۰
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۴۵

تشدید تنش در روابط روسیه و آمریکا

در حالی که تنش در روابط روسیه و آمریکا در ماه های اخیر به دلایل سیاسی و ژئوپلیتیکی از جمله زیاده طلبی ها و یکجانبه گرایی واشنگتن در عرصه بین المللی تشدید شده است، یک پایگاه اینترنتی روسی از تهیه فهرستی توسط دولت این کشور برای تحریم مقام های آمریکایی خبر داد.
به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی ˈدایرکت ادورت روˈ روز سه شنبه در گزارش خود خاطرنشان کرد: روسیه این فهرست را در پاسخ به تحریم مقامهای روس از سوی آمریکا تحت عنوان ˈپرونده ماگنیتسکیˈ تهیه کرده است.

ˈسرگئی ماگنیتسکیˈ وکیل روس شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ˈهرمیتاژˈ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در سال ۲۰۰۹ در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت و مرگ وی به موضوعی مناقشه آمیز در روابط روسیه و برخی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا تبدیل شد، به طوری که واشنگتن در این راستا صدور روادید به حدود ۶۰ مقام ارشد روس به اتهام دخالت در مرگ وی را ممنوع کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روسی، تنظیم فهرست سیاه مقام های آمریکایی توسط روسیه، آمریکا را غافلگیر کرده است و وزارت امور خارجه این کشور تهیه چنین فهرستی برای منع سفر گروهی از مقام های آمریکایی را بی دلیل خواند.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان شده است که روسیه هیچ گونه دلیلی برای منع سفر مقا مهای دولتی آمریکایی به این کشور را ندارد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در فهرست مقام های روس مشمول تحریم آمریکا مسوم به ˈپرونده ماگنیتسکیˈ ، افرادی قرار گرفته اند که از نظر آمریکا در قتل ماگنیتسکی دخالت داشته اند.

در گزارش پایگاه اینترنتی روسی گفته شده است که روسیه فهرست مقامهای امریکایی مشمول تحریم سفر به مسکو را تنظیم کرده است اما اسامی آن را افشا نکرده است.

مسکو پیش تر به واشنگتن هشدار داده بود که در صورت تصویب قانون ماگنیتسکی در کنگره آمریکا ، به این اقدام پاسخ مناسب خواهد داد.

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه بتازگی گفت: اجازه نمی دهیم آمریکا در امور داخلی روسیه مداخله کند و پرونده ˈماگنیتسکیˈ را مساله داخلی کشورمان می دانیم که ارتباطی به واشنگتن ندارد.

وی با بیان اینکه در عالی ترین سطح به پرونده ماگنیتسکی رسیدگی می شود، اظهار داشت: آمریکا بخوبی از موضع روسیه در این مساله آگاه است و در حال حاضر سازمان های قضایی کشورمان به این پرونده رسیدگی می کنند.

لاوروف همچنین نسبت به اقدامات ضدروسی آمریکا به این کشور هشدار داد و اظهار داشت: تلاش آمریکا برای جایگزینی یک قانون جدید ضدروسی بجای اصلاحیه ˈجکسون- ونیکˈ غیرقابل قبول است .

ˈسرگئی ریابکوفˈ معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در این باره گفته بود که در صورت تصویب این قانون در آمریکا به این کشور پاسخ محکم می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر روسیه به این اقدام آمریکا بسیار تند خواهد بود و اتخاذ مجموعه ای از تدابیر منفی در پاسخ به این قانون اجتناب ناپذیر است.
کد مطلب: 10954
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *