۰
يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۱

خسارت سیل چندهزارمیلیارد تومان بود؟

تعداد قابل توجهی از استان‌های کشورمان از همان روزهای آغازین سال درگیر سیل شدند و این اتفاق تلخ علاوه بر اینکه تلفات جانی بر جای گذاشت، خسارات مالی سنگینی نیز به کشور وارد کرد.
تعداد قابل توجهی از استان‌های کشورمان از همان روزهای آغازین سال درگیر سیل شدند و این اتفاق تلخ علاوه بر اینکه تلفات جانی بر جای گذاشت، خسارات مالی سنگینی نیز به کشور وارد کرد.
همه اینها در حالی است که از همان ابتدا، آمار ضد و نقیضی از خسارات واردشده به دستگاه‌ها و تأسیسات توسط مسئولان ارائه می‌شد. اما روز ۲۴ فروردین‌ماه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری همه دستگاه‌های اجرایی کشور را موظف کرد ضمن تدوین و ارائه برنامه زمان‌بندی برای جبران خسارات و بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل، گزارش برآورد دقیق و شفاف از میزان خسارات وارده به مناطق سیل‌زده را که به تأیید ستاد مدیریت بحران سیل رسیده باشد، حداکثر تا روز ۲۷ فروردین‌ماه تهیه و ارائه کنند.
خسارت بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومانی سیل به بخش صنعت، معدن و تجارت
خسارت‌های اولیه بخش صنعت، معدن و تجارت در سیل اخیر تاکنون ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است. خسارت‌های واردشده به واحدهای صنعتی تاکنون ۵ هزار میلیارد ریال، واحدهای صنفی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، قالیبافان حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و زیرساخت‌ها و تأسیسات شهرک‌های صنعتی و راه‌های دسترسی به معادن حدود هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
طبق گزارش وزرات‌ صنعت، خسارت‌های صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با توجه به وضعیت فعلی قابل بررسی نیست اما طبق برآوردهای اولیه حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال به این استان خسارت وارد شده است.
طبق برآوردهای اولیه تاکنون به ۳۸۲ واحد صنعتی و ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفر قالیباف در سیل اخیر خسارت برآورد شده است. در استان گلستان ۱۰۰ واحد و ۱۰ هزار نفر، استان مازندران ۳۰ واحد و هزار نفر، استان ایلام ۸۰ واحد و ۲۰۰ نفر، استان لرستان ۱۲۵ واحد و ۶ هزار و ۲۰۰ نفر، استان کرمانشاه ۳۰ واحد و ۵۰۰ نفر و چهار محال و بختیاری ۱۷ واحد در قالیبافی خسارت دیده‌اند. خسارت‌های وارد شده به بخش قالیبافی استان خوزستان هنوز قابل بررسی نیست.
همچنین تاکنون در استان‌های گلستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، مازندران، لرستان و چهارمحال و بختیاری ۲۶ شهرک صنعتی از لحاظ زیرساخت و تأسیسات شهرک دچار خسارت شده‌اند که از محل اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای بازسازی آن‌ها و دسترسی به معادن ۱۵۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است. خسارت مربوط به استان خوزستان در این بخش تاکنون برآورد نشده است.
۴۰۰۰ میلیارد تومان؛ برآورد خسارت سیل به شبکه ارتباطی
اما معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در مجموع حدود ۱۳ هزار کیلومتر از شبکه ارتباطی کشور در اثر وقوع سیل آسیب دیده است، اعلام کرد: برآورد می‌شود که حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان میزان خسارت شبکه‌های ارتباطی کشور باشد.
او گفته است که در بسیاری از مسیرهای ۱۳ استان کشور دچار خسارت ناشی از سیل شده‌ایم که در استان‌های گلستان، مازندران، ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس خسارت‌ها بیشتر بوده و بیشترین خسارت بر شبکه‌های ارتباطی به استان لرستان وارد شده است.
آسیب ۳۰۰ میلیاردی سیل به میراث فرهنگی
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز می‌گوید: ۷۳۰ اثر تاریخی ۲۵ استان کشور در اثر بارش باران و سیلاب آسیب دیده‌اند که براساس بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده تا کنون به اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و نجات‌بخشی این آثار نیاز است.
او اما محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی را شامل اعداد و ارقام اعلام شده نمی‌داند و تاکید می‌کند: به دلیل قرار داشتن این محوطه‌ها در آب، هنوز کارشناسان موفق به بررسی و پایش آن‌ها نشده‌اند.
۱۲۲۰ میلیارد تومان خسارت سیل در شبکه آبرسانی
معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: بر اساس برآوردهای اولیه خسارت تعیین شده برای تمامی شهرها و روستاهای مناطق سیل زده در بخش آب حدود ۱,۲۲۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است. هشت میلیون نفر درگیر سیل بودند که از این تعداد یک میلیون و ۶۰۰ نفر در بخش روستایی و مابقی در بخش شهری بودند به عبارتی ۱۲۰ شهر و تعدادی زیادی روستا با این مساله مواجه شدند.
۲۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات آب و برق
وزیر نیرو نیز با بیان این که در پی بارش‌ها و سیل اخیر مجموعاً ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شده است، گفت: در حال حاضر یک و نیم درصد روستاها متأثر از سیل و قطعی برق و قطعی آب شرب هستند.
بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است
وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد که بخش کشاورزی در جریان سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که بخش زراعت، باغبانی و دام بیشترین خسارت را دیده‌اند، گفت‌: همچنین زنبور عسل، مرغداری و مزارع پرورش ماهی هم آسیب جدی دیده‌اند و ایستگاه‌های پمپاژ تجهیزاتش بخش عمده‌ای از بین رفته است.
سیل بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به خطوط ریلی و جاده‌ای کشور آسیب زد
وزیر راه و شهرسازی گفت: تا کنون بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسیب شده و ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است.
اسلامی تاکید کرد: سیل به بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی، شامل آب نماها و انواع پل‌ها آسیب وارد کرده است. ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است و بخش دیگر از پل‌ها آسیب‌های کلی یا جزئی دیده‌اند.
خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی سیل به تأسیسات گازی
مجید بوجارزاده - سخنگوی شرکت ملی گاز -اظهار کرد: طبق برآوردی که تاکنون توسط مدیرعامل شرکت صورت گرفته، سیلاب‌ها در استان‌های مختلف کشور حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به تأسیسات گازی آسیب رسانده‌اند؛ البته این رقم هنوز نهایی نیست و بعد از اتمام سیلاب بررسی‌های دقیق آغاز خواهد شد، زیرا در حال حاضر بسیاری از شیرهای گاز زیر آب هستند.
خسارت بیش از ۲۳۰ میلیارد تومانی سیل به شهرک‌های صنعتی
معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز اعلام کرد که در برآورد اولیه خسارت سیل اخیر، زیرساخت شهرک‌های صنعتی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و ۹۲ واحد صنعتی حدود ۱۳۶ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند. زیرساخت شهرک‌های صنعتی استان‌های دچار سیل شامل تأسیسات، معابر، تصفیه‌خانه فاضلاب، شبکه‌های آب رسانی، گاز، فاضلاب و … در برآورد اولیه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.
علاوه بر اعلام نهایی خسارت‌ها توسط وزارت‌خانه‌ها، در طول همه این روزها استاندارها و فرماندارها نیز به طور جداگانه آماری از خسارت‌های واردشده به شهرها و روستاهای مختلف ارائه کرده‌اند.
کد مطلب: 106331
برچسب ها: سیل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *