۰
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵

آغاز محاکمه۹۰۰عراقی عضو داعش

مقامات قضایی در بغداد، محاکمه ۹۰۰ عراقی را آغاز کردند که مظنون به عضویت در گروه تروریستی داعش بوده و توسط نیروهای سوریه دموکراتیک به دولت بغداد تحویل داده‌ شده‌اند.
مقامات قضایی در بغداد، محاکمه ۹۰۰ عراقی را آغاز کردند که مظنون به عضویت در گروه تروریستی داعش بوده و توسط نیروهای سوریه دموکراتیک به دولت بغداد تحویل داده‌ شده‌اند.
به گزارش ايسنا، یک منبع قضایی عراقی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: پرونده‌های تحقیقات ۹۰۰ عضو داعش را که از سوریه آمده‌اند، تحویل گرفته‌ایم.
وی تصریح کرد، دادگاه ویژه مسائل تروریستی تعیین زمان برگزاری محاکمه‌های ۹۰۰ تن مذکور طی مراحل مختلف را آغاز کرده است.
با حمله نیروهای سوریه دموکراتیک به منطقه الباغوز در سوریه، که آخرین منطقه تحت اشغال داعش در سوریه بود، اشخاص عراقی عضو داعش از سوریه بیرون رانده شده و به عراق منتقل شدند.
یک مسئول امنیتی عراقی گفت، برخی متهمان عراقی همچنان در زندان‌های نیروهای کرد سوریه قرار داشته و در انتظار انتقال به عراق هستند.
وی ادامه داد، روند انتقال طی مراحلی و در مرزهای میان دو کشور انجام خواهد شد. بین این افراد رهبران بسیار موثر دیده می‌شوند که داعش ترجیح داده آنها را پنهان کند. در میان این تعداد عراقی، یک شخصیت محوری و سازنده مواد شیمیایی وجود دارد که مسئول اکثر حملات شیمیایی در سوریه است.
پیش از این هم دولت عراق محاکمه هزاران تن از شهروندان خود را که به داعش پیوسته بودند، اجرایی کرد و صدها تن از آنها را محکوم به اعدام کرد. در حال حاضر تعداد احکام اعدام صادره در دادگاه‌های عراقی چهار برابر شده و از ۶۵ تن در سال ۲۰۱۷ به دست کم ۲۷۱ تن در سال ۲۰۱۸ رسیده است. در کنار اشخاص عراقی، بغداد برای محاکمه ۱۲ فرانسوی که در سوریه بازداشت شده و به عراق منتقل شدند، نیز آماده می‌شود.
عراق به کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا پیشنهاد داد به جای جایگزین مالی، محاکمه داعشی‌های خارجی بازداشت شده در سوریه را برعهده بگیرد که این مساله‌ برای برخی از کشورها این فرصت را فراهم خواهد کرد که از مشکل پذیرش شهروندان تروریستی خود آسوده شوند، اما همزمان این امر مدافعان حقوق بشر را نگران می‌کند.
کد مطلب: 106033
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *