۰
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۰

راه‌ اعتمادسازی و تعامل بین همسایگان

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین ایستگاه سفر منطقه‌ای خود در قطر با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین ایستگاه سفر منطقه‌ای خود در قطر با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش ايسنا، سید عباس عراقچی در این دیدار با اشاره به سیاست فشار حداکثری و جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: استقرار و امنیت کامل زمانی در منطقه شکل می‌گیرد که امنیت ملی و منافع اقتصادی همه کشورها تأمین شود.
معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش خود را در تأمین امنیت منطقه ایفا کرده است اما آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهایی که با آنها همراهی می‌کنند باید مسئولیت تبعات تنش آفرینی‌های خود را بپذیرند.
عراقچی بار دیگر هر گونه مذاکره با آمریکا را منتفی دانسته و با تاکید بر اولویت جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو با کشورهای منطقه افزود: با ساز و کارهایی همچون تشکیل مجمع گفتگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس و امضای پیمان عدم تجاوز می‌توان راه‌های اعتمادسازی و تعامل سازنده بین کشورهای همسایه را هموار کرد.
در این دیدار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با استقبال از رایزنی‌ها و دیدارهای عالی بین دو کشور، از شرایط سخت بوجود آمده در منطقه ابراز نگرانی کرده و خواهان استمرار رایزنی و گفتگو بین دو کشور شد.
وزارت خارجه قطر هم عصر دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، «عباس حسین عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران در دیدار با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، آمادگی کشورش را برای مذاکره با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس درخصوص ثبات و امنیت منطقه مورد تأکید قرار داد.
عراقچی، روز گذشته در آخرین مقصد سفر منطقه‌ای خود وارد دوحه شد. طبق این بیانیه، «بررسی تحولات اوضاع در منطقه از محورهای این دیدار بود. طرفین نگرانی‌شان را از تنش‌ها و مشکلات موجود در منطقه اعلام و بر اهمیت گفت‌وگو برای حل این مشکلات تأکید کردند».
معاون وزیر خارجه ایران، که پیش از این به عمان و کویت سفر و با مقامات این کشور دیدار کرده بود، اعلام کرد که اولویت ایران گفت‌وگو با کشورهای منطقه است که می‌تواند مسیر اعتمادسازی و تعامل سازنده میان کشورهای همسایه در خلیج‌فارس را از طریق سازو کارهایی مانند امضای پیمان عدم تجاوز و تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه در خلیج‌فارس هموار کند.
این دیپلمات ارشد ایرانی تأکید کرد که برقراری ثبات و امنیت در منطقه زمانی محقق می‌شو که منافع ملی و اقتصادی تمامی کشورهای آن تضمین شود.
طبق این بیانیه، عراقچی افزود: « جمهوری اسلامی ایران همواره نقش خود را در تامین امنیت منطقه ایفا کرده است اما آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهایی که با آنها همراهی می‌کنند باید مسئولیت تبعات تنش‌آفرینی‌های خود را بپذیرند.»
معاون وزیر خارجه ایران بار دیگر مخالفت کشورش را با مذاکره با ایالات متحده آمریکا اعلام کرد.
طبق این گزارش، وزیر خارجه قطر اواسط ماه جاری میلادی در سفری برنامه‎ریزی نشده وارد تهران شد و با مقامات ایرانی، از جمله «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران دیدار کرد.
 
کد مطلب: 108505
برچسب ها: عراقچی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *