کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استالین همچنان محبوب مردم روسیه

30 فروردين 1398 ساعت 15:57

با گذشت سالها از مرگ دومین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که اکثر روس ها همچنان 'جوزف استالین' را دوست دارند و وی محبوب است.


با گذشت سالها از مرگ دومین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که اکثر روس ها همچنان 'جوزف استالین' را دوست دارند و وی محبوب است.
شبکه بی بی سی امروز (جمعه) گزارش داد: مرکز تحقیقاتی «لوادا» روسیه به تازگی یک نظرسنجی در بیش از 137 شهر و روستای این کشور انجام داده و بر اساس نتایج نهایی این نظرسنجی، همچنان 51 درصد از مردم روسیه استالین را دوست دارند و تحسین می کنند.
گرچه حزب کمونیست استالین در دهه 30 میلادی از طریق تصفیه گسترده باعث سرکوب بسیاری از فعالان سیاسی و فرستادن میلیون‌ها نفر به کمپ‌های کار و یا سپردن مخالفان به جوخه اعدام شد، اما پیروزی استالین در برابر آلمان‌های نازی همچنان وی را به یک افتخار ملی تبدیل کرده است.
بر اساس نظرسنجی مرکز لوادا، محبوبیت استالین در 20 سال گذشته در کشور روسیه به ‌شدت افزایش یافته است و این محبوبیت را می‌توان با دیدن تصاویر و مجسمه‌های مکرر وی در خیابان‌ها که با تأیید دولت رسمی نصب شده‌اند، متوجه شد.
با افزایش محبوبیت استالین، به تازگی یک روزنامه روسی مطلبی تحت عنوان «استالین سوپراستار» منتشر کرد.
به گفته خبرنگار بی بی سی از مسکو، شما می‌توانید به ‌وفور یادگاری‌های استالین از جمله تقویم دیواری، مغناطیس یخچال و دیگر خاطرات «ژنرالیسیمو» را در مغازه‌های روسی خریداری کنید.
«یکاترین شولمان» فعال سیاسی با توجه به افزایش محبوبیت استالین در روسیه و علیرغم اقدامات خشونت بار فراوان وی می‌گوید، سه عامل اصلی گذر زمان، تبلیغات دولتی و احساسات ضد نخبگان باعث افزایش محبوبیت وی در جامعه روس شده است.
خانم شولمان در توضیح این عامل‌ها به بی بی سی گفت:
گذر زمان: کشتار مردم و سرکوب مخالفین در سال‌های گذشته رخ داده است.
تبلیغات دولتی: نباید این موضوع را نادیده گرفت که در واقع استالین به‌عنوان پیروز جنگ و یک رهبر عاقل در روسیه شناخته می‌شود و اساساً دوره شوروی به‌ عنوان بهترین زمان ممکن در نظر گرفته می‌شود.
احساسات ضد نخبگان: سبک استالین هرگز به ‌عنوان یک مرد واقعی مطرح نمی‌شود اما چیزی در ذهن مردم روسیه باقی مانده و آن است که استالین نماد نظم آهنین و آخرین کلمه در نبرد با «بوروکرات های» حریص که از هر مقامی دفاع می‌کنند شناخته می شود.
بی بی سی در ادامه گزارش خود افزود: دیدگاه و نظر مردم روسیه نسبت به استالین در دهه‌های گذشته تغییر کرده است.
در دوران استالین از آنجا که سیستم حاکم هرگونه مخالفت با وی را از طریق مقابله با عوامل خارجی و خرابکار مورد سرکوب قرار می‌داد، میلیون‌ها شهروند شوروی در آن زمان استالین را مورد پرستش قرار می‌دادند.
در سال 1956 بعد از مرگ استالین، «نیکیتا خروشچف» رهبر کمونیست در بیستمین سخنرانی حزب کنگره، شخصیت و راه و روش استالین را محکوم کرد که این امر منجر به خیزش موقت در سرکوب سیاسی شد، زیرا هزاران زندانی از اردوگاه‌های کار استالین آزاد شدند.
به گزارش بی بی سی، اما در دهه‌های بعد، مقامات شوروی جنایات واقعی استالین را تا حدود زیادی پنهان کردند.
بدنبال این نوع از سیاست، فعال سیاسی «الکساندر سلجینیتسین» با ثبت جنایات دوره صورت گرفته در کمپ‌های استالین مورد پیگرد قضایی روسیه قرار گرفت.

** احیای نقش استالین به ‌عنوان قهرمان
بسیاری از روس‌ها در اواخر دهه 80 میلادی، وقتی که 'میخاییل گورباچف' رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی، حجاب بر استالینیسم را با سیاست «گلاسنوست» (باز بودن) برداشت، شوکه شدند.
فراموشی استالینیستی در سراسر اروپای شرقی که بسیاری از مردم او را برای خشونت و بی‌کفایتی دوران کمونیستی سرزنش می‌کردند، از بین رفته است.
بر اساس تحقیقات لوادا، در سال نخست قرن بیست ویکم، دیدگاه طرفداران و ضد استالین در روسیه تقریباً متعادل شده است.
در سال‌های 2008 تا 2014 اکثر پاسخ دهندگان نسبت به استالین نگرش بی‌طرفی داشتند اما از سال 2015، در میان تمام گروه‌های مردمی با سن‌ها متفاوت، نسبت افراد با نظرات مطلوب در مورد استالین به‌طور پیوسته افزایش یافته است.
«کارینا پیپیا» جامعه شناس مرکز لوادا در این مورد به بی بی سی گفت: در جامعه کنونی روسیه نوستالژی رو به رشدی برای دوره شوروی و استالین به ‌عنوان یک رهبر وجود دارد. استالین اکنون به ‌عنوان شخصیت اصلی شکست دهنده فاشیسم و کسب افتخار پیروزی در جنگ‌های میهنی تبدیل شده و در واقع این پیروزی، نماد غرور ملی برای همه روس‌ها است، حتی برای کسانی که در دوره پس از شوروی متولد شده‌اند.
پیپیا جامعه شناس مرکز لوادا در ادامه می‌افزاید، گرایش به سیاست‌های استالین در واکنش به از سرخوردگی مردم روسیه نسبت به سیاست‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی افزایش یافته است.
طبق نظر پیپیا، با مخالفت اصلاحات نظام بازنشستگی بسیاری احساس کردند که دولت مسئولیت اجتماعی خود را نادیده گرفته است.
به گزارش ایرنا، یافته های پژوهش مردمی مرکز نظرسنجی لوادا سنتر روسیه که در تیر سال 1396 انتشار یافت نیز نشان داد که 38 درصد پاسخ دهندگان جوزف استالین را چهره محبوب خود معرفی کردند.
روس ها در این نظرسسنجی جوزف استالین را به عنوان برترین و تاثیرگذارترین چهره تاریخ این کشور و بالاتر از 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری کنونی قرار دادند.
'ژوزف ویسارینویچ جوگاشویلی' معروف به جوزف استالین(آهنی) سوم آوریل سال 1922 میلادی پس از 'ولادیمیر لنین'، قدرت را در اتحاد جماهیر شوروی در دست گرفت.
با مرگ استالین در پنجم مارس 1953 میلادی، زمامداری وی در اتحاد جماهیر شوروی نیز پایان یافت.


کد مطلب: 106278

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/106278/استالین-همچنان-محبوب-مردم-روسیه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir