۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۵
در نشست رئیس و اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور با وزیر ارشاد مطرح شد

نقش رسانه‌ها در ایجاد امنیت ملی کمتر از حوزه دفاعی نیست

کواکبیان: دومین مجمع عمومی خانه مطبوعات کشور همزمان با روز خبرنگار برگزار می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مشارکت خانه مطبوعات در حوزه تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت نهادهای مدنی برای تصمیم‌گیری‌ها بهره برد تا در اجرا به تصمیم و نتیجه مطلوب‌تری برسیم.
نقش رسانه‌ها در ایجاد امنیت ملی کمتر از حوزه دفاعی نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مشارکت خانه مطبوعات در حوزه تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت نهادهای مدنی برای تصمیم‌گیری‌ها بهره برد تا در اجرا به تصمیم و نتیجه مطلوب‌تری برسیم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سید عباس صالحی دیروز در نشست با رئیس و اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در ایجاد امنیت ملی کمتر از حوزه دفاعی در کشورها نیست، گفت: مطبوعات مرجعیت رسمی خود را از طریق اطلاعات، خبر و تحلیل پیدا می‌کنند و خانه مطبوعات در این زمینه وظایفی دارد.
در ابتدای این نشست مصطفی کواکبیان رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات گفت: خانه مطبوعات سابقه طولانی دارد و در دوره جدید انتخابات سراسری در آن صورت گرفت که ٧ نفر به عنوان اعضای هیات مدیره و ٢ نفر نیز به عنوان بازرس انتخاب شدند.
وی افزود: در حال حاضر پنج هزار و ٢٠٠ نفر عضو خانه‌های مطبوعات در سراسر کشور هستند و این خانه یک نهاد صنفی ، غیر دولتی و صد در صد دموکراتیک است که  در سراسر کشور جامعیت دارد.
کواکبیان ابراز امیدواری کرد با توجه به قبول مسئولیت بتواند با کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهتر از گذشته این مسیر را پیش ببرد.
وی با اشاره به اینکه این خانه درخواست‌هایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، گفت: استقلال مالی و ایجاد هویت مستقل در این زمینه یکی از این خواسته‌هاست.
کواکبیان ادامه داد: ١٦ بند به عنوان اختیارات و وظایف به این خانه واگذار شده و لازم است برای اجرایی شدن آن در سراسر کشور به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها تاکید شود.
 
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات افزود: اختصاص بودجه ٤٥٠ میلیونی برای برنامه‌های اجرایی این خانه در سال ٩٨ از دیگر درخواست‌های خانه مطبوعات است.
وی توجه به نحوه توزیع کاغذ و زینک به مطبوعات شهرستانی و همچنین حمایت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری دومین مجمع عمومی خانه مطبوعات به مناسبت روز خبرنگار را از دیگر درخواست‌های این خانه برشمرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدار افزود: خانه مطبوعات فراگیرترین تشکل مطبوعات در کشور و نهادی دارای جامعیت است. این نهاد یک نهاد مدنی به شمار می‌آید و باید تلاش کنیم تا با قوت به کار خود ادامه دهد و دولت‌های یازدهم و دوازدهم با این نگاه پیش رفته اند.
صالحی ادامه داد: خانه مطبوعات هم باید برای برنامه‌ها و کارهای خود بر اساس اهمیت اولویت گذاری داشته باشد و این خانه‌ها چه در مرکز و چه در استان‌ها با شرایط جاری کشور پیوند دارند و به دلیل حفظ نظام، انقلاب و هویت اسلامی کشور و تحمیل جنگ اقتصادی و روانی که بر کشور حاکم است مسئولیت ویژه ای برای کل کشور و همچنین رسانه‌ها و خانه مطبوعات ایجاد شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور و خروج دولت آمریکا از برجام باید بدانیم چه وظایفی داریم و متناسب با آن احساس مسئولیت داشته باشیم. همچنین باید بدانیم رسانه و خانه مطبوعات نیز به عنوان یکی از ارکان حفظ هویت و منافع ملی در این مقطع زمانی چه اقداماتی می‌توانند داشته باشد.
وی با تاکید بر نقش به سزای رسانه‌ها بر ایجاد امنیت ملی و حوزه دفاعی کشور گفت: اگر رسانه‌ها نقش خود در این حوزه را کم کنند به طور قطع با جابه جایی رسانه ای مواجه خواهیم بود به این معنا که جای رسانه‌های رسمی را رسانه‌های غیر رسمی می‌گیرند و رسانه‌های خارجی جایگزین رسانه‌های داخلی می‌شوند.
صالحی در عین حال تصریح کرد: نقش خانه‌های مطبوعات در سراسر کشور تولید محتوای دقیق، جذاب و درست است که می‌تواند به تثبیت این جایگاه کمک کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به درخواست رئیس خانه مطبوعات مبنی بر واریز مستقیم کمک‌های حمایتی به حساب این خانه، گفت: در این زمینه لازم است کمیته ای متشکل از نمایندگان، معاونت‌های مطبوعاتی و حقوقی وزارتخانه و نماینده ای نیز از خانه مطبوعات ایجاد و این موضوع بررسی شود.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود بر همکاری مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها با خانه‌های مطبوعات و اجرایی کردن وظایف ١٦گانه این خانه تاکید کرد و گفت: خانه مطبوعات یک بازوی قوی و مکمل فعالیت‌های رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود و به دلیل فراگیری و مدنی بودن، برای ما از اهمیت برخوردار است، برای حمایت از این نهاد تلاش خواهیم کرد.
وی افزود: باید تلاش کنیم با کمک یکدیگر بتوانیم انتظارات رسانه ای که از این وزاتخانه وجود دارد را با همکاری خانه مطبوعات به عنوان یک بازوی مکمل در این حوزه برآورده کنیم زیرا نفوذ نهادهای اداری کمتر از نفوذ و تاثیرگذاری نهادهای مدنی است و خانه مطبوعات این ظرفیت را دارد.
وی ادامه داد: با این همکاری می‌توانیم در دهه پنجم انقلاب اسلامی درحوزه رسانه از طریق خانه مطبوعات شرایط پایدارتری درمسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور ایجاد کنیم.
صالحی دربخش دیگری بر مشارکت خانه مطبوعات درحوزه تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت نهادهای مدنی برای تصمیم گیری‌ها بهره برد تا در اجرا به تصمیم و نتیجه مطلوب تری برسیم.
در بخش دیگری از این نشست محمدرضا دربندی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی گفت: در این دولت معاونت امور مطبوعاتی بهترین رابطه را با خانه مطبوعات مرکز و استان‌ها داشته است.
دربندی ادامه داد: درباره اختصاص ٤٥٠ میلیون بودجه به خانه مطبوعات این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر بودجه ای برای این کار وجود ندارد. همچنین خانه مطبوعات برای برگزاری مجمع عمومی خود می‌تواند از حمایت‌های نهادها و وزارتخانه‌های دیگر برخوردار شود و ما نیز همه تلاش خود در این زمینه را خواهیم داشت.
 
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی افزود: درباره تبدیل نشریات مکتوب به الکترونیک طرحی را تهیه کرده ایم که در قبال ارائه تشویقی به نشریات مکتوب آنها تبدیل به پایگاه خبری بشوند ولی درباره جلوگیری از تغییر تصمیم آنها پس از این اقدام به دنبال راه حل‌های مناسب هستیم.
در بخش دیگری از این نشست هر یک از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.
از جمله این پیشنهادها می‌توان به توجه به جایگاه خانه‌های مطبوعات در استان‌ها، همکاری‌های لازم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با خانه مطبوعات، حضور یک نماینده از خانه مطبوعات در جلسات تصمیم گیری در این حوزه، بازنگری در دستور العمل آگهی‌های دولتی، توجه به توزیع کاغذ، یارانه و زینک به نشریات محلی، جلوگیری از اعطای بی رویه مجوز به نشریات، توجه به مشکلات معیشتی، مسکن و امنیت شغلی خبرنگاران، تشویق نشریات مکتوب برای الکترونیکی شدن و … اشاره کرد.
 
کد مطلب: 109053
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *