کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییر در سرنوشت سهام عدالت فوت شدگان

2 خرداد 1398 ساعت 9:09

۲.۵ میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شده اند که برای این موضوع تصمیم گیری هایی صورت گرفته اما برخی پیشنهادات وجود دارد که شاید به مذاق وراث خوش نیاید.


۲.۵ میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شده اند که برای این موضوع تصمیم گیری هایی صورت گرفته اما برخی پیشنهادات وجود دارد که شاید به مذاق وراث خوش نیاید.
به گزارش ايسنا، بررسی اخبار اقتصادی روز جاری حکایت از آن دارد که عموم خوانندگان اخباری در زمینه سود سهام فوت شدگان، هشدار به دارندگان و سرمایه‌گذاران ارزی، تمدید ثبت رجیستری از طریق کد ملی، حواشی ناتمام بازار خودرو، کاهش مصرف برق و جریمه دولت برای پر مصرفان، واردات شکر برای کاهش قیمت و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده‌اند.
اقتصاد ایران در سال‌های نه چندان دور میزبان سهام عدالت شد که بنا بر اطلاعات اعلامی ۲.۵ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت فوت شده‌اند و جای سوال دارد که آیا سود سهام و این سهام به وراث می‌رسد یا خیر؟
در این مورد شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ اعلام کرده که سازمان خصوصی‌سازی با همکاری وزارت اقتصاد باید مبالغ مربوط به سود سهام عدالت آنها را سرمایه‌گذاری کند و در هر زمانی که وراث فوت شده رجوع کردند بتوانند از حق خود برای سود سهام عدالت منتفع شوند.
اما فرضیه دیگری هم وجود دارد؛ مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید احتمال دارد به شورای سیاست‌گذاری اصل ۴۴ پیشنهاد داده شود که سهام عدالت این افراد به افرادی واگذار شود که از ثبت‌نام سهام عدالت جا مانده‌اند. اما موافقت یا عدم موافقت با این موضوع با شورای عالی اصل ۴۴ است و تنها این شورا می‌تواند در این مورد رأی دهد. حال با این شرایط باید دید که چه سرنوشتی در انتظار سود سهام عدالت فوت شدگان خواهد بود.
هشدارهای ارزی جدی شد
از اوایل سال گذشته شرایط بازار ارز به گونه‌ای رقم خورد که روند صعودی قیمت‌ها جزو جدانشدنی این بازار محسوب شد و این اتفاق عاملی شد تا برخی افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود به سرمایه‌گذاری در بازار ارز روی آوردند و در مقطع زمانی ارزش ارز به ویژه دلار به محدوده ۲۰ هزار تومان رسید و از این قیمت برگشت که این رفت و آمد ارزی عاملی شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار دچار ضرر و زیان قابل توجهی شوند، در سالجاری اما اتفاقات سیاسی رخ داد که منجر به آن شد تا نوسان بار دیگر به بازار ارز برگردد که برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند برای افراد، رئیس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرد که رشد قیمت ارز دلیل اقتصادی ندارد و در این بازار سرمایه‌گذاری نکنید اما به دلیل آنکه صحبت‌های رئیسان بانک مرکزی تا حدودی برای بازار و افراد بی تأثیر است آنچنان فردی به این صحبت‌ها اکتفا نکرده و کار را به جایی رسانده که سازمان امور مالیاتی نیز به افرادی که به دنبال کسب سود از انباشت و نوسان گیری ارز هستند، هشدار داده است.
بلامانع تا اطلاع ثانوی
در ماه‌های اخیر برای پاسخگویی به نیاز بازار تلفن همراه شرایط به گونه‌ای رقم خورد تا افراد بتوانند به صورت قانونی گوشی به کشور وارد کنند و با ثبت کد ملی مشتری یا دیگر افراد کد رجیستری و ثبت رجیستری را انجام دهند. این شرایط تا روزهای پایانی سال گذشته ادامه داشت اما در روزهای پایانی سال با قطع و بسته شدن‌های مکرر سامانه رجیستری شرایط بازار اندکی بهم خورد که پیگیری‌ها در آن مقطع حکایت از آن داشت که سامانه متصل است و قرار بر آن بود تا انتهای فروردین ماه ثبت رجیستری با کد ملی امکان پذیر باشد که در انتهای فروردین ماه یکبار دیگر این روند تا انتهای اردیبهشت تمدید شد که در روزهای اخیر مقرر شد تا اطلاع ثانوی روال سابق ادامه یابد.
مسیر ناهموار پیش روی خودرو
بازار خودرو در یکسال اخیر شرایط نامناسبی را پشت سر گذاشت که به نظر می‌رسد همچنان این شرایط ادامه داشته باشد زیرا مدیران صنعت خودرو هیچ برنامه‌ای در شرایط عادی برای شرایط فعلی تهیه نکرده بودند.
حال در روزهای اخیر تصمیماتی برای بازار خودرو گرفته شده که ابوالفضل خلخالی - کارشناس صنعت خودروسازی - معتقد است برداشته شدن تعرفه خودروهای هیبریدی در شرایط حال حاضر غیرمنطقی و شماره‌گذاری خودروها پس از تأیید سازمان استاندارد تاکید بر امری از پیش مقرر شده است. همچنین بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو تکرار یک اشتباه خواهد بود اما نظارت بر آن می‌تواند شفافیت بیشتری در کار خودروسازان ایجاد کند
در این گیر و دار که قیمت خودرو بسیار افزایش یافته و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش داشته، برخی از اخبار حکایت از آن دارد که برخی از صاحبان خودرو باید مالیات پرداخت کنند که از این دست صاحبان خودرو باید به همه دارندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار و کامیون اشاره کرد که در تعیین درآمد مشمول مالیات فاکتورهای مختلفی نظیر نوع و مدل اتومبیل ملاک قرار می‌گیرد که با اطلاعیه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود.
کاهش مصرف برق در خنکای بهار
در سال گذشته با افزایش دمای هوای کشور بار مصرف برق و آب افزایش یافت این موضوع عاملی شد تا قطعی مقطعی برق در کشور رخ دهد از این رو برنامه‌های مختلفی از سوی دولت طراحی و اجرا شد، با گذر از آن زمان دولت برای آنکه با مشکلی در سالجاری در این زمینه مواجه نشود برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داد، حال با این وجود در روزهای اخیر با وجود آنکه دولت و وزارت نیرو برنامه‌های خود را برای جلوگیری از قطع برق در دستور کار خود دارد با کاهش دمای هوا پیک مصرف برق به کانال ۴۲ هزار مگاوات بازگشته است.
در کنار این موضوع در بودجه سالجاری مقرر شد، ۷ درصد به بهای آب و برق افزوده شود و در کنار آن از روزجاری ۱۶ درصد به بهای مصرف پرمصرفان اضافه می‌شود این اقدامات برای آن به اجرا در می‌آید که الگوی مصرف تا حدودی تغییر کند، اما به نظر می‌رسد برای افراد پرمصرف افزایش بهای مصرف آنچنان تأثیرگذار نباشد زیرا پرداخت افزایش بها تأثیری بر اقتصاد آنها ندارد.
ارزانی شکر در راه است
اندکی قبل از آغاز ماه مبارک رمضان قند و شکر دل به دریا زدند و افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار دادند و کار به جایی رسید که قیمت مصوب شکر به دست فراموشی سپرده شد و با قیمت‌هایی در حدود ۱۰ هزار تومان به فروش رسید تا جایی که دولت وارد عمل شد و عرضه دولتی شکر را با حجم قابل توجهی در دستور کار قرار داد، حال در این راستا دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر از آغاز واردات ۸۰۰ هزار تن شکر ثبت سفارش شده و روند ارزانی این محصول در آینده نزدیک خبر داد.
آخرین نرخ ارز
بانک‌ها امروز (یکم خرداد) قیمت ارز را نسبت به روز گذشته افزایش دادند و هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۵۴۷ تومان می‌خرند، این در حالی است که قیمت خرید دلار در بانک‌ها در روز گذشته ۱۳ هزار و ۳۵۳ تومان اعلام شده بود.
همچنین قیمت خرید یورو نیز نسبت به روز گذشته با افزایش همراه شد و بار دیگر از ۱۵ هزار تومان عبور کرد؛ به طوریکه شعب ارزی بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۵ هزار و ۱۲۳ تومان می‌خرند
هر پوند انگلیس نیز امروز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۹۹۷ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۸۸۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد.
صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز، پس از آنکه قیمت دلار را در روزهای گذشته کاهش دادند، بار دیگر بر قیمت ارزها افزودند؛ به طوریکه قیمت دلار در روز گذشته در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان بود و امروز با افزایش ۲۰۰ تومانی نیز قیمت فروش دلار ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید آن ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است.

این صرافی‌ها همچنین، امروز هر یورو را به قیمت ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان می‌خرند و ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز گذشته ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.


کد مطلب: 108185

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/108185/تغییر-سرنوشت-سهام-عدالت-فوت-شدگان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir