۰
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۰

رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس رونمایی می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس رونمایی می‌شود.
‌به گزارش ایسنا، رضا برومند با بیان این مطلب افزود: نقش برجسته سرباز هخامنشی در فاصله سال‌های ۱۳۱۱-۱۳۱۲ در کاوش‌های مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنستهرتسفلد کشف شد اما متأسفانه در سال ۱۳۱۶ به سرقت رفت.
وی با بیان اینکه این قطعه نقش برجسته پانزده سال بعد، در سال ۱۳۳۰ توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد، افزود: نقش برجسته سرباز هخامنشی به مدت نزدیک به شصت سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال ۱۳۹۰ مجدداً به سرقت رفت.
وی ادامه داد: این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال ۱۳۹۶ از یک مؤسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد و سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۶ با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.
برومند افزود: خوشبختانه با هماهنگی با مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد این شیء تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رأی نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد و در نهایت این اثر در ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۷ تحویل غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در خصوص نمایش این اثر در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس گفت: این اثر به مدت یک ماه از تاریخ ۱۹ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، مراسم گشایش نمایش نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید روز پنج شنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس است.
کد مطلب: 107241
برچسب ها: تخت جمشید
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *