکر می کردند آقای روحانی آمده تا رابطه ایران با آمریکا را بهبود بخشد علت مخالفت با روحانی هم از همین جا شروع شد. تصوراین گروه این بود که آقای روحانی می تواند با پیشبرد برجام نظام را وادار بکند که قسمتی از الزامات را بپذیرد و در سیستم جهانی هضم شود. 
وی اضافه کرد: به اعتقاد اینها اگر ایران تعامل با جهان را شروع کند در سیستم بین المللی هضم می شود در حالی که به نظر من برداشت ناصواب و ناصحیحی است.ما می توانیم هم استقلال خودمان را داشته باشیم ،هم مرکز تصمیم گیری کشور در تهران باشد و هم با جهان و آمریکایی ها مناسبات و تعامل داشته باشیم. 
این کارشناس مسائل بین المللی گفت: ما دیدیم در برجام برای اینکه ما چیزی بدست بیاوریم چیزهایی را هم دادیم این منطق روابط بین الملل است، نمی توانید در دنیا آنچه که می خواهید را بدست بیاورید و ما به ازایی ندهید. اگر این کار را بکنیم می شود کره شمالی که می بینیم با چه مشکلاتی روبرو است. 
قربان اوغلی اظهار داشت: بپذیریم که تعامل و گفت وگو با دنیا به معنای کنار گذاشتن ارزش ها و اصول نیست، منطق سیستم بین الملل این است که در این سیستم شما چیزی می دهید و چیزی می گیرید، در واقع بده بستان منطق حاکم بر روابط بین الملل است، این سیستم به معنای ضرر و زیان نیست و ما نباید ارزشی به این سیستم نگاه کنیم. 
وی مخالفت ها با لوایح مرتبط با FATF را سیاسی عنوان کرد و گفت: مشکل این است که مخالفان به کسی که در راس قوه مجریه قرار می گیرد اعتماد ندارند، بنابراین کارشکنی می کنند، به آقای احمدی نژاد در اوایل کار اعتماد داشتند و آقای احمدی نژاد هر کاری می کرد را عین صواب می دانستند. دیدید که ایشان را تا عرش اعلا بردند چون احمدی نژاد منتخب خود آنها بود و مورد تاییدشان بود ، هر کاری که ایشان می کرد، حتی کارهای ناصواب ،در آن تردید نمی کردند اما در این طرف کسی که بر سر کار آمده که همسو با آنها نیست هر کار صوابی که بکند می گویند که کاسه ای زیر نیم کاسه است . 
این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال گفت: علت دیگر مخالفتها با این لوایح این است که اگر این لوایح اجرا شود، راه منافع مالی و پول های کثیفی که میزان آن بسیار بالاست مسدود می شود و افرادی کسب و کار خود را از دست می دهند. بنابراین بخشی از مخالفت ها به دلیل مسائل پولی و مالی است. 
کد مطلب: 105875
برچسب ها: FATF
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *