کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحریم‌ها متوقف شود گامی برداشته می‌شود

22 خرداد 1398 ساعت 9:21


یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: اگر روند تحریم‌ها که عامل آغاز تنش‌ها در یک سال گذشته تاکنون بوده است متوقف نشود هیچ گام رو به جلوی برای رفع تنش و نگرانی‌ها برداشته نخواهد شد.
صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: منشأ تنش‌ها در منطقه از سوی آمریکا بوده است و این تنش‌ها به جای اینکه در یک حدی متوقف شود به طور فزاینده در حال افزایش است و هر روز شاهد بالاتر رفتن سقف این تنش‌ها توسط آمریکا و هم‌پیمانش هستیم. بنا بر این باید منشأ تنش را بیان کنیم و مطرح کنیم که ایران منشأ این تنش نیست. آمریکا از برجام خارج شد و با ایجاد محدودیت و ممنوعیت‌های بیشتر شروع به گسترش تنش بیشتر کرد.
وی ادامه داد: اطلاق صفت "تروریسم" به نیروی قدس و بعد از آن سپاه پاسداران و محروم کردن دولت از دریافت و هزینه درآمدهای نفتی‌اش و محدودیت در فروش نفت تحت عنوان سیاست "صفر کردن صادرات نفت ایران" از جمله اقداماتی است که در روند تشدید تنش از سوی آمریکا انجام شده است. از این رو عوامل تنش خارج از منطقه هستند و آثار و پیامدهای تنش هم در منطقه و هم در جهان پدیدار شده و در حال افزایش است. در این میان ایران تلاش دارد جای خود را پیدا کند و پاسخی به این تنش‌ها و اقدامات خصمانه بدهد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حمله همه‌جانبه عربستان به یمن و درگیر کردن منطقه با بحران یمن اظهار کرد: صدها هزار نفر در این تهاجم تاکنون کشته و زخمی شده‌اند و تمام زیرساخت‌های این کشور نابود شده است که این اقدام نیز با تأیید مستقیم آمریکا انجام شده است. از این رو در مقابله با اقدامات عربستان، طبیعی است مردم یمن از خود دفاع کنند. آیا دفاع مردم یمن از خود و کشورشان تنش است یا اقدام کشوری که همه جانبه به یمن حمله کرده است.
زنگنه با اشاره به سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفت: ژاپن نگران صادرات نفت در منطقه است و اگر مسائل پیچیده‌تر از آنچه امروز شاهد آن هستیم شود کشورهای خریدار نفت از منطقه خلیج فارس بسیار متضرر خواهند شد. کشورهای اروپایی نیز همین نگرانی را دارند اما هیچکدام به عامل اصلی آغاز کننده تنش اشاره‌ای ندارند؛ یا زورشان نمی‌رسد یا نمی‌خواهند و سیاست‌شان با آمریکا در هدف یا تاکتیک هم‌سو است.
وی با بیان این‌که "بعید می‌دانم از رفت‌وآمدهای دیپلماتیک سطح بالای" در هفته جاری یا هفته‌های آینده تحول مثبتی به دست آید گفت: تا وقتی این کشورها عامل ایجاد تنش را نادیده می‌گیرند و به ایران برای کوتاه آمدن یا عقب‌نشینی و خویشتن داری اصرار می‌ورزند به نظر نمی‌آید گشایشی به دست آید.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آلمان در تهران تصریح کرد: هایکو ماس اعلام کرد که عملاً نمی‌توانند کاری کنند که اینستکس فعالیت کند و ممکن است حتی این شرکت دچار مشکل شود در عین حال که اروپا به تلاش خود ادامه می‌دهد. نکته‌ای که در این بحث وجود دارد این است که حتی اگر اروپا تلاش کند، تلاشش ناظر به افزایش خرید نفت و دریافت درآمدهای ارزی ایران نیست.
زنگنه درباره واکنش ایران به این روند اظهار کرد: ایران همیشه اعلام کرده است که حاضر به گفت‌وگو و مذاکره است و از این مسیر مواضع و سیاست‌های خود را توضیح می‌دهد و هم‌چنین راه برون رفت از بن بست‌ها را نیز بیان می‌کند، مهم این است که کشورهای نگران از شرایط منطقه مواضع و دیدگاه‌های ایران را جدی بگیرند. یک سال از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران می‌گذرد و آثار تحریم‌های آمریکا نیز از سوی بسیاری از کشورها و متحدان آمریکا بر ایران اعمال می‌شود به شکلی که این کشورها نیز خود از این مسیر متضرر می‌شوند اما این روند به این‌که این کشورها مانع آمریکا شوند ختم نشده است و بالعکس سعی دارند به ایران برای همراهی با آمریکا فشار بیاورند. به نظر آمریکا از این کشورها و فشار بر آنها برای پیش‌برد اهداف و سیاست‌های خود در قبال ایران بهره می‌برد.


کد مطلب: 109290

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/109290/تحریم-ها-متوقف-شود-گامی-برداشته-می-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir