۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۶
اکبر ترکان:

افزایش قیمت ارز را فرصت قلمداد کنیم

افزایش قیمت ارز را فرصت قلمداد کنیم

عضو مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بالا رفتن قیمت ارز را در شرایط فعلی، یک فرصت قلمداد کرد و گفت: اگر بخواهیم با ارز ۳ هزار تومانی اصلاح ساختار کنیم، به نظر من احیای کمیته تولید مطابق آنچه در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی انجام شد، می تواند کار مفیدی باشد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اکبر ترکان در همایش بین المللی برند برتر – کیفیت برتر به تحلیل شرایط بازار ارز در کشورمان پرداخت و گفت: شاخص قیمت کالای مصرفی که در سال ۸۳ عدد ۱۰۰ بوده در حال حاضر طبق گزارش بانک مرکزی ۳۵۰ شده است و معنای این رقم این است که قیمت یک کالایی که آن موقع ۱۰۰ تومان بوده، اکنون باید ۳۵۰ تومان بخریم. وی افزود: این تکلیف کالای داخلی است، اما اگر همین کالا، مشابه خارجی داشته و در سال ۸۳ عدد آن ۱۵۰ تومان بوده که می توانسته با رقم ۱۰۰ تومانی رقابت کند، اکنون که قیمت داخلی از ۱۰۰ به ۳۵۰ تومان رسیده، اگر قیمت وارداتی همان کالا در حدود ۱۵۰ تومان مانده باشد، طبیعی است که قیمت کالای خارجی ارزانتر است و کالای داخلی با مشکل مواجه میشود. وزیر دفاع دولت هاشمی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی ریشه های صنعت و تولید داخلی، شاید قیمت غیر واقعی ارز باشد گفت: همین قیمت غیر واقعی منجر به واردات گسترده می شود به نوعی که ما در مدت ۷ سال گذشته به اندازه فروش نفتمان واردات کالا و خدمات خارجی داشته ایم. وی افزود: معنای این حرف این است که ۵۳۰ میلیارد دلار کالا و خدمات از خارج وارد کرده ایم و همین مقدار هم در ۷ سال گذشته صادرات نفت خام داشته ایم. از لباس معمولی تا کفش و کلاه و محصولات چرمی و آن کالاهایی که امکان تولید آنها در داخل وجود داشته، وارد کرده ایم. ترکان با اعلام اینکه اکنون که قیمت ارز جهش جدیدی پیدا کرده، این موارد کاملا طبیعی است گفت: ارز با فشارهای سیاسی پایین مانده بود و بالاخره یک جایی این ضامن در رفته و به چنین نقطه ای رسیده است. وی با تاکید بر اینکه به نظر من قیمت ارز ۳ هزار تومانی، قیمت واقعی ارز امروز در کشور ماست گفت: ما نباید از این افزایش قیمت عصبانی باشیم بلکه باید بدانیم این اتفاق باید تدریجی در طی ۷ سال گذشته اتفاق می افتاد، اما با اراده سیاسی و اداری، مانع این اتفاق شده بودند.
وزیر دولت هاشمی با اشاره به اینکه جهش ارزی اتفاق افتاده و این جهش امروز شرایط را برای تولید بهتر کرده است گفت: اگر چه ممکن است بگویند با این ساز و کار، ساختار صنعتی در طول ۷ سال گذشته آسیبهای جدی دیده و با اصلاح قیمت، وضعیت به قبل باز نمی گردد، اما امروز، ارز ۳ هزارتومانی برای تولید کننده داخلی یک وضعیت و یک موقعیت جدید است زیرا می تواند یکی از اشکالات تولید داخلی را برطرف کند. وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در سیاست خارجی اصلاحاتی کنیم، به عقیده من یک هدف درست با یک استراتژی غلط رو به رو شده است گفت: اگر کشور ما حقوق حقه ای دارد و این حقوق حقه هم یک هدف درست است، راهبردی که این موضوع را دنبال کرده، یک راهبرد غلط بوده است. ترکان با تاکید بر اینکه راهبردهایی مثل سیاستهای شاه سنجری یا استراتژی کاغذ پاره، روشهای غلطی بوده که با یک عدد درست ترکیب می شد گفت: اکنون به لحاظ بین المللی به نقطه ای رسیده ایم که مشاهده می شود. وی با اشاره به اهمیت گفت و گو افزود: اگر بخواهیم وضعیتمان را در گفت وگو با جهان اصلاح کنیم، باید راهی برای بقا و ادامه وضعیت اقتصادی مان پیدا کنیم تا بتوانیم حتی گفت و گو را مدیریت کنیم. لذا لازم است به دنبال مدل صحیحی برویم که بتوانیم با استفاده از آن، اقتصاد کشورمان را سرپا نگه داریم. وزیر دفاع دولت هاشمی با تاکید بر اینکه ارز بالای ۳ هزار تومان، این فرصت را فراهم می کند که تولید داخلی یک جان تازه ای بگیرد گفت: اگر بقیه شرایط حذف شود، بالا رفتن قیمت ارز را یک فرصت تلقی کنیم. وی با تاکید بر اینکه فکر می کنم آن مدلی که در ابتدای دولت آقای هاشمی رفسنجانی برای بازسازی تولید برقرار شد، مدلی خوبی باشد گفت: در دولت آقای هاشمی رفسنجانی یک کمیته تولید درست شد و آقای دکتر نوربخش رییس بانک مرکزی وقت و آقای زنجانی وزیر صنایع وقت در کمیته تولید بودند که بتوانند با تغییرات قیمت ارز، دوباره تنظیم مدیریت کنند. ترکان افزود: اگر بخواهیم با ارز ۳ هزار تومانی اصلاح ساختار کنیم، به نظر من احیای کمیته تولید مطابق آنچه در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی انجام شد، می تواند کار مفیدی باشد.

کد مطلب: 10755
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *