۰
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۵

تحلیل نماینده سابق مشهد از پیام قالیباف

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: پیام قالیباف بیانگر این است که احتمال وحدت و همگرایی در جریان اصول‌گرایی کمتر است.
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: پیام قالیباف بیانگر این است که احتمال وحدت و همگرایی در جریان اصول‌گرایی کمتر است.
به گزارش ايسنا، جواد آرین‌منش در خصوص فراخوان انتخاباتی که در روزهای گذشته منتشر شد، اظهار کرد: آقای قالیباف مایل است که همچون دوران جوانی، در دوران میانسالی و پختگی هم در مسیر انقلاب نقش‌آفرین باشد و نمی‌خواهد خانه‌نشین و بازنشسته شود، به همین دلیل احساس مسئولیت می‌کند که در میدان حضور داشته باشد و این پتانسیل و ظرفیت را برای حضور در صحنه‌های مدیریتی و اجرایی داراست.
این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: آقای قالیباف امروز قصد دارد که در عرصه انتخابات چه انتخابات مجلس و چه به احتمال زیاد در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به عنوان یکی از کاندیداها، نقش‌آفرین باشد. پیش بینی من این است که قطعاً آقای قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور خواهد داشت.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون در مقطعی که چهلمین سال انقلاب را پشت سر گذاشتیم، منشور گام دوم انقلاب از سوی رهبری مطرح شده که تکیه آن بر جوانان است و از طرفی نسل مدیریت گذشته انقلاب اکثراً پیر شدند و طبیعتاً مدیریت انقلاب نیازمند نوسازی در عرصه مدیریت و پارلمانی کشور است، شاید ایشان در اجرای منشور گام دوم، پیشنهاد حضور و ورود جوانان را به عرصه انتخاباتی دارند، البته این کافی نبوده و اینکه ما صرفاً جوانان را دعوت کنیم، یک شعار بیش نیست.
وی با بیان اینکه ما امروز نیروهای فراوانی با تحصیلاتی عالی داریم که این نیروهای مستعد بیکار هستند و ما زمینه را برای بهره‌گیری از این جوانان مهیا نکردیم، عنوان کرد: اگر قرار باشد این جوانان نیز در عرصه انتخابات حضور پیدا کرده و خود را عرضه کنند، باید ما قبل از آن به جوانان میدان‌هایی داده باشیم که اکنون شایستگی خود را برای نمایندگی مجلس نشان دهند، وگرنه اگر این جوان تحصیلکرده اما بیکار باشد، مردم تمایلی به این افراد نخواهند داشت.
این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: آقای قالیباف می‌تواند رهبر یک سلیقه یا یکی از سلایق اصولگرایان که نیروهای اصولگرای جوان معتدل هستند، باشد زیرا بعید است که جریان‌های تندروی اصولگرا یا جریان‌های اصلاح‌طلب از رهبری سیاسی چهره‌هایی مانند آقای قالیباف استقبال کنند، به همین دلیل مخاطبان آقای قالیباف می‌توانند نیروهای اصولگرای معتدل باشند.
آرین‎منش با بیان اینکه قالیباف بحث نواصولگرایی را مطرح کرده اما در خصوص اینکه نواصولگرایی چیست، سوالات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: این کار نیازمند تشکیل یک اتاق فکر برای تبیین شاخص‌ها و معیارهای نواصولگرایی است. افرادی که امروز معتقد هستند باید در عرصه انتخابات تحول ایجاد شود یا در کشور اتفاقات جدیدی رخ دهد، عموماً به نقد گذشته و وضع موجود بدون ارائه برنامه ورود پیدا می‌کنند.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: اگر آقای قالیباف بخواهد نواصولگرایی را تبیین کند، باید مشخص کند که نواصولگرایی چیست، مرز آن با اصولگرایی کدام است، مرز نواصولگرایی با اصلاح‌طلبی و اعتدال چیست، چه سخن جدیدی در نواصول‌گرایی وجود دارد که در اصولگرایی نبوده و چه برنامه‌ای برای برون‌رفت کشور از بحران‌هایی که با آن مواجه است به ویژه بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد؟
وی با بیان اینکه آقای قالیباف باید مخاطبان خود را در عرصه سیاسی دقیق مشخص نماید که قصد دارد برای کدام گروه پیام خود را تبیین کند تا معلوم شود کدام گروه‌ها این پیام را می‌پذیرند یا دریافت می‌کنند، عنوان کرد: او در گذشته مساله نواصولگرایی را مطرح کرده و برخی کلی‌گویی‌ها و شاخص‌های کلی مانند توجه به مردم‌سالاری، نوگرایی و آزادی‌های اجتماعی بیان شده که این عناوین برای دریافت پیام ایشان کافی نیست و بهتر است این پیام تبیین شود.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: علیرغم اینکه قالیباف بیان می‌کند که نواصولگرایی جریان سوم نیست اما یک جریان متفاوت از اصولگرایان سنتی و تندرو است و طبیعی بوده که برخی از این جریان‌ها و سلایق تندرو آقای قالیباف را به عنوان یک رهبر سیاسی قبول نکنند، زیرا سلیقه آن‌ها با هم متفاوت است؛ بنابراین او باید از ظرفیت‌های افرادی همچون آقایان لاریجانی، رضایی و مطهری که اصولگرای افراطی نیستند و همچنین از چهره‌های شایسته و محبوب و از تیمی از جوانان خوشنام و مورد اقبال مردم استفاده کند تا یک حرکت نو و جبهه جدیدی را در عرصه سیاسی ایجاد کنند.
آرین‎منش خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی باید با توجه به آسیب‌های موجود و با آسیب‌شناسی وضع موجود و واقع‌بینی در شرایط کشور که شرایط بحرانی است و مشکلات اقتصادی، فقر، فساد، تبعیض، بیکاری و بسیاری از آسیب‌های دیگر وجود دارد، طرح برون‌رفت از این چالش‌ها را تدوین کنند و بعد در عرصه انتخابات به مردم گفته شود که این مولفه‌‎ها و شاخص‌ها در این جریان جدید و پیام آقای قالیباف وجود دارد که برنامه برون‌رفت کشور از بحران‌های موجود نیز این موارد است.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید نقشه راه برای برون‌رفت از این مشکلات را داشته باشد تا بر اساس آن مردم و جوانان را برای ورود به میدان دعوت کند، وگرنه بر فرض که اکنون هزار نفر از جوانان شایسته آمادگی خود را اعلام کنند، بعد از آنچه می‌شود؟ بعد از آن باید برنامه، طرح و راه برون‌رفت داشته باشیم. باید در عرصه انتخابات لیست‌هایی باشد تا به مردم معرفی کنیم و بگوییم که این برنامه با این افراد می‌تواند در عرصه مجلس و این برنامه با این ریاست‌جمهوری می‌تواند در عرصه قوه مجریه مشکلات کشور را حل کند.
این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: پیام قالیباف بیانگر این است که احتمال وحدت و همگرایی در جریان اصولگرایی کمتر است، چون اگر قرار باشد همه یک سخن را بگویند، بعید به نظر می‌رسد که تشکل‌های سنتی مانند جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پایداری و دیگران به آقای قالیباف بپیوندند، بلکه آن‌ها حرف و سخنشان این است که اگر آقای قالیباف قصد دارد فعالیت سیاسی داشته باشد، باید خود را با بقیه هماهنگ کند. آقای قالیباف با این حرکت تصمیم ندارد که عضو مجموعه جریان‌های سنتی باشد، بلکه می‌خواهد تحولی در اردوگاه اصولگرایی به وجود آورد.
 
کد مطلب: 109646
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *