۰
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۵

جنبش گولن، منادی اسلام آناتولی

اعضای "جنبش گولن" ادعا می کنند که وی پنجشنبه ها با پیامبر اکرم(ص) دیدار دارد.
 اعضای "جنبش گولن" ادعا می کنند که وی پنجشنبه ها با پیامبر اکرم(ص) دیدار دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ، حسام الدین رجبی کارشناس مسائل ترکیه ضمن بررسی ریشه های جنبش "گولن" به ارائه تحلیل درخصوص تحولات اخیر این جنبش در اقصی نقاط جهان پرداخت.
این محقق جوان در خصوص داعیه های "جنبش گولن"درباره ی مسلمانان جهان گفت: در واقع این جنبش منادی اسلام آناتولی است یعنی اسلامی که کاملا متساهل و روامدار است که به نوعی می خواهد ترکیه را به عنوان الگو در جهان اسلام معرفی کند و علاوه بر این سعی دارد اسلام لیبرال را دنبال کند که کاملا مخالف ایده های انقلاب اسلامی ایران است. این جنبش در پی اسلامی است که جدایی دین از سیاست را ترویج می کند و به گفته ی خود آقای گولن از منظر وی نود و پنج درصد احکام اسلامی ناظر به احکام فردی است و فقط پنج درصد دین مبین اسلام ناظر به احکام سیاسی است که حتی روی این درصد کم از احکام اسلامی نیز نمی توان تکیه کرد. فارغ از این نکات جنبش گولنیسم ساختاری به شدت شریعت گرا دارد.
این فعال حوزه ی گردشگری و توریسم ضمن اشاره به تعطیلی مدارس "جنبش گولن" در پاکستان و افغانستان افزود: ضمن این که  مدارس این جنبش در گرجستان و جمهوری آذربایجان نیز کاهش یافته و تعطیل شده است در پاکستان و افغانستان هم در هفته های اخیر این اتفاق رخ داد که باید از چند زاویه به این مسئله نگریسته شود. اولا نباید فراموش کنیم که کشور ترکیه عضو ناتو است و ناتو در افغانستان و پاکستان نفوذ زیادی دارد و طبیعتا به درخولست ناتو این مدارس تعطیل شد. ثانیا با توجه به اینکه این جنبش داعیه ی اسلام ترکی  دارد و بیش از اندازه بر روی ترک گرایی تکیه کرده است می توان گفت به دلیل تفکر افراطی در خصوص ترک گرایی، جنبش مذکور نمی تواند در پاکستان و افغانستان فعالیتی داشته باشد و سردمداران این جنبش مانند آقای گولن به حدی در تأکید بر ترک گرایی افراط می کنند که باعث می شود دولت های این کشورها احساس خطر کنند و مدارس این جنبش در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان بسته شود.
وی درباره جنبش گولنیسم و افراط گرایی نهفته در این جنبش و آینده ی این جریان دینی  اظهار داشت: با توجه به افراط گرایی نهفته در تفکرات و جنبش آقای گولن در مورد تفکر ترک گرایی و... که در سؤال پیشین نیز به آن اشاره شد نمی توان آینده ی خوبی را برای این جنبش پیش بینی نمود اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که گردش مالی مدارس آقای گولن بسیار بالا است و تا 26 میلیارد دلار تخمین زده شده است. به نظر من این جنبش در کشورهایی مثل افغانستان پایگاهی نخواهد داشت ولی در کشورهایی مانند تاجیکستان و حتی ترکمنستان با عنایت به سابقه ی ترک گرایی، این جنبش می تواند آینده ی خوبی داشته باشد. به علاوه در کشورهای شوروی سابق علی الخصوص جمهوری آذربایجان به جرأت می توان گفت "جنبش گولن" تأثیرات زیادی داشته به حدی که برخی از نیروهای موجود در دولت این کشور، متأثر از جنبش آقای گولن و تفکرات وی هستند که البته چنین تأثیری می تواند در مورد کشوری مثل ازبکستان هم مصداق پیدا کند.
این پژوهشگر مسائل ترکیه در مورد افراط گرایی موجود در جنبش گولن گفت: در این مورد باید جنبش گولن را با نگاهی عمیق تر بررسی کرد. اولا با توجه به اسنادی که بنده تازه به دست آورده ام تقریبا هیچ شکی نیست که گولن جزو فراماسونرها و انجمن های فراماسونری است. با توجه به تبعید خود خواسته ی ایشان در ایالت پنسیلوانیای امریکا که از سال 2001 شروع شده است،این امر چندان بعید نیست. در این باره می توان به گفته های آقای رضا ییلماز اشاره کرد که از شبکه ی خبر نیز پخش شد و وی در آن گفتگو گولن را عامل سیا دانست. در حقیقت باید گفت اقدامات آقای گولن کاملا در تقابل با دول اسلامی منطقه و از جمله انقلاب اسلامی ایران بوده است.  در زمانی که حزب اسلامی رفاه به رهبری آقای اربکان از سال1991 وارد میدان سیاست در ترکیه شد با وجود این که آقای گولن داعیه ی اسلام گرایی دارد به هیچ عنوان نقشی از گولن در حکومت اربکان دیده نشد. در کودتای 1996 نیز  گولن سکوت اختیار کرد. به نظر بنده جنبش گولن یک جنبش کاملا بسته است و به شدت شخصیت محور است و حتی اعضای جنبش ادعا می کنند که ایشان پنجشنبه ها با پیامبر اکرم(ص) دیدار دارد. ایشان طرفداران افراطی زیادی دارد. وی از طرفی با طرد کامل شیعه آنها را جزو غالیان به حساب می آورد و از جانب دیگر با مسیحیان، یهودیان و پیروان سایر ادیان دیدار می کند. اما به طور کلی باید گفت گولن به دلیل قدرت مالی خود می تواند در خاورمیانه تأثیر گذار باشد.
کد مطلب: 106202
برچسب ها: گولن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *