۰
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶

تکذیب شیوع وبا و شپش در مناطق سیل‌زده

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تکذیب طغیان هر گونه بیماری‌های اسهالی و پوستی در مناطق سیل‌زده، در عین حال بر لزوم رعایت بیش از پیش موارد بهداشتی از سوی مردم به دنبال گرم‌تر شدن هوا و وضعیت شکننده شرایط بهداشتی تاکید کرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تکذیب طغیان هر گونه بیماری‌های اسهالی و پوستی در مناطق سیل‌زده، در عین حال بر لزوم رعایت بیش از پیش موارد بهداشتی از سوی مردم به دنبال گرم‌تر شدن هوا و وضعیت شکننده شرایط بهداشتی تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا در پاسخ به سوالی درباره بیماری‌هایی نظیر وبا و شپش در مناطق سیل‌زده، ضمن رد شایعاتی مبنی بر شیوع این بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده، با تاکید بر اینکه در طول ۲۷ روز گذشته هیچ طغیانی از بیماری‌های اسهالی در مناطق سیل‌زده نداشتیم، افزود: بی‌تردید این دستاورد ثمره تلاش صدها نفر از نیروهای بهداشتی و همکاران شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی و مقامات مسئول محلی است که توانسته‌اند سلامت آب آشامیدنی مردم را تامین کنند.
وی ادامه داد: اما این وضعیت به دلیل گرم‌تر شدن روز افزون هوا، وضعیت شکننده‌ای است و چنانچه مردم همکاری لازم را نداشته باشند و توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است دچار این بیماری‌ها شوند و آن را به دیگران نیز منتقل کنند.  
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: بنابراین لازم است مردم مناطق سیل‌زده هنگام تهیه آب آشامیدنی، توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و اگر از سلامت آب آشامیدنی اطمینان ندارند، حتما قبل از مصرف آن را بجوشانند.
وی افزود: در حال حاضر در بخش‌هایی از مناطق سیل‌زده آب به صورت بطری و آب معدنی توزیع می‌شود و در بخش‌هایی هم با تانکرهای مخصوص که حتما کلرزنی می‌شوند، توزیع می‌شود. حتی صاحبان تانکرهای بخش خصوصی هم موظف شده‌اند تا به دقت مسئله کلرزنی آب را رعایت کنند.
گویا ادامه داد: در مورد مواد غذایی هم توصیه‌ها همچنان بر آن است که از دستفروشان دوره‌گرد به هیچ وجه غذا تهیه نشود و همچنین غذاها تا حد امکان خوب پخته شوند. میوه و سبزیجات نیز قبل از مصرف به نحو مناسبی شسته شده و بعد مورد استفاده قرار گیرند.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره بیماری‌های پوستی در مناطق سیل‌زده افزود: در این زمینه نیز هیچ‌گاه طغیان این بیماری‌ها را نداشتیم؛ هر چند که موارد تک‌گیر بیماری‌های پوستی در اثر عدم رعایت نکات بهداشت فردی امکان پذیر است. در صورت رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم، احتمال ابتلا به این بیماری‌ها کمتر است. اما به هر حال زندگی در شرایط اسکان دسته‌جمعی در اقامتگاه‌هایی که امکانات محدود است، احتمال وقوع این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. ولی باز هم تأکید می‌شود موارد این بیماری‌ها به صورت طغیان را نداشته‌ایم. اگر هم مواردی از این بیماری‌ها گزارش شود، وزارت بهداشت امکانات لازم را برای درمان در اختیار دارد و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی تأکید کرد: چنانچه مردم مواردی از این بیماری‌ها را مشاهده کردند، می‌توانند بلافاصله به مقامات مسئول بهداشتی محلی گزارش دهند تا سریعاً اقدام درمانی لازم انجام شود.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: شرایط فعلی سیلاب و همچنین گرمتر شدن هوا می‌طلبد که دست در دست یکدیگر داده؛ چه آنهایی که مسئول سلامت مردم مناطق هستند و چه مردم و چه رسانه‌ها تا با کمک یکدیگر کاری کنیم که مبادا گرفتاری بر گرفتاری مردم این مناطق اضافه شود. بنابراین همانطور که همه نیروها تلاش می‌کنند مردم هر چه سریع‌تر به زندگی عادی بازگردند، ما در مجموعه وزارت بهداشت نیز تلاش می‌کنیم و تحت هر شرایطی هم سلامتی ساکنان مناطق سیل‌زده در اولویت برنامه‌هایمان قرار دارد.
 
کد مطلب: 106167
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *