۰
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۴

در نشست خبری روحانی و آبه چه گذشت؟

نشست خبری مشترک رئیس‌جمهور، حسن روحانی، و نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه، پایان یافت.
نشست خبری مشترک رئیس‌جمهور، حسن روحانی، و نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه، پایان یافت.
 
روحانی: ژاپن به ادامه خرید نفت از ایران علاقه دارد/ ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود/ پیشنهاد همکاری هسته‌ای ایران به ژاپن
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، رئیس‌جمهور در این نشست گفت که راجع به سرمایه‌گذاری ژاپن در مناطق جنوبی ایران، از جمله چابهار، صحبت کردیم.
روحانی افزوده است که ژاپن به ادامه خرید نفت از ایران علاقه دارد و این توسعه‌ی روابط دوجانبه را تضمین می‌کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه با آبه درباره مسایل امنیتی و تنش‌زدایی در منطقه مذاکره کرده، افزوده است: «به آقای نخست‌وزیر گفتم ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی، حتی با آمریکا، نخواهیم بود. اگر جنگی علیه ما شروع شود پاسخی قاطع خواهیم داد.»
روحانی از ادامه پشتیبانی ژاپن از برجام ابراز خرسندی کرد و گفت: «به آقای نخست‌وزیر گفتم ما علاقمند به ادامه این توافق هستیم و اقدامات ایران در چهارچوب برجام خواهد بود.»
رئیس‌جمهوری همچنین به نخست‌وزیر ژاپن پیشنهاد کرده تا ایران و ژاپن به عنوان دو کشوری که «هر دو با سلاح هسته‌ای مخالف‌اند» در فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز همکاری کنند.
حسن روحانی افزود که در مذاکراتش با آبه ریشه‌ی تنشها در منطقه را جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران دانسته و گفته اگر این جنگ تمام شود تحولات مثبتی در منطقه رخ خواهد داد.
 
آبه: شاید برخی از سخنانم خوشایند شما نباشد/ ایران از دوران باستان کشوری بزرگ بوده و خواهد ماند و ضروری است که نقش سازنده خود را بازی کند
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، شینزو آبه گفت که راهی دراز را پیموده تا به ایران برود. آبه با اشاره به اینکه ۳۶ سال پیش هم به همراه پدرش، وزیر خارجه وقت ژاپن، به ایران آمده بود، گفت: «خوشحالم که به آرزوی ۳۰ ساله‌ام رسیده‌ام و توانستم دوستانم را ببینم.»
نخست‌وزیر ژاپن گفت که شاید برخی از سخنانش در نشست خبری خوشایند میزبان نباشد، اما آنها را به خاطر علاقه‌اش به بهبود اوضاع بیان می‌کند.
شینزو آبه گفت که خطر افزایش تنش و حتی درگیری تصادفی در منطقه وجود دارد و ژاپن خواهان پیشگیری از چنین رخدادهایی است و تمرکز سفر او نیز بر همین بوده است. ژاپن همچنین برای کاهش تنش نقش حداکثری ایفا خواهد کرد و آماده گفت‌وگو است.
آبه گفته است که ایران از دوران باستان کشوری بزرگ در خاورمیانه بوده و خواهد ماند و ضروری است که نقش سازنده خود را بازی کند.
نخست‌وزیر ژاپن افزود که بر مبنای موضع حفظ برجام و کاهش تنش تبادل نظر صریحی با رئیس‌جمهور کشورمان داشته است.
آبه همچنین گفت که به تحولات مثبت در آینده خوشبین است، اما این دگرگونیها شکیبایی می‌خواهد.
 
کد مطلب: 109352
برچسب ها: ژاپن شینزو آبه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *