۰
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۸

واکنش ایران به بیانیه ضد ایرانی در مکه

وزیر خارجه عربستان و دبیرکل اتحادیه عرب پس از پایان دو نشست اضطراری مکه در یک نشست خبری مشترک ادعاهای بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.
واکنش ایران به بیانیه ضد ایرانی در مکه
وزیر خارجه عربستان و دبیرکل اتحادیه عرب پس از پایان دو نشست اضطراری مکه در یک نشست خبری مشترک ادعاهای بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس پس از پایان دو نشست اظطراری کشورهای عربی و کشورهای خلیج فارس یک نشست مشترک خبری برگزار کردند.
ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان با ادعای موفقیت آمیز بودن دو نشست اضطراری مکه گفت: کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج (فارس) برای ایجاد صلح و همکاری با ایران میل و رغبت دارند به شرطی که ایران حمایت‌های خود از تروریست‌ها در کشورهای‌مان را متوقف کند و برای کشورهای عربی یک همسایه باشد.
وی مدعی شد: نگرانی از ایران تنها به خاطر حمایت‌هایش از حوثی های یمن و حزب الله لبنان نیست بلکه ایران در امور داخلی برخی کشورها مانند بحرین دخالت می‌کند و نگرانی بیشتر به خاطر گسترش برنامه موشک‌های بالستیک ایران و برنامه هسته‌ای آن است و این مساله تهدیدی برای کشورهای خلیج (فارس) است.
وزیر خارجه عربستان در ادامه گفت: سیاست‌های عربستان واضح و آشکار است زیرا بارها خواستار روابط مسالمت آمیز با ایران شده است!
از سوی دیگر احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در این نشست خبری گفت که کشورهای عربی و اتحادیه عرب درخواست‌هایی از ایران دارند که مفاد آن را متوقف کردن دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی و بازنگری در سیاست‌های منطقه‌ای خواند.
وی با اشاره به اینکه در اتحادیه عرب کمیته‌ای چهارجانبه بنام"کمیته ایران" وجود دارد و متشکل از عربستان، مصر، امارات و بحرین است گفت: مسئولیت این کمیته ایجاد راهبردهایی برای مقابله با ایران است. عرب‌ها از خود دفاع می‌کنند و خواستار تغییر سیاست‌های ایران هستند.
به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز دو نشست اضطراری در مکه برگزار شد، سران کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود خواستار اتحاد کشورهای عربی در برابر آنچه «مداخله‌جویی‌های ایران» خواندند، شده بودند.
علاوه بر این، این بیانیه ایران را به حمایت از «گروه‌های تروریستی» در بحرین متهم کرده و مدعی شده که موشک‌هایی که انصارالله به سمت عربستان شلیک می‌کند، ساخت ایران هستند.
بخش دیگر بیانیه پایانی نشست سران عرب، ایران را به دخالت در سوریه و بر هم زدن اتحاد در این کشور متهم می‌کند.
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در اظهاراتی که به طور زنده پخش شد، تصریح کرد، عراق با بیانیه پایانی نشست سران عرب در مکه که در آن ادعاهایی واهی علیه ایران مطرح شده، مخالفت کرده است.
همچنین برهم صالح، رئیس جمهور عراق در نشست سران عرب تاکید کرد که ایران یک کشور همسایه و مسلمان است و امنیت آن قطعاً به سود کشورهای عربی و اسلامی خواهد بود.
از سوی دیگر، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در افتتاحیه نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس در شهر مکه این ادعای واهی را طرح کرد که ایران با توسعه برنامه هسته‌ای و موشک بالستیک خود امنیت منطقه و جهان را به مخاطره انداخته است.
پادشاه عربستان همچنین مدعی شد، ایران با به مخاطره انداختن حمل و نقل دریایی «معاهده‌های بین‌المللی» را آشکارا نقض کرده است.
نشست اضطراری «شورای همکاری خلیج فارس» با درخواست عربستان شامگاه پنج‌شنبه در مکه برگزار شد.
ملک سلمان با اشاره به این که «ما برای مقابله با تمامی چالش‌ها با یکدیگر همکاری خواهیم کرد»، ادعاهای بی‌اساس و بیهوده خود را این‌گونه ادامه داد: حکومت ایران در امور داخلی دیگر کشورها دخالت می‌کند، برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد و آزادی حمل و نقل دریایی را به خطر می‌اندازد.
پادشاه عربستان مدعی است، حکومت ایران چهار دهه است در منطقه دست به «اقدامات مخرب» می‌زند و عدم اتخاذ موضع قاطع در مقابل «اقدامات خرابکارانه ایران» باعث شده «تا با وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم، مواجه شویم.»
او اظهارات مضحک خود را این‌گونه ادامه داد که عربستان خواهان امنیت و ثبات منطقه و همچنین دور کردن سایه شوم جنگ از منطقه است و به همین دلیل همواره دست خود را برای صلح به سوی همه دراز می‌کند!
ملک سلمان در ادامه گفته است، جامعه جهانی باید با استفاده از تمامی ابزارها از اقدامات ایران جلوگیری کند.
در نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس رهبران کویت و بحرین و همچنین مقامات بلندپایه امارات، عمان و قطر حضور داشتند.

مخالفت عراق با بیانیه ضد ایرانی نشست مکه
رئیس جمهوری عراق با بیانیه ضد ایرانی نشست اضطراری اتحادیه عرب در مکه به دلیل اتهامات بی پایه و اساس آن مخالفت کرد.
به گزارش شبکه العربیه، عراق به بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که ایران را به خاطر رفتار خود در منطقه محکوم کرده بود، اعتراض کرد.
برهم صالح گفت: ایران یک کشور همسایه است و باید امنیت آن را حفظ کرد و محترم شمرد و ایران تمام تلاش خود را برای بازکردن باب گفت و گوهای سازنده و رد خشونت به کار خواهد بست.
در بیانیه پایانی این نشست، سران برخی کشورهای عربی حاضر پس از سخنان کوتاه چند دقیقه ای، بیانیه ایی از پیش تهیه شده توسط عربستان را تصویب کردند.
در این بیانیه بار دیگر اتهامات واهی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی بویژه بحران سوریه و بحرین زده شده بود.
دخالت در امور داخلی سوریه و شلیک موشک های بالستیک ساخت ایران ازیمن به سوی عربستان از دیگر اتهام های این بیانیه ضد ایرانی بود.
عراق به خاطر همین اتهامات واهی، به بیانیه پایانی اتحادیه عرب اعتراض کرد.
این درحالی است که این کشورهای عربی بدون پرداختن به موضوع فلسطین فقط در بیانیه پایانی اعلام کردند که به مصوبات نشست های پیشین اتحادیه عرب درباره فلسطین پایبند هستند.

واکنش ایران به بیانیه پایانی نشست مکه
بر این اساس سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تأسف از رویکرد عربستان سعودی در سوء استفاده از شرایط میزبانی اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه، بیانیه‌ صادره از سوی سران برخی کشورهای عرب و خلیج فارس را که در آن اتهامات بی اساسی علیه کشورمان مطرح شده است را رد و محکوم کرد.
سید عباس موسوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد اینگونه بیانیه ها نظر واقعی و دیدگاه همه اعضا نیست، گفت: عربستان از فرصت ماه مبارک رمضان و مکان مقدس مکه مکرمه استفاده سیاسی و ابزاری کرده تا اتهاماتی را از زبان برخی شرکت کنندگان در این اجلاس متوجه ایران‌ اسلامی کند و به جای استفاده از فرصت روز جهانی قدس و بهره‌گیری از این روز و نشست سران کشورهای اسلامی و عربی  برای طرح و پیگیری حقوق مردم فلسطین و مساله قدس شریف، با رویکردی اشتباه، به مسیر ایجاد اختلاف در بین کشورهای اسلامی و منطقه که خواست رژیم صهیونیستی است، ادامه داده است. ما تلاش عربستان برای بسیج آرای کشورهای همسایه و عربی را ادامه فرایند بی سرانجامی می دانیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران طی می کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان ابراز امیدواری کرد ضعف عربستان سعودی در حمایت از آرمان فلسطین و رویکرد اشتباه برخی کشورهای اسلامی منطقه، در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه جبران شود و اجازه ندهند مساله فلسطین و قدس شریف تحت الشعاع اینگونه سیاست های تفرقه افکنانه و اشتباهات راهبردی قرار گیرد؛ چرا که هدف دیرینه رژیم صهیونیستی این است کشورهای اسلامی و عربی از دشمن اصلی و مشترک خود غافل و به خود مشغول شوند.
کد مطلب: 108593
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *