کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظریف عبور از مرز 300کیلوگرم را تاییدکرد

10 تير 1398 ساعت 17:24

وزیر امور خارجه کشورمان عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم را تایید کرد.


وزیر امور خارجه کشورمان عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم را تایید کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران با تایید خبر عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم درباره اینکه این اقدام چه پیامی برای اروپا دارد، گفت: ما بعد از جلسه کمیسیون مشترک اعلام کردیم اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده و جمهوری اسلامی همان‌طور که در گذشته اعلام کرده است این برنامه را اجرا خواهد کرد.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: برنامه مرحله اول در مورد ذخایر اورانیم غنی شده و هم در ذخایر آب سنگین در حال اجرا شدن است.
وی افزود: در مرحله بعد اعلام شده است که سقف ۶۰\۳ درصد اجرا  می‌شود.
ظریف گفت: در نامه ریاست محترم جمهور صراحتا بیان شده است در صورتی که آن‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهدات‌شان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است اما اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس ماده ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.
وی افزود: ماده ۳۶ کاملا واضح است و حق ایران کاملا در آن مشخص شده است، این ضمانت اجرای برجام است که اروپایی‌ها ادعا می‌کنند برای برجام ارزش قائل هستند و اقدامات ما هم دقیقا برای حفاظت از برجام است آن هم از طریق ضمانت اجرای این معاهده بین‌المللی.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره این اینستکس شامل این اقدامات اروپایی‌ها برای  حفظ برجام بوده است یا خیر، بیان کرد: اینستکس یک حرکت مقدماتی است برای اینکه اروپا تعهداتش را انجام دهد.
وی تاکید کرد: تعهدات اروپا در بند یک تا ۳ برجام وجود دارد که در ضمیمه ۲ برجام است که صراحتا اقدامات اروپا و نتایج آن را مطرح کرده است.
ظریف خاطرنشان کرد: صرفا اقدام برای بند ۳ کافی نیست، بلکه باید نتایج اقدام را مردم ایران ببینند.
وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرای ماده ۳۶ توسط ایران در همان بدو خروج آمریکا از برجام که دو روز بعد در ۲۰ اردیبهشت ۹۷ انجام شد اروپایی‌ها یازده تعهد دادند که اینستکس شامل هیچ کدام از این تعهدات نیست بلکه مقدمه‌ای برای اجرای آن تعهدات است.
به گفته وزیر امور خارجه تا به حال اروپایی‌ها نه تنها اصل تعهدات‌شان را انجام نداده‌اند بلکه حتی مقدمه اجرای تعهدات‌شان بعد از حدود ۱۴ ماه تازه در حال عملیاتی شدن است، اینکه آیا این تعهدات عملی شده است یا خیر ما هنوز اطلاعات کافی نداریم اما به هر حال اینستکس بدون اجرای سایر تعهدات معنی ندارد.
ظریف گفت: اروپایی‌ها در تعهدات خود فروش نفت ایران را تضمین کردند اما به آن چه تعهد داده بودند جامعه عمل نپوشاندند.
وی با اشاره به یازده تعهد اروپایی‌ها گفت: آن‌ها حمل و نقل، بازگشت دارایی‌های ایران، بازگشت عواید فروش نفت را تضمین می‌کنند آن هم درحالی که ۳بار در جلسات با اروپایی‌ها، چهار به علاوه یک و در جلسه‌ای که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهرماه داشتیم و چند جلسه در سطح معاونین وزرا، تعهدات‌شان را انجام ندادند.
ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران از مرز غنی سازی ۳۰۰کیلو اورانیوم گذشته است، گفت: آنگونه که من اطلاع دارم  ایران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است و لذا ما بر اساس آن چه اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف بیان کردیم چه قصدی داریم و این را از حقوق خودمان در برجام می‌دانیم.
 وی درباره اینکه آمریکا اروپا را تحریم کند چه اتفاقی می‌افتد، گفت: این مشکل اروپایی‌هایی است خودشان باید آن را حل کنند.


کد مطلب: 110377

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/110377/ظریف-عبور-مرز-300کیلوگرم-تاییدکرد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir