۰
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۱

هوای سرد قطبی در مازندران

عضو هیئت علمی گروه باغداری دانشگاه علوم کشاورزی ساری گفت: یکی از راهکارهای مقابله با سرمازدگی، آتش زدن کاه و کلش در زیر درختان است.
عضو هیئت علمی گروه باغداری دانشگاه علوم کشاورزی ساری گفت: یکی از راهکارهای مقابله با سرمازدگی، آتش زدن کاه و کلش در زیر درختان است.
حسین صادقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آتش زدن کاه و کلش در جهت نسیم باد در هر ۴ متر به محض رسیدن دما به صفر می‌تواند میزان میزان دمای لازم برای بقا درختان را فراهم کند.
وی در مورد علت سرمای اخیر تصریح کرد: قطعه‌ای از هوای سرد قطبی به سمت شمال کشور حرکت کرده که باعث ایجاد هوای سرد غیر معقول در این فصل از سال شده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: توده هوای سرد با وارد شدن به مناطق آذربایجان شرقی و غربی موجب سرمازدگی و خسارت‌های سنگین شده است اما در مازندران و گیلان به خاطر رطوبت هوا کمی سرما تغییر پیدا کرده و خطری برای دشت‌های شمالی ایجاد نمی‌کند.
صادقی با اشاره به اینکه به ازای هر هزار متر ارتفاع، ۶ درجه از دمای هوا کاسته می‌شود، گفت: ارتفاعات مازندران مانند مناطق دودانگه و چهاردانگه که ارتفاع آن نسبت به دریا حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ متر بوده طی ۳ شب آتی، دما به زیر صفر و منفی ۴ تا ۵ درجه می‌رسد.
عضو هیئت علمی گروه باغداری دانشگاه علوم کشاورزی ساری با تاکید بر اینکه این میزان دما برای ۲ ساعت کافی بوده تا گل‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده بر روی درختان از بین برود، یادآور شد: ورود و خروج هوای سرد در چند روز اخیر، کاهش دما در ساعت ۳ تا ۷ صبح از صفر تا منفی ۱ درجه را در پی داشته و دوام این هوا باعث یخ زدگی شکوفه‌ها و میوه‌های کوچک درختان می‌شود.
 
کد مطلب: 106512
برچسب ها: مازندران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *