; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - زمین از سال 2025 وارد "عصر یخبندان" میشود - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زمین از سال 2025 وارد "عصر یخبندان" میشود

8 ارديبهشت 1398 ساعت 15:46

برخی از دانشمندان معتقدند که دوره گرمایش زمین در حال اتمام است و زمین از سال ۲۰۲۵ وارد عصر یخبندان کوچک می‌شود.


برخی از دانشمندان معتقدند که دوره گرمایش زمین در حال اتمام است و زمین از سال ۲۰۲۵ وارد عصر یخبندان کوچک می‌شود.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه: برخی از دانشمندان معتقدند که دوره گرمایش زمین در حال اتمام است و در آینده‌ای نزدیک زمین وارد دوره سرمایش خواهد شد. این دانشمندان معتقدند که این دوره که از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد، عصر یخبندان کوچک خواهد بود.
شاید بتوان گفت که تغییر اقلیم و گرمایش زمین در حال حاضر به یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات بین‌المللی تبدیل‌شده است. یکی از دلایل این چالش نبود اجماع در بین دانشمندان این حوزه است. وجود دیدگاه‌های متفاوت در مورد علل گرمایش زمین، سبب اجرا نشدن سیاست‌های بین‌المللی واحد در این حوزه شده است.
عده‌ای از دانشمندان با اصل موضوع گرمایش زمین مخالف هستند. این دانشمندان مسائل سیاسی در مطرح‌شدن چنین موضوعاتی دخیل می‌دانند. در سوی دیگر اما عده‌ای از دانشمندان معتقد هستند که افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت، موجب افزایش دمای زمین شده است. دیدگاه دیگری نیز در این حوزه وجود دارد و آن‌هم اینکه عامل اصلی افزایش دمای زمین فعالیت‌های خورشیدی است نه گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت.
گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت عامل اصلی گرمایش زمین
برخی از دانشمندان معتقد به افزایش دمای کره زمین به دلیل افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت بعد از انقلاب صنعتی هستند. این عده همچنین منبع اصلی انتشار این گازها را منابع انرژی مانند نفت و گاز می‌دانند. این دیدگاه توانسته است برنهادهای بین‌المللی مسئول در حوزه تغییرات اقلیم سیطره یابد.
راه‌حل این دسته از دانشمندان برای کاهش دمای زمین، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت از طریق کاهش مصرف منابع انرژی مانند نفت و گاز است. تمرکز بر کاهش مصرف منابع انرژی باعث شده است تا علاوه بر دودستگی در جامعه علمی بر سر مسئله تغییر اقلیم در بین کشورها نیز دودستگی به وجود بیاید. کشورهای دارنده منابع انرژی برخلاف کشورهای فاقد منابع انرژی، تمایل چندانی به اجرای این راه‌حل‌ها ندارند. درواقع دوقطبی کشورهای دارنده منابع انرژی و فاقد منابع انرژی شکل‌گرفته است.
فعالیت‌های خورشیدی
در مقابل برخی دیگر از دانشمندان بر این اعتقاد هستند که آنچه سبب افزایش دمای کره زمین شده است، بالا رفتن میزان فعالیت‌های خورشیدی بوده است. این دانشمندان همچنین پیش‌بینی می‌کنند که با کاهش فعالیت‌های خورشیدی در دهه آینده دمای زمین در آینده‌ای نزدیک به سمت سرمایش و عصر یخبندان کوچک می‌رود. ازجمله این افراد می‌توان به تحقیقات پروفسور والنتینا زارکووا (Valentina Zharkova) اشاره کرد.
زمین در انتظار عصر یخبندان
پروفسور زارکووا و همکارانش از دانشگاه Northumbria طی بررسی‌های خود، دریافته‌اند که از سال ۲۰۲۵ کره زمین به دلیل کاهش ۶۰ درصدی فعالیت‌های خورشیدی، وارد دوره یخبندان، خواهد شد. این اقلیم‌شناس معتقد است که در این دوره بارش‌ها بیشتر به شکل برف خواهند بود.
زارکووا و همکارانش مدل خود را با استفاده از تکنیکی به نام تحلیل مؤلفه‌های اصلی به‌وسیله مشاهدات میدان مغناطیسی از رصدخانه Wilcox Solar در کالیفرنیا به دست آورده‌اند که دارای دقت ۹۷ درصدی است. آن‌ها سه‌چرخه خورشیدی باارزش فعالیت‌های میدان مغناطیسی را بررسی کردند که سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ را پوشش می‌دهند. این گروه از پژوهشگران معتقد هستند که این وضعیت آخرین بار حداقل در ۳۷۰ سال پیش مشاهده‌شده است.
این اظهارات در حالی است که گروه اول دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان قرن حاضر دمای زمین افزایش بیش از ۲ درجه‌ای را تجربه خواهد کرد. از همین رو بعد از شکست پروتکل کیوتو در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) در اجلاس بیست و یکم خود، موافقت‌نامه پاریس را مورد موافقت اولیه کشورهای حاضر قرارداد.
این موافقت‌نامه همه کشورهای عضو را موظف به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت به‌خصوص از طریق کاهش مصرف منابع انرژی مانند نفت و گاز می‌کند. ایران نیز این موافقت‌نامه را تأیید اولیه کرده است و در حال حاضر نیز، دولت در پی تصویب آن در مجلس شورای اسلامی است. این در حالی است که یکی از دلایل خروج آمریکا و تشکیک روسیه در پیوستن به موافقت‌نامه پاریس، وجود چندصدایی جامعه علمی در بحث تغییر اقلیم است.


کد مطلب: 106721

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/106721/زمین-سال-2025-وارد-عصر-یخبندان-میشود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir