۰
شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۰

جاذبه‌های مهاجرپذیری در سمنان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان از استان سمنان به عنوان یک استان مهاجرپذیر نام برد و گفت: مهاجرت معمولا به‌دنبال وجود جاذبه‌هایی در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و.. انجام می‌شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان از استان سمنان به عنوان یک استان مهاجرپذیر نام برد و گفت: مهاجرت معمولا به‌دنبال وجود جاذبه‌هایی در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و.. انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا، حبیب‌الله خجسته پور در جلسه  کارگروه بانوان و خانواده استان سمنان اظهار کرد: روند مهاجرپذیری نشان‌دهنده وجود جاذبه‌هایی در این استان برای مهاجران دارد.
وی با اذعان به اینکه مهاجرت پذیری نشان دهنده جذابیت این استان برای طیف‌هایی از مهاجران دارد ادامه داد: مهاجرت‌پذیری به استان سمنان گواهی بر وجود برخی جاذبه‌ها در این استان است که نکته مثبتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به برخی پیامدهای ناشی از مهاجرپذیری خاطرنشان کرد: نباید این مهم را نیز از نظر دور نگه داشت که اگر این‌ مهاجرت‌ها بی‌رویه انجام شود آسیب‌هایی را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی بر ضرورت حفظ جمعیت مولد روستایی در مناطق روستایی تاکید و تصریح کرد: برای جلوگیری از مهاجرت و کند کردن روند مهاجرت روستاییان، باید به ایجاد اشتغال پایدار در روستاها توجه جدی کرد.
خجسته‌پور برتثبیت اشتغال و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای این استان تاکید و اظهار کرد: ارائه برخی خدمات به روستاها ،آنهم در شرایطی که همچنان اشتغال پایدار در این روستاها ایجاد و یا تثبیت نشده، باعث مهاجرت جوانان روستایی در سن اشتغال شده است.
وی با اشاره به آسیب‌های ناشی از مهاجرت روستاییان به مناطق شهری گفت: به‌علت کمبود امکانات در حواشی شهرها برای عمده افرادی که از روستاها و بعضا شهرها مهاجرت می‌کنند آسیب‌های اجتماعی زیادی ایجاد می‌شود.
معاون استاندار با بیان اینکه تامین زیرساخت‌ها در طول ۴۰ ساله بعد از انقلاب، جهشی در ارائه برخی خدمات ایجاد کرده که سبب بالا رفتن توقعات شده است گفت: این جهش در ارائه خدمات و افزایش توقع در نهایت منجر به برخی مهاجرت‌ها شده و لذا شاهدیم که در بیشتر روستاها، جمعیت جوان روستا روند نزولی داشته و اکثریت جمعیت روستا را افراد مسن تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به برخی تلاش‌های دولت تدبیر برای اشتغالزایی در روستاها خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات روستایی و سامانه بهین یاب و تلاش برای جذب سرمایه گذاران، ایجادمشوق برای حضور سرمایه گذاران در روستاها از اقدامات خوبی بود که در جهت توسعه اشتغال روستایی ایجاد شد .
وی با اشاره به اهمیت تثبت جمعیت روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها از دستگاه‌های ذی‌ربط استان خواست تا کمیته ای به منظور بررسی روند مهاجرت و ترکیب جمعیت آسیب دیدگان و تثبیت شغلی روستاییان با محوریت دفتر امور اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط در استان تشکیل شود .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بر لزوم مشخص شدن متولیان مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید و ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع اضافه کرد: باید دستگاه‌های مسوول و متولی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مشخص شوند.
کد مطلب: 109847
برچسب ها: سمنان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *