۰
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۰

روز صف‌های طولانی در نمایشگاه کتاب

نهمین روز نمایشگاه کتاب تهران با استقبال زیاد مخاطبان همراه شد.
نهمین روز نمایشگاه کتاب تهران با استقبال زیاد مخاطبان همراه شد.
به گزارش ایسنا، نهمین روز از نمایشگاه کتاب تهران به دلیل شروع تعطیلات آخر هفته، روز شلوغی را تجربه کرد. مردم ساعتی قبل از شروع به کار نمایشگاه در مصلا حاضر شده و در مقابل ورودی‌های شبستان تجمع کرده بودند. در ساعت‌هایی از روز نیز رفت‌وآمد در راهروهای کناری سخت و کند صورت می‌گرفت و احتمالا تهویه شبستان کار نمی‌کند.
این‌که مصلا به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها محل مناسبی برای نمایشگاه کتاب نیست کاملاً مشخص است و در روزهای شلوغ نمایشگاه بیشتر نمود دارد. امروز ورود و خروج از حیاط یاس که در واقع ورودی شمالی مصلا است، به سختی انجام می‌شد و گویا مانعی بر روی پله‌ها برای مردم وجود داشت و حراست این بخش هم پاسخگوی دلیل ازدحام نبود.
ایستادن در صف هم یکی از کارها و عادت‌های ما ایرانیان شده است؛ در نمایشگاه کتاب شاهد صف برای آب معدنی و غذا، عکس گرفتن با لباس‌های ژاپنی (هاپی) و امضای کتاب شاعرانی که در اینستاگرام مطرح شده و یا در حوزه‌ای دیگر سلبریتی هستند، هستیم.
دزدی کتاب از ناشران کوچک و بزرگ نیز از موضوعات مطرح در نمایشگاه است البته به نظر می‌رسد این موضوع به افزایش قیمت کتاب ربطی ندارد. بسیاری از ناشران می‌گویند بعد از نمایشگاه مشخص می‌شود که چه تعداد از کتاب‌هایشان دزدیده شده است.
نمایشگاه کتاب فرصتی برای نویسنده‌ها و مترجمان و شاعران برای دیدار و گپ زدن با مخاطبانشان و همکاران دیگرشان است اما فضای نمایشگاه به سمتی رفته است که بیشتر فرصتی برای تأمین نقدینگی ناشران است. مسئولان برگزاری نمایشگاه باید فکری در این زمینه بکنند. هرچند برخی از ناشران این فرصت را برای نویسنده‌ها و مترجمانشان فراهم می‌کنند تا با مخاطبان دیدار داشته باشند. بیشتر این دعوت‌ها توسط ناشران بزرگ که فضای بیشتری در اختیار دارند، صورت می‌گیرد اما مسئله این است سر این ناشران به قدری شلوغ می‌شود که نویسنده‌ها فرصت گپ و گفت پیدا نمی‌کنند و فقط کتاب امضا می‌کنند.
طبق مشاهدات تعدادی از غرفه‌های ناشران امروز به دلیل تخلف بسته شد. به گفته غرفه‌داران دیگر حاضر در نمایشگاه دلیل این موضوع فروش کتاب متفرقه بوده است.
به گفته قادر آشنا -قائم مقام سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران- ساعت کاری نمایشگاه کتاب تهران در روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت) یک ساعت تمدید شده است. از این رو نمایشگاه کتاب در این دو روز تا ساعت ۲۱ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلا میزبان بازدیدکنندگان است.
کد مطلب: 106993
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *