۰
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۶

پول نوسازی صنعت را نداده‌اند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش مشکلات تولید از ۴ جهت خبر داد و گفت: دولت ۳۰ درصد سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها برای نوسازی صنعت و ماشین الات بخش تولید را نپرداخته است.
ایرج ندیمی در گفت‌وگو با فارس،‌ در مورد سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها گفت: تولید در حال حاضر با چند مشکل اساسی از جمله تحریم‌ها، بدهی به بانکها و بدهی مالیاتی و همچنین کاهش قدرت خرید مردم برای خرید محصولات داخلی مواجه است.

وی افزود: برخی کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز تولید که وارد می‌شود به واسطه تحریم با مشکلاتی مواجه شده که یا وارد نمی‌شود، یا به قیمت گران و یا اینکه دیر به دست تولیدکننده می‌رسد که این مباحث باعث جلوگیری از تولید و تعطیلی واحدها و بیکاری می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد بدهی تولیدکنندگان به بانکها گفت:‌ کسانی که به هر دلیلی توان بازپرداخت وام بانکی ندارند، مجبور به کاهش تولید و بیکار کردن کارگران می‌شوند و سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی فراهم نمی‌شود.

ندیمی در مورد سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها گفت: ‌اگر ۳۰ درصد سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها به کارخانه‌ها پرداخت می‌شد، آنها منابع لازم برای نوسازی صنعت و جایگزین کردن ماشین‌آلات فرسوده داشتند اما این ۳۰ درصد را نداده‌اند.

نماینده لاهیجان در مجلس افزود: تولیدکنندگان چون نتوانسته‌اند سهم تولید را دریافت کنند، بنابراین نتوانسته ماشین‌های جدید جایگزین خط تولید فرسوده کرده و مصرف انرژی در این واحدها کاهش نیافت و این باعث افزایش قیمت تمام شده تولید می‌شود.

ندیمی تأکید کرد: از یک طرف ناتوانی تولیدکننده در جایگزینی ماشین‌های فرسوده باعث افزایش هزینه شده و از طرف دیگر هزینه‌های جانبی مانند حمل‌ونقل به واسطه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث افزایش هزینه تولید شده است.

وی گفت: باید تدابیر جدیدی برای تولیدکننده در نظر گرفته شده و به تولیدکنندگان که بدهی بانکی دارند، وام‌های جدید پرداخت شود.

ندیمی با توجه به نوسان نرخ ارز گفت: ارزش پول ملی کاهش یافته و قدرت خرید مردم برای خرید محصولات داخلی کاهش یافته و این بر تولید اثر می‌گذارد و به همراه تحریم و بدهی بانکها و بدهی مالیاتی فشار بر تولید وارد می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: از طرفی الگوی مصرفی مردم تغییر کرده و تولیدکننده نیز قدرت صادرات کالا به خارج از کشور را ندارد و امروز تولیدکننده در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد که باید همه قوا به فکر کمک به تولید باشند.

ندیمی افزود: دولت از یک طرف می‌گوید سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت کردند که از طریق غیر مستقیم این کار انجام شده است، اما از طرف دیگر تولیدکننده می‌گوید این سهم ۳۰ درصدی را دریافت نکرده‌است، هر دو به نوعی راست می‌گویند، چون دولت استدلال می‌کند، قیمت حامل‌های انرژی برای تولیدکننده را قرار بود افزایش دهد، اما گازوئیل و سوخت ارزان در اختیار تولید قرار داد.

وی افزود: اما از طرفی دیگر تولیدکننده برای نوسازی ماشین‌آلات و جایگزینی ماشین‌های جدید نیاز به پول دارد که دریافت نکرده‌ است.

وی افزود: برای کاهش مصرف انرژی باید موتورخانه‌ها و ماشین‌های تولید عوض شوند که جایگزین ماشین‌های مستهلک شده نیاز به سرمایه جدیدی دارد که این سرمایه به بخش تولید تزریق نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد شعار سال درباره حمایت از تولید داخلی گفت: برای حمایت از تولید باید راههای نرفته را پیمود اولاً‌ یارانه سهم تولید باید پرداخت شود، ثانیاً باید قدرت خرید مصرف‌کننده ترمیم شود که اگر نتواند تقاضای کالا بکند، تولید راکد می‌شود و دولت به وسیله بن کالایی و یا سبد کالایی باید تقاضا برای محصولات تولید داخلی ایجاد کند.

ندیمی در مورد اینکه بانکداران می‌گویند پولی که به صنعت وام داده می‌شود، برگشت ندارد و مجبورند به بازرگانان وام بدهند، گفت: در این شرایط تاجر هم وضع خوبی ندارد و مانند گذشته مبسوط ‌الید نیست، او هم پول سنگینی برای واردات لازم دارد که اگر مشکل گشایش ال‌سی و یا مشکل انتقال ارز نداشته باشد، با هزاران زحمت می‌تواند به واردات کالا اقدام کند.

وی تأکید کرد:‌ در گذشته سالی ۸۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌شد که ۶۰ میلیارد دلار مربوط به بخش صنعت از کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و تولیدی بود و اگر امروز بانکها به کمک بازرگانان بشتابند، آنها نیز کالای واسطه‌ای مورد نیاز تولید را وارد کشور می‌کنند.

ندیمی در مورد مشکل انتقال ارز و نقش تولیدکننده در دور زدن تحریم گفت: تا زمانی که مشکل بانک مرکزی و بانکهای کشور حل نشود بحث انتقال ارز به سختی انجام می‌شود، چون تولیدکننده نمی‌تواند دلارها را با گونی حمل کند، از طرفی اگر با بانکهای ناشناخته معامله کند، ریسک از دست دادن پول وجود دارد و تحریم‌ها چون هوشمند هستند، آن بانکها را هم شناسایی کرده و تحریم می‌کنند، بنابراین باید راه حل پایداری پیدا کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد نقدینگی ۳۸۷ هزار میلیارد تومانی در جامعه و نیاز تولید به نقدینگی گفت: نقدینگی منطق خود را دارد، نمی‌توان به زور گفت پول وارد صنعت شود، بلکه به جاهایی سرایت می‌کند که هم امنیت داشته و هم بازگشت و سود داشته باشد، صاحب نقدینگی، پول خود را در جایی خرج می‌کند که دارای امنیت بوده و بازدهی و سود بیشتری داشته باشد.
کد مطلب: 10839
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *