۰
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۸

ادعای سفر مسئولان ایرانی به مصر

یک رسانه عربی با اشاره به اینکه مصر اخیرا کانال ارتباطی با ایران ایجاد کرده است مدعی شد که برخی مسئولان ایرانی اخیرا به قاهره سفر داشته‌اند و در رابطه با آخرین تحولات منطقه از جمله حوادث دریای عمان و بندر فجیره بحث و تبادل نظر کردند.
یک رسانه عربی با اشاره به اینکه مصر اخیرا کانال ارتباطی با ایران ایجاد کرده است مدعی شد که برخی مسئولان ایرانی اخیرا به قاهره سفر داشته‌اند و در رابطه با آخرین تحولات منطقه از جمله حوادث دریای عمان و بندر فجیره بحث و تبادل نظر کردند. 
به گزارش ايسنا، روزنامه العربی الجدید مدعی شد که برخی منابع مصری بلندپایه در گفت وگو با این روزنامه گفته اند که اخیراً مسئولان ایرانی و مصری تماس‌هایی در رابطه با تحولات اخیر منطقه از جمله حمله به دو نفتکش در دریای عمان و ادعاهای عربستان و امارات مبنی بر دست داشتن تهران در این حمله داشته‌اند.
این منابع مدعی شدند: قاهره اخیراً کانال ارتباطی با تهران ایجاد کرده است و برخی مسئولان ایرانی هفته گذشته به پایتخت مصر سفر کرده اند و گفت‌وگوهایی با مسئولان برجسته سازمان اطلاعات مصر در رابطه با اوضاع منطقه از جمله حمله به دو نفتکش در دریای عمان، حمله به کشتی‌های سعودی در آب‌های امارات، وضعیت غزه و یمن و همچنین حملات اخیر انصارالله یمن به ابها و نجران عربستان داشته اند.
این منابع مصری اعلام کردند که دولت مصر دست داشتن تهران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان را بعید می‌داند اما همزمان تهران را از مسئولیت حملات موشکی انصارالله به فرودگاه‌های عربستان معاف نمی‌کند.
منابع مصری گفته اند که با توجه به وساطتی که مصر میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، گفت‌وگو در رابطه با اوضاع غزه یکی از مهم‌ترین موضوعات گفت‌وگوی تهران و قاهره است.
این منابع با اشاره به اینکه روابط ایران و مصر در سطح امنیتی است و به سطح دیپلماتیک نرسیده است افزودند: ارتباطات میان تهران و قاهره را نمی‌توان بازگشت روابط سیاسی میان دو کشور توصیف کرد زیرا اختلافات زیادی میان این دو کشور وجود دارد، از سوی دیگر توافق نظرهای میان ایران و مصر وجود دارد که در رأس آنها مساله سوریه و حمایت کامل مصر از حکومت بشار اسد است که در طول سال‌های اخیر نقطه وصل تهران و قاهره بوده است. همچنین قاهره اخیراً از پیوستن به ناتوی عربی که ضدایرانی است اجتناب کرد و تهران از این موضع قدردانی کرد.
منابع مصری در پاسخ به این سوال که ممکن است تماس‌های اخیر قاهره با تهران با هماهنگی هم پیمانان مصر یعنی عربستان و امارات باشد گفتند: مصر در این رابطه تفاهم‌هایی با شرکای خود دارد و نوع مواضع مصر در رابطه با ایران با مواضع عربستان و امارات متفاوت است و تفاوت‌ها در رابطه با موضع گیری نسبت به تهران منجر به ایجاد اختلاف در ائتلاف مصر با کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) شده است.
 
کد مطلب: 109648
برچسب ها: مصر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *