۰
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۳

خبرنگاری قبلا هم سخت و زیان آور بود

خبرنگاری از ۱۱ سال پیش سخت و زیان آور بوده و تائید دوباره وزیر کار تغییری در قانونی بودن آن ایجاد نمی‌کند اما هنوز گزارشی از کیفیت اجرای این حکم قانونی از سوی وزارت کار ارائه نشده است.
خبرنگاری از ۱۱ سال پیش سخت و زیان آور بوده و تائید دوباره وزیر کار تغییری در قانونی بودن آن ایجاد نمی‌کند اما هنوز گزارشی از کیفیت اجرای این حکم قانونی از سوی وزارت کار ارائه نشده است.
به گزارش فارس، صبح امروز خبری به نقل از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی منتشر شد با این عنوان که شغل خبرنگاری رسماً سخت و زیان آور اعلام شد، این خبر در حالی منتشر می شود که خبرنگاری حداقل از ۱۱ سال پیش رسما به عنوان مشاغل سخت و زیان آور اعلام شده و تایید یا رد آن از سوی وزیر نمی تواند مانعی بر سر اجرای آن باشد.
در نامه‌ای که امروز از سوی محمد شریعتمداری منتشر شد، پاسخ به سوال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص سختی و زیان آور بودن شغل خبرنگاری عنوان و تاکید شده که شغل خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد.
سوال نماینده این بود که به چه دلیل به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سختی کار را  برای خبرنگاران و اهالی رسانه نمی پذیرد؟ در واقع نماینده مجلس با علم به اینکه قانونی خبرنگاری را رسما به عنوان شغل سخت و زیان آور محسوب کرده درباره چرایی عدم اجرای آن از سوی وزارتخانه سوال کرده است که در پاسخ وزیر در این مورد نکته‌ای دیده نمی‌شود. در حالی که  وزیر کار می‌توانست آماری از وضعیت اجرای این قانون که بیش از یک دهه از عمر آن گذشته ارائه دهد.
همانطور که وزیر کار در پاسخ به این نماینده مجلس اشاره کرده مستند به ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی موضوع تصویب نامه هیات وزیران  در تاریخ ۱۳۸۶.۲.۵ برای شغل خبرنگاری به صراحت عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور عنوان شده و مصادیق آن طی مصوبات هیات وزیران در تاریخ ۱۳۸۳.۹.۱۱ تصریح شده است. 
وزیر تاکید کرده که بدیهی است در صورت ارائه درخواست متقاضیان به دبیرخانه های کمیته های استانی بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور سراسر کشور توسط کمیته های استانی مورد تطبیق آن نظر قرار خواهد گرفت و در صورت احراز صندوق بازنشستگی مستمری آنان توسط سازمان تامین اجتماعی برقرار می گردد.
ماده ۱۱ که در نامه شریعتمداری به آن اشاره شده می‌گوید: علاوه بر کارهای سخت و زیان‌آور مشخص شده طبق مصوبات شورای‌عالی حفاظت فنی و موارد تأیید شده توسط کمیته‌های استانی، موارد زیر نیز سخت و زیان‌آور شناخته می‌شوند.
1ـ مشاغلی که در ندامتگاه‌ها و زندان‌ها مستقیماً با زندانی ارتباط دارند.
2ـ مشاغلی که مستقیماً در مراکز روان درمانی با بیماران روانی مرتبط هستند.
3ـ خبرنگاری
تبصره ـ مصادیق خبرنگاری با تأیید کمیته بدوی موضوع ماده (8) تعیین می‌شود.
در مرداد ماه سال ۹۵ که اصلاحاتی از سوی شورای عالی حفاظت فنی به منظور وحدت رویه در تعیین گروه "ب" مشاغل سخت و زیان آور تصویب شد نیز تغییری در وضعیت شغل خبرنگاری صورت نگرفت چرا که  شغل خبرنگاری در متن آئین نامه به عنوان سخت و زیان‌آور تلقی شده و مشمول اصلاحات شورای عالی حفاظت فنی نبود.
کد مطلب: 107303
برچسب ها: خبرنگار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *