کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان در نشست شورای برنامه‌ریزی استان تهران برای بررسی مشکلات مناطق 22 گانه تهران:

مصوبات استانداری را که حاصل 60 نشست مردمی و اداری است مجدانه پیگیری خواهیم کرد

استاندار تهران: با کمک نمایندگان مجلس، فرمانداران و شهرداران مشکلات عمده پایتخت را حل خواهیم کرد

31 خرداد 1398 ساعت 17:59

جلسه جمع‌بندی و رسیدگی به مشکلات مردم مناطق ۲۲گانه تهران همزمان با جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران در محل استانداری تهران برگزار شد.


جلسه جمع‌بندی و رسیدگی به مشکلات مردم مناطق ۲۲گانه تهران روز چهارشنبه ۲۹خرداد همزمان با جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران در محل استانداری تهران برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این نشست با حضور فرمانداران تهران، ری، شمیرانات، معاون شهردار تهران و حیدری، موسوی، فتحی، پروانه مافی، فریده اولادقباد، سیده فاطمه ذوالقدر، محمدعلی وکیلی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند در مجلس و همچنین الهام فخاری عضو شورای شهر تهران و همچنین مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداران مناطق ۲۲گانه تهران و دبیران شورایاری مناطق برگزارشد.
در ادامه جلسه آقایان ترکی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران، فولادوند مدیر کل آموزش وپرورش تهران، مختاری مسئول فضای سبز تهران، کلانتری مدیر کل محیط زیست استان تهران و یکی از مسئولان شرکت برق منطقه‌ای تهران و همچنین معاونان استاندار و معاون شهردار تهران و برخی از شهرداران مناطق و شورایاران به تبیین مشکلات تهران پرداختند آنگاه آقایان میرزایی نیکو، سید فرید موسوی، فتحی، وکیلی، حیدری و همچنین خانم‌ها فاطمه ذوالقدر، فریده اولادقباد و پروانه مافی با بیان برخی از مشکلات خواستار اجرای مصوبات این جلسه از سوی دستگاه‌های اجرایی شدند.
عیسی فرهادی، معاون استاندار و فرماندار شهرستان تهران در این جلسه، اظهار داشت: در ۲ سال اخیر با همکاری نمایندگان محترم مجلس، بالغ بر ۴۰ جلسه در خصوص حل مشکلات پایتخت داشتیم که مصوبات ارزنده‌ای را به همراه داشته است.
 
 وی افزود: عمده مشکلاتی که احصا شده، بحث حاشیه‌نشینی و همچنین ساختار اداری شهرستان بوده که نیازمند تبدیل ادارات پایتخت به ادارات کل هستیم. در بحث ساماندهی بافت‌های فرسوده نیز بالغ بر ۳۶۰۰هکتار در تهران شناسایی شده و نیازمند رسیدگی است.
فرهادی یادآور شد: مشکلات دیگری نظیر بافت‌های فرسوده، کمبود فضای آموزشی، کمبود فضای سبز، فرسودگی گذرها و بافت بازار بزرگ تهران، بحث ارتفاعات و دره‌های اطراف پایتخت، کمبود اعتبارات پروژه‌های نیمه‌تمام، بحث اسناد مالکیت در مناطق مختلف وجود دارد که باید نسبت به رسیدگی به آن اهتمام داشته باشیم.
معاون استاندار تهران، خاطرنشان کرد: مشکل کمبود سرانه فضای آموزشی، ورزشی و کمبود کلانتری، مشکل عمده مناطق تهران است که نیاز به رسیدگی دارد. همچنین، در منطقه ۷، مابین مصلی امام(ره) و اتوبان شهید مدرس، بالغ بر ۲۵۰پلاک فریز شده‌اند که نیاز به آزادسازی دارند.
 فرماندار شهرستان تهران، تصریح کرد: درخصوص آزادسازی پادگان جی در منطقه ۹، مکاتباتی با نیروهای مسلح صورت گرفته که در صورت انجام این آزادسازی، بخش قابل توجهی از مشکلات منطقه حل خواهد شد. در منطقه ۱۴ و ۱۵ نیز ۱۶ کیلومتر تونل وجود دارد که اتمام آن نیاز به مساعدت سازمان حفاظت از محیط زیست دارد و قرارگاه خاتم(ص) برای عملیات آن اعلام آمادگی کرده است.
 وی در پایان نیز خاطرنشان کرد: افتتاح ترمینال مسافری سلام در فرودگاه امام(ره) در پایتخت، گام بزرگی در راستای توسعه استان خواهد بود‌.
 سیاوش شهریور، فرماندار شهرستان شمیرانات در این نشست، اظهار داشت: موضوع تکمیل فاضلاب دربند و درکه یکی از مشکلات اصلی بوده که فاضلاب تهران رینگ نشده است.
وی افزود: ساماندهی روددره‌های منطقه یک و لزوم لایروبی آن از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. همچنین جلوگیری از صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی نیز از ضروریات این منطقه است.
فرماندار شمیرانات خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده در منطقه یک، به ویژه منطقه گلابدره نیز از نیازهای جدی در این منطقه است.
 وی ادامه داد: بحث پارکینگ‌های عمومی و لزوم احداث آن با مشارکت بخش خصوصی از مطالبات جدی مردم در منطقه است که می‌توان با احداث این پارکینگ‌ها از مشکل ترافیک کاست. شهریور در پایان نیز یادآور شد: در حوزه سرقت و بزه‌های اجتماعی، مشکلات جدی در منطقه یک وجود دارد که با مشارکت شهرداری تهران در تاسیس کلانتری جدید قابل کنترل و مقابله خواهد بود.
اسماعیلی‌راد فرماندار شهرری نیز طی سخنانی اظهار داشت: خدمات‌رسانی در منطقه ۲۰ تهران که با شهرستان ری تلفیق شده از سوی شهرداری بسیار ضعیف ارائه می‌شود که باید به آن توجه جدی شود.
اسماعیلی راد افزود: ایستگاه مترو شهرری اکنون احداث شده و نیاز به تکمیل و بهره‌برداری دارد که باید باتوجه به مشکلات تردد و ترافیک در منطقه، نسبت به نهایی شدن این پروژه اهتمام داشته باشیم.
وی گفت: باتوجه به کاشت درختان و ایجاد شبه‌جنگل‌ها در سایر مناطق استان، تکمیل و توسعه فضای سبز در محدوده شهرستان ری نیز می‌تواند در تصفیه هوای جنوب تهران و سالم‌سازی آسمان شهر، نقش جدی را ایفا کند.
فرماندار ری، خاطرنشان کرد: اتصال خط مترو به شهر حسن‌آباد، با توجه به سکونت جمعیت قابل توجه در این منطقه و تردد فعالین صنعتی به شهرک‌های صنعتی مجاور، می‌تواند باعث تسهیل در تردد و کاهش ترافیک شده و بر یکی از اساسی‌ترین مطالبات مردم جامه عمل بپوشاند.
وی یادآور شد: بحث گردشگری و بوم‌گردی هم به عنوان پتانسیل بالا و ظرفیت بالقوه در شهرستان ری از مسائل مهمی است که می‌توان با توسعه گردشگری مذهبی و بومگردی در منطقه، توسعه متوازنی را در آن دنبال کرد.
در پایان این نشست دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی باگرامیداشت یاد و خاطره شهید معلم انقلاب دکتر شریعتی و شهید چمران گفت: اگر درمیان مردم نباشیم و از مشکلات مناطق مختلف از نزدیک خبر نداشته باشیم کمیت رسیدگی به امور لنگ خواهد زد و قطعا این جلسات در آشنایی با مشکلات موثر است.
دکتر کواکبیان گفت: جلسه بعدی ۱۲تیر ماه در استانداری با حضور فرمانداران و مسئولان اجرایی شهرستان‌های ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر استان تهران برگزار خواهد شد.
عضو شورای ساماندهی امور پایتخت تاکید کرد:۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند، باید تهران را آزاد کنیم تا ایران آباد شود، چقدر وزارتخانه‌های ما به فکر تهران هستند.
وی افزود: چقدر جلوی مهاجرت به تهران گرفته شده و چقدر حاشیه‌نشینی کم شده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که «آیا شهرسازی تهران مدرن شده است؟» گفت: اگر زلزله بیاید منطقه یک تهران با وجود برج‌های در کنار هم ساخته شده چه وضعیتی پیدا می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: آلودگی صوتی، آلودگی هوا، واقع شدن روی گسل زلزله، ترافیک سرسام‌آور، وجود معتادان متجاهر، دستفروشانی که سد معبر می‌کنند، وضعیت حمل و نقل عمومی، صنوف مزاحم در تهران، صنایع آلاینده را از دیگر مشکلات تهران دانست و گفت: ما ۳۵۴ محله داریم که بعضی از محله‌ها ۸۰ هزار نفر جمعیت یعنی به اندازه برخی شهرستان‌ها دارند.
دکتر کواکبیان افزود: برای شناسایی مشکلات تهران ساعت‌ها کار کارشناسی صورت گرفته و مدت‌ها زمان برد تا شهرداران ۲۲ گانه را هماهنگ کنیم که در این جلسه حضور پیدا کنند.
هرچند که گلایه‌ داریم از برخی شهرداران که در این جلسه حضور نیافتند البته ما در دور دوم 12 منطقه‌ای که جلسات مردمی نداشتیم به سراغ این عزیزان خواهیم رفت و با کمک همه فرمانداران و سازمان برنامه و بودجه استان تهران در خور شأن جایگاه استان تهران در بودجه 99 شاخص‌های استان را ارتقا خواهیم بخشید.
دکتر کواکبیان درخصوص زمین‌های فریزشده گفت: پیشنهاد می‌کنیم کمیته‌ای با حضور وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و نظارت شورای شهر تشکیل شود تا هرچه زودتر این مشکل قدیمی پایتخت حل شود.
وی تصریح کرد: برگزاری این جلسات و پیگیری بر اجرای مصوبات آن را به عنوان نایب رئیس مجمع نمایندگان تهران انجام می‌دهیم و امیدواریم در آینده نیز این جلسات ادامه داشته باشد.
انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران در پایان این جلسه به جمع بندی مطالب و مصوبات سومین شورای برنامه‌ریزی استانداری در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، اعم از شهرداری، شورای اسلامی شهر و دستگاه‌های اجرایی سبب شد تا مشکلات استان احصا شده و برای مرتفع کردن مورد کارشناسی لازم قرار بگیرد.
وی افزود: تیم‌های ورزشی استان تهران، افتخارات بین‌المللی زیادی کسب کرده‌اند که این مهم نشانگر نیاز استان به افزایش و ارتقای سرانه فضای ورزشی است.
محسنی‌بندپی یادآور شد: همه ما برای توسعه ام‌القرای کشور، بنای هم‌اندیشی داریم و مشکلات شهر تهران، تنها مختص به شهرداری نبوده و نیازمند همفکری و یاری همه دستگاه‌ها و نهادها است.
مقام عالی دولت در استان تهران، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور به بنده تاکید داشتند که بر مسائل زیست محیطی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و زیرساخت‌ها تمرکز داشته باشیم.
وی ادامه داد: حق‌السهم‌هایی که شهرداری بر اساس قانون، باید به صورت شفاف و به صورت فصلی به اطلاع مجمع نمایندگان استان قرار دهند. همچنین در زمینه رونق تولید نیز، کار بسیار تخصصی در استان تهران برای رفع  محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری آغاز شده و تا حصول به نتیجه تداوم خواهد داشت.
استاندار تهران، همچنین ضمن اشاره به ساخت بزرگراه شهید شوشتری که بزرگراه رسالت را در شرق و جنوب شرق تهران به بزرگراه امام رضا(ع) متصل می‌کند، اظهار داشت: درخصوص وضعیت ساخت بزرگراه شهید شوشتری، براساس مباحث مطرح شده و تصمیمات مورد اتخاذ از سوی اعضا، مقرر شد که این بزرگراه در ادامه مسیر خود از طریق تونل، اجرا شود تا در کنار عدم تخریب ورزشگاه زنده‌یاد جهان پهلوان تختی، رعایت ملاحظات زیست محیطی را نیز برای صیانت از جان شهروندان در این منطقه داشته باشیم.
محسنی‌بندپی، تاکید داشت: استان تهران در حوزه جذب اعتبارات اشتغال روستایی، پس از استان البرز، در رتبه دوم کشوری قرار گرفته که باید باز هم نسبت به ارتقای جایگاه کنونی تلاش داشته باشیم. درخصوص گلایه برخی از شهروندان، مبنی بر عدم داشتن اسناد مالکیتی در هر نقطه از استان، مقرر شد تا با همکاری دستگاه قضایی، کارگروهی با حضور همه دستگاه‌ها تشکیل شده و به این موضوع به شکل ویژه رسیدگی شود.
وی افزود: ترمینال شرق بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و باید برای تکمیل آن اهتمام داشته باشیم. همچنین در حریم راه آهن تهران به تبریز نیز باید نسبت به زیباسازی مسیر با طرح نیلوفری اقدام لازم صورت گرفته و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری نسبت به آزادسازی اراضی در مسیر، برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت دهد.
مقام عالی دولت در استان تهران، خاطرنشان کرد: برای اولین بار، سند آمایش استان و سند توسعه‌ای ۱۶شهرستان را بر مبنای مزیت‌های نسبی هر منطقه آماده و پیش‌بینی کردیم. سند اجتماعی استان هم در مقابله با آسیب‌های اجتماعی استان تدوین شده و پذیرش کودکان کار نیز با کمک سمن‌ها در حال انجام است‌.
محسنی‌بندپی عنوان داشت: اگر امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که آلایندگی هوا از سال ۹۷ تاکنون رو به کاهش بوده، نشانگر اقدامات زیرساختی است و با شهرداری تهران هم گفتگویی در این رابطه داشتیم تا فضاهایی که نیازمند ورود باشد با همکاری یکدیگر ورود کنیم.
وی ادامه داد: در بحث اسناد مالکیت در نقاطی از شهرستان تهران که مردم با مشکل روبرو هستند با حمایت ارکان قوه قضائیه کارگروهی با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تشکیل و مشکل مردم رفع شود.
مقام عالی دولت در استان تهران، ضمن گلایه از عدم حضور برخی از شهرداران مناطق شهرداری تهران در این جلسه، خاطرنشان کرد: این که برخی از شهرداران مناطق شهرداری تهران در جلسه، حضور نداشته باشند، اصلا زیبنده نیست. چرا که وقتی از مشکلات پایتخت در این جلسه مباحثی مطرح می‌شود، انتظار این است که شهرداران مناطق نیز در آن حضور داشته و به بیان مشکلات بپردازند.
استاندار تهران افزود: در مورد شن چاله‌های منطقه  ۱۸ نیز مباحثی درخصوص مشکلات آن مورد طرح قرار گرفته و مقرر شد تا این مسئله با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و شهرداری منطقه پیگیری شود. همچنین، برنامه‌های مطالعاتی مربوط به مترو به شمال تهران نیز انجام شده که شهرداری تهران متولی آن است .
 

 


کد مطلب: 109818

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/109818/مصوبات-استانداری-حاصل-60-نشست-مردمی-اداری-مجدانه-پیگیری-خواهیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir