کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

‌کواکبیان با حمایت از پیشنهاد اختصاص یک ششم لیست احزاب به بانوان:

زنان در عرصه سیاست باید پررنگ ظاهر شوند

امیدوارم رییس مجلس از حق سیاسی مردم یعنی برخورداری از حزب حمایت کند

27 فروردين 1398 ساعت 18:25

دکتر مصطفی کواکبیان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات در موافقت با پیشنهاد اختصاص حداقل یک ششم فهرست انتخاباتی احزاب و جبهه‌های سیاسی در حوزه‌های دارای بیش از 6 نفر نماینده به زنان گفت: واقعیت این است که در این چند روز، بعضی از عزیزان تا توانسته‌اند، احزاب را نواخته‌اند.


 دکتر مصطفی کواکبیان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات در موافقت با پیشنهاد اختصاص حداقل یک ششم فهرست انتخاباتی احزاب و جبهه‌های سیاسی در حوزه‌های دارای بیش از 6 نفر نماینده به زنان گفت: واقعیت این است که در این چند روز، بعضی از عزیزان تا توانسته‌اند، احزاب را نواخته‌اند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس افزود: گفتند احزاب دیکتاتورند، از آزادگی به دوراند و من خواهشم این است که از حقوق ملت دفاع کنید.
امروزه حزب، یعنی حق سیاسی ملت و مردم که باید از حق سیاسی خودشان برخوردار بشوند. در همین مجلس، خیلی از اعضای حزبی هستند و خودم هم سمت دبیر کلی حزب هستم، اما خیلی به ما توهین می‌شود و شما هم سکوت می‌کنید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به عزیزانی که خیلی اظهار ولایتمداری می‌کنند، توصیه می‌کنم یک بار دیگر بروند و سیاست‌های کلی انتخاباتی مقام معظم رهبری را بخوانند. رهبری دستور فرمودند که بحث احزاب در انتخابات وارد بشود.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی خاطرنشان کرد: این دوستان خودشان هم می‌دانند که حزب در قانون اساسی چه جایگاهی دارد.
کواکبیان در ادامه در موافقت با این پیشنهاد گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد، اگر می‌خواهیم خانم‌ها که نیمی از جمعیت هر جامعه‌ای هستند در عرصه اجتماعی و در تعیین سرنوشت نقش داشته باشند، قطعا باید یک تبعیض مثبت قائل بشویم و زنان در عرصه سیاست پررنگ ظاهر شوند.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری افزود: ما مردها حاضر نیستیم میدان به خانم‌ها بدهیم. چرا تعارف می‌کنیم.
وی گفت: در این پیشنهاد که هر 17 خانم مجلس، پایش را امضا کرده‌اند، گفته نشده که دولت بیاید و این کار را بکند، بلکه گفته‌اند احزاب و جبهه‌های سیاسی در لیستی که تنظیم می‌کنند، موظف هستند، یک ششم را به خانم‌ها اختصاص دهند. مگر شما بخیل هستید که احزاب به خانم‌ها نقش بدهند.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: در همین لیست تهران، و البته اگر ما در بحث تخصیص تعدادی از خانم‌ها در لیست ارزش قائل نبودیم؛ همین تعداد خانم‌ها هم در مجلس نمی‌آمدند.
وی افزود: دوستان توجه کنند، من آمار گرفته‌ام، فقط کشورهایی مثل نیجریه، مالدیو، هائیتی و جزایر سولومون بعد از ما هستند. این یعنی همه کشورهای دنیا امروزه به نقش دادن به حضور زنان در پارلمان توجه می‌کنند. به طور نمونه در همین عراق و افغانستان، در قانون آورده‌اند که دولت موظف است بیش از یک سوم در کل انتخابات را به زنان اختصاص دهد.
حال در این پیشنهاد نمی گوییم دولت این کار را بکند، حداقل اجازه بدهند احزاب موظف باشند.
وی افزود: خانم‌ها با حضورشان در مجلس نشان داده‌اند که به مراتب مباحث را دقیق‌تر و جدی‌تر پیش می‌برند.
لذا با رای به این پیشنهاد، پیام مثبتی به 50 درصد جامعه بدهیم و نشان دهیم این مجلس طرفدار جدی حقوق زنان است.
 


کد مطلب: 106153

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/106153/زنان-عرصه-سیاست-باید-پررنگ-ظاهر-شوند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir