۰
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۲

نیازی به حفظ همه آثار تاریخی نیست!

یک عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: خیلی از آثار تاریخی را باید نادیده بگیریم و به آثار تاریخی خوب، اصل و نفیس‌ برسیم، جایی مانند خانه فلانی باعث توقف پروژه شهری می‌شود که باید این جزئیات را رها کنیم وگرنه کل پروژه از بین می‌رود.
یک عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: خیلی از آثار تاریخی را باید نادیده بگیریم و به آثار تاریخی خوب، اصل و نفیس‌ برسیم، جایی مانند خانه فلانی باعث توقف پروژه شهری می‌شود که باید این جزئیات را رها کنیم وگرنه کل پروژه از بین می‌رود.
به گزارش ایسنا، فرج‌اله فصیحی رامندی در صحن علنی شورای شهر قزوین که شب گذشته با حضور مدیرکل میراث فرهنگی قزوین برگزار شد، با بیان اینکه درگذشته نگاه لجاجت بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی وجود داشت، تصریح کرد: اولین کار تعامل اصل است، مدیریت استان باید شرایطی داشته باشد که به تعامل و همکاری نظارت داشته باشد در حال حاضر بین شهرداری و مدیریت شهری و میراث فرهنگی تعامل خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: شهری مانند الوند درگذشته روستا بوده و حالا به شهر تبدیل‌شده است، آنجا یک‌خانه اربابی دارد که اگر آنجا را شکل دهند و رسیدگی شود می‌ارزد، اما در قزوین اگر بخواهیم همه آثار را حفظ کنیم برای ما تهدید حساب می‌شود نه فرصت.

فصیحی بیان کرد: اگر 50 تا 100 آثار تاریخی مناسب را انتخاب کنیم می‌توانیم مرمت و احیا را به‌خوبی انجام دهیم اما هزار تا آثار را نمی‌توانیم مرمت کنیم، در واقع برای حفظ آثار نفیس و ممتاز باید بعضی آثار را ندیده بگیریم.
شهرداری قزوین به دنبال تخریب فضاهای تاریخی نیست
رئیس شورای شهر قزوین گفت: هویت شهر را فضاهای میراثی مشخص می‌کند و باور داریم که نباید به این بناها آسیب زد، شهرداری قزوین به دنبال تخریب فضاهای تاریخی نیست بلکه تلاش می‌کند آن‌ها را حفظ و احیا کند.
حکمت‌الله داوودی تصریح کرد: در شهر قزوین بناهای تاریخی زیادی مانند گراند هتل وجود دارد که احیای آن‌ها باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد، آنچه در شهر به‌عنوان میراث مادی وجود دارد گویای تاریخ است که باید حفظ شود.
وی افزود: برخی از موضوعات مدیریت شهری مانند محله بلاغی نیاز به توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی و راه و شهرسازی دارد، برخی از خانه‌های تاریخی در این محلات وجود دارد که شناخته‌شده نیست و همین‌ها مانع پیشرفت پروژه شده است، اگر در استان نسبت به این پروژه به توافق نرسیم باید به‌صورت کشوری مسئله حل‌وفصل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین یادآور شد: از میراث فرهنگی انتظار داریم در این حوزه کمک کند، بناهای تاریخی و میراثی را شورای شهر قبول می‌کند و بیشتر از میراث فرهنگی برای حفظ و بازسازی آن تلاش می‌کند، اما باید این بناها به‌صورت خاص مشخص شود.

وی تأکید کرد: هویت شهر را این فضاهای میراثی مشخص می‌کند و باور داریم که نباید به این بناها آسیب زد، شهرداری قزوین به دنبال تخریب فضاهای تاریخی نیست بلکه تلاش می‌کند با احیای آن‌ها، گردشگران بی‌شماری را جذب شهر کند.

داوودی یادآور شد: باید مشکلاتی که در احیای بناهای تاریخی وجود دارد، توسط مسئولان استانی با گفتگو حل شود.

 
عزم شورای شهر برای حفظ آثار تاریخی جزم است
مدیریت شهری تنها مجموعه‌ای است که در حفظ باغستان تلاش و هزینه می‌کند
 
مهدی عبدالرزاقی نایب ریس شورای شهر قزوین نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: در استان قزوین بیش از 1200 آثار تاریخی ثبت‌شده و این مایه افتخار ما است، اما سؤال این است که آیا اثر تاریخی باید صرفاً ثبت شود؟ اثر تاریخی بعد از ثبت رها می‌شود که این درست نیست.
وی افزود: می‌دانیم که مجموعه میراث فرهنگی محدودیت مالی دارد و بودجه کافی برای رسیدگی و مرمت همه آثار وجود ندارد اما مالکین خانه‌های سنتی و قدیمی حق‌دارند، در باغستان نیز همین موضوع مطرح است همه نگاه میراثی و محیط زیستی ندارند بلکه نگاه اقتصادی نیز دارند که باید موردتوجه قرار بگیرد.

نایب رئیس شورای شهر قزوین یادآور شد: اخیراً قسمتی از حمام میرزا کریم در کوچه محمدیه به علت ترکیدگی لوله تخریب شد، سازمان میراث فرهنگی آن را مرمت و احیا کرد، این ملک بیش از هزار متر وسعت دارد اما مالکین تمایلی به نگهداری آن ندارند بنابراین باید در این خصوص فعالیتی صورت بگیرد.
وی بیان کرد: شورای شهر آمادگی دارد ساختمان‌ها و بناهایی که میراث فرهنگی بودجه مرمت آن را ندارد را مانند سعدالسلطنه بر عهده بگیرد و بازسازی کند، ما می‌توانیم مرمت دولت‌خانه را بر عهده بگیریم اگر می‌شود بازسازی گراند هتل و دولت‌خانه را بر عهده ما بگذارید به‌جز مواردی که نیاز به کاوش دارد، بنابراین باید مشارکت صورت بگیرد.
عبدالرزاقی تأکید کرد: مشکلات مجموعه مدیریت شهری و میراث فرهنگی باید داخل استان با گفت‌وگو و راهکار منطقی حل شود، ما نمایندگان مردم هستیم باید پاسخگوی نیازها و درخواست‌ها باشیم اگر اثر تاریخی در قسمت‌های حریم میراث وجود دارد باید این حریم را به ما بگویید.

وی تصریح کرد: حوزه شهری باید پروانه ساخت بدهد بنابراین نیاز است که این موارد به‌صورت کاملاً مشخص معین شود، عرض معبر شش  متر در یک کوچه نمی‌تواند ماشین‌رو باشد و برای مردم محله مشکل ایجاد می‌کند و باید موارد به‌صورت منطقی بررسی و انجام شود.
نایب ریس شورای شهر قزوین یادآور شد: مردمی در محله بلاغی و پنبه ریسه زندگی می‌کنند که بومی هستند؛ بنابراین باید کاری انجام شود که این افراد مانند محله دباغان و مغلواک کوچانده نشوند و اتباع افاغنه ساکن شوند، باید دست‌به‌دست هم دهیم و فضای خوبی برای محلات ایجاد کنیم.
وی عنوان کرد: میراث فرهنگی باغستان را نیز ثبت کرده است، این داستان مانند آثار تاریخی است اگر برای حفظ و نگهداری باغستان برنامه و راهکار نداشته باشیم و نخواهیم هزینه کنیم باغستان نیز مانند بسیاری ازملک‌ها دست افراد شخصی است و از بین می‌رود.
عبدالرزاقی بیان کرد: مدیریت شهری تنها مجموعه‌ای است که در حفظ باغستان تلاش و هزینه می‌کند همیشه هم نوک پیکان به سمت ما است که باغستان را دارند از بین می‌برند، در چهل سال گذشته میزان زیادی از باغ‌ها از بین رفته است که بخشی محصول توسعه شهری و بخشی به علت عدم رسیدگی مالکین از بین رفته است، بنابراین تخریب باغستان صرفاً به دلیل دست‌اندازی برای ایجاد خیابان و معبر نیست بلکه نحوه نگهداری نیز اهمیت دارد.
وی یادآور شد: باید باغ‌های از بین رفته را احیا کنیم و یک مجموعه ملی نیاز است که به فریاد باغ‌های دو هزار و 500 هکتاری برسد، ما نیاز به کمک ملی داریم و با پنج میلیارد شهرداری اتفاقی برای باغستان نمی‌افتد.

فرهنگ جذب توریست باید ارتقا یابد
در ادامه مهدیه سادات قافله باشی به گردشگری شهر قزوین اشاره کرد و گفت: معرفی قزوین و شناساندن آن به شهروندان و گردشگران هدف مشترکی است و می‌خواهیم قزوین به‌عنوان مقصد گردشگری مطرح شود، شورای پنجم این آمادگی را دارد که در جهت احیای بافت تاریخی به‌منظور جذب گردشگران اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: با توجه به سال رونق تولید برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی به ما کمک می‌کند، به‌جای اینکه صنایع‌دستی کشورهای مختلف را به‌عنوان هدیه برای مهمانان استان بخریم از صنایع‌دستی بومی استان استفاده و آن‌ها را معرفی و مطرح کنیم.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که راهنمایان گردشگران بهترین مبلغ‌های شهر هستند و گردشگر از زبان و رفتار آن‌ها شهر را می‌شناسند و از طرفی هر گردشگری که به قزوین می‌آید خودش یک سفیر است.

وی تأکید کرد: وقتی گردشگران با سفر به این شهر تجربه خوبی داشته باشند برای دیگران نیز تعریف می‌کنند، به همین دلیل باید شرایط خوبی را در قزوین مهیا کرد تا گردشگران بتوانند با بازدید از آثار تاریخی و گردشگری این شهر، لذت ببرند.
عضو شورای اسلامی شهر بر استفاده از فضای مجازی برای توسعه و رونق گردشگری تأکید کرد و گفت: ازآنجایی‌که امروز جوانان بیشتر از این فضا استفاده می‌کنند این ظرفیت بزرگی است که باید هدفمند از آن برای جذب گردشگران استفاده کرد که هنوز موفق نشدیم.
وی بیان کرد: همچنین برای رونق گردشگری قزوین باید صدای یکسان از همه شهروندان مانند تاکسیرانان، رستوران‌داران و راهنمایان گردشگری و شهروندان در مسیر شنیده شود بنابراین باید گروه‌های هدف مورد آموزش قرار دهند تا شاهد ارتقا جذب فرهنگ توریست باشیم.

قزوین شهر گرمابه‌ها است
 
سیده منیره قوامی دیگر عضو شورای شهر نیز بابیان اینکه قزوین شهر گرمابه‌ها است، تصریح کرد: در حوزه گردشگری لازم است برای شهر قزوین یک برندی داشته باشیم، شهر قزوین شهر گرمابه‌ها است در این شهر گرمابه‌های قدیمی بسیاری داریم که تعداد کمی از آن‌ها بازسازی‌شده است.
وی افزود: گرمابه‌ای در محله آخوند به ثبت رسیده اما در حال حاضر به زباله‌دانی تبدیل‌شده و سقفش ریخته است، این معضلی است که اثر ثبت ‌شده و نگهداری به‌خوبی صورت نگرفته است، معماری گرمابه‌ها منحصربه‌فرد و بی‌نظیر است باید موردتوجه قرار بگیرد.
عضو شورای اسلامی شهر قزوین با تأکید بر احیای گرمابه‌ها ابراز کرد: باید همه مسئولان در احیای این بناهای تاریخی همت کنند تا به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری رونق یابند، برای این کار باید فضاهای میراثی کاربری تغییر یابد مثلاً رستوران و کافی‌شاپ که فقط جنبه بازدید نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: منزل آیت‌الله سید جلیل زرآبادی نیز ازجمله مکان‌هایی است که ثبت‌شده و ارزش دارد که خریداری شود، مالکین بنا تمایل به فروش دارند اگر به کمک شهرداری خریداری شود بنای خوبی است که در خیابان نادری قرار دارد و در قزوین نظیر ندارد می‌تواند به‌عنوان هتل تغییر کاربری دهیم.
 
بازار قزوین ظرفیت خوبی برای گردشگری است
 زهرا یوسفی نیز در ادامه جلسه بیان کرد: زمینه‌های مشترک بسیاری بین شهرداری و میراث فرهنگی وجود دارد که به دست آوردن درآمد پایدار ازجمله آن‌ها است، باید همکاری بین مسئولان دو نهاد یادشده تقویت شود تا درآمدهای پایدار افزایش یابد و بسیاری از مشکلات برطرف گردد.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به بازار قزوین اشاره کرد و گفت: بازار پهنه وسیعی است که یک قسمت آن را به سرای سعدالسلطنه تبدیل کردیم و پربازدید است، بازار قزوین نیز معماری و بافت فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند مکان پربازدید بسیاری از گردشگری باشد به همین دلیل باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.
وی افزود: بازسازی پروژه سعدالسلطنه در دستور کار باشد و فضای کسب احیا شود قسمت زیادی از بازار قزوین مانند قیصریه معماری فوق‌العاده‌ای دارد که باید مرمت و بازسازی آن در دستور کار قرار گیرد تا پذیرای بسیاری از گردشگران باشد.
این عضو شورا خاطرنشان کرد: در استان قزوین با کمبود هتل روبه‌رو هستیم، احیاء بناهای تاریخی، تبدیل بافت‌های قدیمی به هتل و احیاء خانه‌های بوم‌گردی از پروژه‌های خوب برای جذب گردشگران است که باید باهدف رونق گردشگری در قزوین انجام شود، حسینیه امینی‌ها به محل اسکان توریست‌ها تبدیل شود کار ارزشمندی است.
 
کد مطلب: 107593
برچسب ها: قزوین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *