کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای رونمایی از ۱۳ اتوبوس جنجالی

29 خرداد 1398 ساعت 16:20

روز گذشته ۱۳ دستگاه اتوبوس ۲ کابین وارد خطوط شد. برخی اعلام کردند این اتوبوس ها کهنه بوده و شهرداری آنها را بازسازی و دوباره رونمایی کرده است. اما رئیس کمیسیون عمران شورا این موضوع را رد کرد.


روز گذشته ۱۳ دستگاه اتوبوس ۲ کابین وارد خطوط شد. برخی اعلام کردند این اتوبوس ها کهنه بوده و شهرداری آنها را بازسازی و دوباره رونمایی کرده است. اما رئیس کمیسیون عمران شورا این موضوع را رد کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، رونمایی از 13 دستگاه اتوبوس دو کابین که از محل درآمد طرح ترافیک خریداری شده بود روز گذشته توسط پیروز حناچی شهردار تهران در بوستان گفت‌وگو  انجام شد.
اعضای شورای شهر غایبین مراسم رونمایی از 13 دستگاه اتوبوس بودند و  برخی اعضای  گفتند که شهرداری از  آنها دعوت نکرده است.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص ورود این اتوبوس‌ها گفت: از محل درآمد عوارض طرح ترافیک این اتوبوس‌ها خریداری شده است. 

وی با بیان اینکه نوسازی اتوبوس‌ها در دستور کار قرار دارد، گفت: دولت از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت که از محل از رده خارج کردن یک اتوبوس فرسوده و جایگزین کردن یک اتوبوس گازسوز حاصل می‌شود 142 هزار دلار به بخش خصوصی بدهند که این رقم در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و شرکت نفت متعهد است که این رقم را پرداخت کند.
همچنین پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص ورود 13 اتوبوس دو کابین گفت: این اتوبوس‌ها وارد خطوط می‌شوند و فرایند نوسازی اتوبوس‌های دو کابین در دستور کار است. 

وی به کمک دولت اشاره کرد و گفت: در گذشته پیگیری‌های جدی در خصوص مطالبات صورت نگرفته اما در حال حاضر برنامه‌ریزی کرده و با مراودات در حال اجرا هستیم. 
همچنین شهردار تهران به ازدحام جمعیت در اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: در این باره از مردم عذرخواهی می‌کنیم چرا که سرویس حمل‌ونقل متناسب با حجم پرداخت‌ها نیست.
به گفته حناچی، حجم تراکم و تجمع در ایستگاه‌های اتوبوس را می‌دانیم و تلاش می‌کنیم که این ضعف را جبران کنیم.
شهردار تهران تاکید کرد: مطالعات نشان داده که 80درصد آلودگی در تهران مربوط به خودروهایی با سوخت فسیلی است و 40 درصد از آلودگی‌ها نیز با خودروهای شخصی ایجاد می‌شود بنابراین باید اقداماتی انجام دهیم که استفاده از خودروهای تک سرنشین به رفتاری ضد ارزش تبدیل شود. 
بعد از رونمایی از  13 دستگاه اتوبوس ۲ کابین و پیوستن آنها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی  اخباری مبنی بر اینکه این اتوبوس‌ها کهنه بوده و پلاک‌هایشان قدیمی است در فضای مجازی منتشر شد و اعلام کردند که شهرداری اتوبوس‌های کهنه را نوسازی و به جای اتوبوس جدید رونمایی کرده است و هیچ خبری از اتوبوس جدید نیست.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در این باره به خبرنگار فارس، گفت: 13 اتوبوسی که روز گذشته وارد خطوط شد، در سال گذشته خریداری ولی امسال شماره‌گذاری شده است.
وی با بیان اینکه این اتوبوس‌ها یورو 4 بوده‌اند، گفت: از 48 دستگاه اتوبوس 13 دستگاه سهم تهران بوده است که امسال مراحل شماره‌گذاری خود را طی کرده است. 
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با بیان اینکه در گذشته خطوط مینی‌بوسرانی را حذف کرده‌اند، گفت: 117 دستگاه مینی‌بوس از محل وجوه اداره شده که وزارت کشور اختصاص داده و همچنین از طریق پست‌بانک و کمک بخش خصوصی وارد خطوط شده است. 

 
علیخانی با بیان اینکه در برخی از مسیرها میزان مسافر کمتر است، گفت: در این خطوط به جای اتوبوس از مینی‌بوس استفاده می‌کنیم و از نظر کارشناسی بازگشت دوباره مینی‌بوس‌ها درست است.
وی با بیان اینکه قرارداد تأمین 500 مینی‌بوس بسته شده است،‌گفت: 150 دستگاه مینی‌بوس در شهریور و الباقی در آبان با کمک بخش خصوصی وارد خطوط می‌شوند.
علیخانی دوباره تأکید کرد که 13 اتوبوس روز گذشته نوسازی نبوده و جدید خریداری شده است، گفت: البته برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در بودجه سال 98 ردیف در نظر گرفته‌ایم.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه 150 دستگاه اتوبوس دو کابینه در حال نوسازی است، گفت: همچنین 350 دستگاه اتوبوس تک‌ کابین توسط بخش خصوصی در حال نوسازی است.
وی به اورهال کردن سیستم حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا این اتفاق رخ می‌دهد.
بعد از انتشار این اخبار در فضای مجازی محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرنگار فارس در این باره گفت: دیروز ۱۳ دستگاه اتوبوس دو کابینه نو که از تبریز خریداری کرده بودیم وارد ناوگان اتوبوسرانی شد.
 
وی با تأکید بر این موضوع که این اتوبوس‌ها سال گذشته خریداری شده بودند اما شماره‌گذاری آن به طول انجامید، گفت: به همین دلیل امسال این اتوبوس‌ها وارد مدار شد. 
 پورسیدآقایی افزود: همچنین ۱۰۰  دستگاه اتوبوس کهنه نیز نوسازی شده و به قدری این کار خوب انجام شده بود که مشخص نبود این اتوبوس‌ها کهنه هستند. 
وی با بیان اینکه برای بازسازی هر اتوبوس دوکابین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود، گفت:‌این در حالی است که خرید هر اتوبوس دوکابین ۴ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، یعنی با ۱۰ درصد قیمت یک اتوبوس نو می‌توان یک اتوبوس را نوسازی کرد.
 
پورسیدآقایی اضافه کرد: به وزارت کشور پیشنهاد داده‌ایم که اجازه دهند اتوبوس هایی که بازسازی شده است پنج سال به عمر آنها اضافه شود. 
بر اساس این گزارش، هم‌حزبی‌های اعضای شورای شهر معتقد هستند که مدیریت جدید شهری کارنامه قابل دفاعی ندارد و نتوانسته‌اند در سیستم حمل‌ونقل عمومی کارهای چشمگیری انجام دهد. همچنین  برخی از اعضای شورای شهر تهران می‌گویند که شهرداری شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران را رها کرده و از شهردار تهران خواستار جسارت بیشتری شدند.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: کارنامه شورای پنجم عاری از خطا و نقص نیست و چرخ تدبیر در اتخاذ تصمیماتی که از دوراندیشی و عقلانیت کافی لحاظ نشده می‌لنگد و بهتر بود شاهد عملگرایی و واقع‌بینی شورای پنجم بودیم.
وی ادامه داد: انتظار شهروندان از مدیریت شهری بازگشت به اولویت‌های اصلی شهر بوده است امروز زیرساخت‌های عظیم شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران ظرفیت جابه‌جایی 10 میلیون سفر در روز را دارد اما به دلیل عدم تأمین تجهیزات رها شده است.
هاشمی اضافه کرد: از شهردار تهران جسارت بیشتری برای حل مشکلات شهر انتظار داریم.
در حدود ۲ سال گذشته ۱۳ قطاروارد خطوط مترو شده و همچنین ناوگان مینی بوس رانی دوباره در تهران فعال و مناقصه ۶۳۰ دستگاه واگن برگزار شد.
یکی از مدیران شهری در این باره به خبرنگار فارس گفت: براساس آمار، در یک و نیم سال گذشته ترافیک و آلودگی هوا در تهران کاسته شده است و همچنین ۱۳ قطار سال گذشته به خطوط اضافه و قرار است ۱۰ قطار جدید در مهر به خطوط مترو اضافه شود. 
وی به برگزاری مناقصه ۶۳۰ دستگاه واگن اشاره کرد و گفت: همچنین براساس پیگیری‌های صورت گرفته قرار است از فاینانس‌های قبلی ایران در چین استفاده کنیم. 
این مقام مسئول به راه‌اندازی بخشی از خط ۶ مترو و همچنین ایمن‌سازی برخی از ایستگاه‌های خط ۷ اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروختیم و همچنین در روزهای پایانی سال ۹۷، ۱۲۹۰ میلیارد اوراق مشارکت منتشر کرده‌ که پول آن امسال وارد سیستم حمل و نقل عمومی می‌شود. 
وی به نوسازی اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت:‌همچنین در سال گذشته مرحله دوم طرح کاهش در تهران با موفقیت اجرا شد. 
توسعه سیستم حمل و نقل عمومی در تهران نیازمند کمک دولت است و دولت در سال های گذشته کمک جدی در این زمینه انجام نداده و شهرداری طلب‌های زیادی از دولتی‌ها دارد.


کد مطلب: 109734

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/109734/ماجرای-رونمایی-۱۳-اتوبوس-جنجالی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir