۰
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۸

آخرین خبر از پرونده خاشقجی

یک مسئول بلندپایه ترکیه ای روز جمعه از بازداشت 2 عضو اطلاعاتی و امنیتی امارات در استانبول در خصوص پرونده قتل «جمال خاقشچی» روزنامه نگار منتقد سعودی خبر داد.
یک مسئول بلندپایه ترکیه ای روز جمعه از بازداشت 2 عضو اطلاعاتی و امنیتی امارات در استانبول در خصوص پرونده قتل «جمال خاقشچی» روزنامه نگار منتقد سعودی خبر داد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزار رویترز ، این مسئول دولت آنکارا که به نامش اشاره ای نشده است، در این باره تصریح کرد: در حال انجام تحقیقات هستیم که ببینیم آیا حضور یکی از این دو فرد اماراتی در ترکیه، ارتباطی با قتل خاشقچی دارد یا خیر؟
این برای نخستین بار است که دولت ترکیه از دست داشتن مقام های اماراتی در پرونده قتل خاشقچی پرده بر می دارد.
با بازداشت این دو عضو نیروی امنیتی و اطلاعاتی امارات به نظر می رسد که همکاری ریاض و ابوظبی تنها منحصر به یمن نمی شود و این دو کشور در تمامی زمینه ها با یکدیگر مشارکت دارند.
خاشقچی 2 اکتبر 2018 (10 مهر 1397) در عملیاتی در کنسولگری سعودی در استانبول که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) آن را به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ارزیابی کرد، به قتل رسید.
براساس اعلام نهادهای اطلاعاتی آمریکا، جسد این روزنامه نگار منتقد و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، مثله و به مکانی نامعلوم منتقل شد.
جنایت قتل روزنامه نگار معترض و منتقد عربستانی خشم جهانی را در برداشته است و جهانیان خواهان پاسخگویی مقام های ریاض از محل دفن حادثه خاشقچی و مجازات آمران اصلی این جنایت هستند.
در حالی که عربستان در چند ماهه اخیر تلاش کرد از خشم جهانی که پس از کشته شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول دامانش را گرفت، رهایی یابد، این اقدام امارات می تواند بار دیگر ابعاد گسترده این پرونده را بار دیگر مطرح کند.
سازمان و نهادهای بین المللی حسن نیت عربستان در پرونده قتل خاشقچی را برگزاری یک دادگاه عادلانه و بدور از هرگونه جانبداری از مقام های ارشد این کشور دانسته اند.
اما مقام های ریاض هرگونه همکاری با ناظران بین المللی در خصوص مجازات عاملان قتل خاشقچی را دخالت در امور خود دانسته و آن را بشدت رد می کنند.
خاشقچی 59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن»، دوم اکتبر گذشته (10 مهرماه) برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هرگز از آن خارج نشد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
کد مطلب: 106286
برچسب ها: خاشقجی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *