۰
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۳

افسانه معبد مدفون شده در نهاوند

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند، از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای کاوش و کشف معبد لائودیسه خبر داد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند، از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای کاوش و کشف معبد لائودیسه خبر داد.
‌محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: در سال ۱۳۲۲ کتیبه‌ای در منطقه دوخواهران کشف شد که با ترجمه آن از وجود و دلیل ساخت معبد لائودیسه آگاه شدیم.
وی با بیان اینکه این کتیبه هم‌اکنون در موزه ملی ایران قرار دارد، ادامه داد: در محله دوخواهران کشف آثاری مانند پایه ستون، سرستون و تمثیل خدایان یونانی نظیر زئوس، گمانه‌زنی‌ها را برای وجود این معبد در این منطقه تقویت کرد.
وی گفت: ملکی را که مشکوک به وجود این معبد در آن بود را خریداری کردیم و اکنون منتظر مجوز از مرکز پژوهش‌های باستانی هستیم. با اخذ مجوز، کاوش معبد "لائودیسه" نهاوند طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه تاکنون سه مرحله کاوش برای این معبد انجام‌شده است، اظهار کرد: در ابتدا از باستان‌شناس معروف فرانسوی، رومن گریشمن دعوت کردیم که با مشاهده ساخت‌وسازهای آن منطقه از کاوش و پژوهش در آنجا منصرف شد.
وی افزود: در سال ۱۳۸۴ به دعوت سازمان میراث فرهنگی از مهدی رهبر، تنها سلوکی شناس ایرانی، کاوش‌ها دوباره شروع شد و که تا سال ۹۱ بی‌نتیجه بود و در فصل سوم آن تنها سرنخ‌هایی کشف شد.
یک باستان‌شناس همدانی در خصوص این معبد گفت: این معبد در دوره سلوکیان و به دستور پادشاه آن دوره، آنتیوخوس سوم برای قدردانی و ارتقا مقام همسرش به ملکه خواهر که عنوانی مذهبی بوده، ساخته شده است.
رؤیا اقبالی درخشان، گفت: برای نخستین بار در این منطقه کتیبه بزرگی به خط یونانی از سنگ مرمر به دست آمد که اساس و پایه اکتشافات این مکان شد. در این منطقه چندین مجسمه کوچک برنزی نیز کشف‌شده که احتمال وجود این معبد را تقویت کرد.
وی به دلیل یونانی بودن نوشته‌ها و مجسمه‌ها اشاره کرد و گفت: اسکندر ۱۲ سال بر ایران حکومت کرد که یکی از اثرات آن رواج فرهنگ و زبان و برخی عقاید یونانی بود.
وی با بیان اینکه محوطه تاریخی دوخواهران به ثبت ملی رسیده، اظهار کرد: قلعه یزدگرد حدود ۶ قرن بعدازاین معبد، با معماری ایرانی و سنتی در مجاورت معبد لائودیسه ساخته شد.
اقبالی درخشان در خصوص آثار کشف‌شده در این منطقه، اعلام کرد: همراه کتیبه معبد لائودیسه، پیکرهای کوچکی که از خدایان یونانی بودند به نام‌های زئوس، آپلو، آتنا و دمترو کشف شد که هم‌اکنون در موزه ایران باستان حفاظت می‌شوند.
وی توضیح داد: پروفسور گریشمن هنگام کاوش در تپه گیان به مدت چند روزی ناپدید می‌شود که پس از بازگشت وی، مشخص شد در غیبت چندروزه‌اش، مشغول حفاری و کاوش در تپه دوخواهران نهاوند "محل معبد لائودیسه " بوده که موفق به کشف پیکر برنزی چهار الهه یونانی می‌شود.
این باستان‌شناس، یادآور شد: تاکنون و باگذشت بیش از ده سال، هنوز این معبد کشف نشده و امیدوارم که این مرحله، آخرین فصل از کاوش‌های این منطقه باشد و این معبد پیدا شود.
کد مطلب: 107999
برچسب ها: معبد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *