۰
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۶
کواکبیان در نشست اداری بررسی مشکلات شهرستان‌های اسلامشهر، شهرری و پردیس:

نمایندگان تهران حاضرند مسئولان اجرایی را در حل مشکلات شهرستان‌های اسلامشهر، شهرری، پردیس و شمیرانات کمک کنند

استاندار تهران: دخالت شهرداران مناطق 22 گانه تهران در حریم شهرستان‌های استان تهران غیرقانونی است
نشست اداری پیگیری مشکلات شهرستان‌های ری، اسلامشهر و پردیس در استانداری تهران همزمان با چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران روز چهارشنبه ۱۲ تیر در ساختمان استانداری تهران حدودا 3 ساعت از ساعت 10 الی 13 برگزار شد.
نمایندگان تهران حاضرند مسئولان اجرایی را در حل مشکلات شهرستان‌های اسلامشهر، شهرری، پردیس و شمیرانات کمک کنند
نشست اداری پیگیری مشکلات شهرستان‌های ری، اسلامشهر و پردیس در استانداری تهران همزمان با چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران روز چهارشنبه ۱۲ تیر در ساختمان استانداری تهران حدودا 3 ساعت از ساعت 10 الی 13 برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این جلسه با حضور فرمانداران، شهرداران و مدیران شهری شهرستان‌های شمیرانات، اسلامشهر، پردیس، ری، مدیران اجرایی استان تهران، امامان جمعه شهرستان پردیس و شهر قیامدشت آقایان توسل و امیری و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آقایان محمدعلی وکیلی، حجت‌الاسلام مهدی شیخ، سید فرید موسوی، علیرضا محجوب و خانم پروانه مافی برگزار شد.
در این جلسه شهرداران پردیس، بومهن، اسلامشهر، شمس آباد، قدس، ری و احمدآباد مستوفی به تفصیل مشکلات شهرستان‌های خود را بیان کردند و همچنین مسائل مطرح شده در جلسات مردمی و فرمانداری‌ها مربوط به هر شهرستان نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر مصطفی کواکبیان در این نشست با تبریک دهه کرامت، نگرانی از مسمومیت شیخ ابراهیم زکزاکی و برشمردن رویدادهای مهم روز گفت: جلسه‌ای که شاهد برگزاری آن هستیم که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداران و فرمانداران شهرستان‌های تهران قطعا در سطح استانداری در دولت‌های قبل سابقه نداشته و از استاندار محترم برای برگزاری این جلسه تشکر می‌کنیم.
وی افزود: پیگیری مصوبات، رسیدگی به مشکلات مردم و حل مسائلی که شهروندان را درگیر کرده باید در اولویت این جلسات باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در طول جلسات استانداری کمک‌های فراوانی به شهرداری تهران انجام شده که باید شورای شهر تهران در جریان بسیاری از این موارد قرار گیرد.
دکتر کواکبیان گفت: حتما جلسه‌ای جداگانه در استانداری برای شهرستان شمیرانات و رسیدگی دقیق به مشکلات آن برگزار خواهد شد. کواکبیان در پایان با اشاره به مشکلات عمده اسلامشهر، چهاردانگه، احمدآباد مستوفی، شهرری، حسن‌آباد فشافویه، کهریزک، باقرشهر، قیامدشت، پردیس، بومهن و جاجرود گفت: بدون شک مشکلات عمده این شهرها و بخش‌ها از بسیاری از شهرها و بخش‌های مشابه آن در سطح کشور فقط با پیگیری نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی قابل حل است که استاندار محترم به صورت جدی در فرآیند حل این مشکلات نقش مهمی دارند.
انوشیروان محسنی‌بندپی در چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران اظهار کرد: مشکل تداخل حریم در بخش احمدآباد را از طریق ابلاغ نقشه سال ۹۰ این بخش به شورای عالی معماری و شهرسازی برطرف می‌کنیم.
وی افزود: طرح‌های مخصوص کمربندی و بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی اسلامشهر مصوبات سفر را دارند و ۱۰۰ درصد اعتبارات تخصیص یافته و نیاز به تخصیص اعتبار مجدد نیست.
محسنی‌بندپی گفت: درخصوص تکمیل مترو اسلامشهر فراتر از توان استانداری مشکلات را پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: درخصوص اصلاح قانون استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتر تهران کار‌ها را به صورت آرام و تخصصی و کارشناسی پیش می‌بریم.
استاندار تهران گفت: درخصوص ری با مشکلات بنیادین زیست محیطی که در چند سال آینده به تهدید تبدیل می‌شوند، روبرو هستیم.
وی افزود: جابه‌جایی و دفن زباله در آرادکوه که تا به امروز به اشتباه صورت می‌گرفت و انتقال پسماند‌های آن را در دستور کار داریم.
محسنی بندپی گفت: درخصوص بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) مقرر شد تا به واحد‌های صنعتی مستقر در این مسیر برای ایجاد تصفیه خانه تسهیلات داده شود.
وی ادامه داد: شهرستان قیامدشت به طور قانونی در حوزه استحفاظی شهرستان ری قرار دارد و هرگونه مداخله و اخذ عوارض از قیامدشت توسط شهرداری خلاف قانون است.
استاندار تهران تصریح کرذ: بسیاری از مشکلات شهر تهران و استان به واسطه حضور اتباع خارجی است که عملا تهدید امنیتی و اجتماعی را به دنبال دارد.
وی افزود: در پردیس عمدتا با مشکلات زیربنایی و فضا‌های فرهنگی روبرو هستیم.
محسنی بندپی گفت: درخصوص سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای در پردیس به ویژه اوزون تپه باید معاونت عمرانی استانداری وارد عمل شود.
وی تصریح کرد: شرکت گاز استان تهران موظف به تهیه گزارش از روستا‌های فاقد گاز در شهرستان‌های ری و پردیس و ارائه به استانداری است.
محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استاندار تهران در ادامه این جلسه گفت: ۱۳۰ روستا در استان تهران مشکل دارند و این اراده وجود دارد که تمامی این مشکلات را در کمیسیون زیربنایی استانداری مطرح و با رعایت مفاد قانون مشکلات را برطرف می‌کنیم.
وی گفت: کمربندی جنوبی اسلامشهر در صورت تأمین منابع  تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، پل قدیمی گلدسته را سیل امسال تخریب کرده بود که بازسازی می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران اضافه کرد: راه‌اندازی اداره کل اتباع بیگانه، در استان تهران با توجه به حجم بالای مهاجرت‌ها و در پی آن افزایش سکونتگاه‌های غیر رسمی که شکل می‌گیرد، می‌تواند منجر به کاهش تبعات شود.
وی گفت: مدارس غیرانتفاعی که در ملک‌های اجاره‌ای احداث شده‌اند، برای تغییر کاربری و برگرداندن کاربری مسکونی باید در قالب طرحی موضعی و موضوعی برای آنها تصمیم‌گیری شود.
مسعود مرسلپور، فرماندار اسلامشهر اظهار داشت: برای احداث مدول دوم تصفیه‌خانه اسلامشهر ۴۵ میلیارد مصوب شده که تا پایان سال قول احداث و بهره‌برداری آن داده شده است.
وی ادامه داد: مهم‌تر از ایجاد مدول استفاده از آب است که آب فضای سبز از چاه تأمین می‌شود و این آمادگی وجود دارد که برای تأسیسات شهری از آب تصفیه شده فاضلاب استفاده شود.
فرماندار اسلامشهر گفت: اسلامشهر به هیچ عنوان به لحاظ علمی حاشیه تهران محسوب نمی‌شود و رشد علمی در این شهرستان سریع است.
وی افزود: با توجه به مزیت نسبی اسلامشهر در صنعت با موافقت وزیر صمت مجوز احداث ۴ شهرک صنعتی را گرفتیم و این کار به زودی عملیاتی خواهد شد.
عبدالعظیم رضایی، فرماندار پردیس در ادامه جلسه اظهار کرد: شهرستان پردیس دارای بالاترین نرخ جمعیت در کشور است و امکانات متناسب با جمعیت این شهرستان نیست.
وی افزود: پیش‌بینی‌ می‌شود که جمعیت این شهرستان تا سال آینده به ۶۰۰ هزار نفر برسد.
رضایی گفت: شهرستان پردیس امکانات زیرساختی ندارد و مهمترین دغدغه ما تحویل مسکن مهر به متقاضیان است.
فرماندار پردیس تصریح کرد: نیازمند تخصیص اعتبار سرانه‌های فرهنگی، بهداشتی و آموزشی در مجموعه شهرستان پردیس هستیم.
وی افزود: اولویت ما تکمیل بیمارستان این شهرستان است، علی‌رغم انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، اما حرکتی در این خصوص صورت نگرفته است.
فرماندار پردیس گفت: این بیمارستان در ۷ طبقه ساخته شده و به اعتباراتی برای تجهیز آن نیاز داریم.
رضایی گفت: شهرستان پردیس انبوهی از نیاز‌ها را دارد و در صورت توجه نکردن به آن‌ها قطعا با مشکل روبرو می‌شویم.
وی افزود: امسال ۴۰ هزار واحد مسکن مهر باید به بهره‌برداری برسد، اما پیوست‌های فرهنگی آن نیز باید مدنظر قرار گیرد.
فرماندار پردیس تصریح کرد: ۲۲ اداره در پردیس مستاجر هستند و برای استقرار ادارات در شهرستان پردیس نیازمند مساعدت هستیم.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات این شهرستان فقدان آرامستان در شهرستان پردیس است.
احمد اسماعیلی‌راد، فرماندار شهرستان ری اظهار کرد: تصفیه پساب‌ها در شهرستان ری در چند مرحله باید صورت گیرد تا مصارف کشاورزی، خانگی و صنعتی تفکیک شوند.
وی افزود: تسریع در تکمیل کمربندی جنوبی برای رفع مشکلات ترافیکی شهرستان ری مطالبه مردم این شهرستان است.
اسماعیلی‌راد گفت: با توجه به استقرار شهرک صنعتی شمس آباد، ایجاد خط متروی حسن آباد و جابه جایی کارگران از شهرستان ری به این منطقه امری ضروری است.
پروانه مافی در این نشست افزود: عدم تفکیک شهرداری قیامدشت و شهرداری منطقه ۱۵ مسائل مالیات بر ارزش افزوده را بوجود آورده است که نیازمند ورود استانداری است. شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز همچنان بلاتکلیف مانده و باید در این مورد نیز پیگیری‌ شود. در فشافویه نیز فاز نخست جاده چرمشهر به آبیک تنها ۵ درصد دیگر تا اتمام پروژه مانده که باید اهتمام جدی صورت پذیرد.
حجت الاسلام شیخ نیز با ابراز رضایت از این جلسه خواستار ورود جدی‌تر به ریز مشکلات هر یک از شهرستان‌ها شد. علیرضا محجوب نیز با اشاره به تضییع حق مردم احمدآباد مستوفی خواستار حل جدی این مشکل پس از 10 سال شد.
سید‌ فرید موسوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۵۰ روستا در شهرستان‌های اسلامشهر، پردیس، ری و شمیران طرح ‌هادی ندارند که منتظر تشکیل جلسات آن‌ها هستیم.
وی افزود: نبود طرح‌های ‌هادی سبب می‌شود بودجه و اعتباراتی که به روستا‌ها اختصاص پیدا می‌کنند، بدون استفاده بمانند و در نتیجه خروجی مناسبی را در این زمینه شاهد نباشیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: کیفیت آب شهرستان اسلامشهر و روستا‌های آن نیز مطرح است که در حال حاضر مدول نخست تصفیه‌خانه فاضلاب اسلامشهر ایجاد شده است.
محمد علی وکیلی نیز با تاکید بر ضرورت حفظ حریم شهرها گفت: باید کار گروهی با همکاری شهرداری تهران به زودی این مشکلات را مرتفع نمایند.
در ادامه آقای گل‌محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان و ذوالفقاری از جهاد کشاورزی و همچنین تعدادی از اعضای شوراهای شهر به بیان مشکلات پرداختند.
کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تشریح وضعیت موجود گود آبعلی به لحاظ ظرفیت اشباع شده این مکان، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و نیز افزایش روز به روز وسعت آن تا حاشیه رودخانه جاجرود گفت: پیشنهاد ما در این نشست به شهرداری بررسی و مکانیابی دو سه نقطه در تهران با محوریت منطقه ۱۸ برای ساماندهی وضعیت نخاله‌های ساختمانی و بازیافت آن و از طرفی جلوگیری از مسیرهای حمل طولانی بود و محیط زیست استان تهران در این راستا آمادگی دارد تا از ظرفیت کارگروه مدیریت پسماند استان برای تسهیل در این موضوع بهره‌گیری نماید.
وی یادآور شد: درحال حاضر صرفا می‌توان برای واحدهای صنعتی بازیافت نخاله‌ها در داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران مجوز صادر کرد و این موضوع به تصویب هیات وزیران رسیده است و بخش‌های خصوصی و دولتی می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.
کلانتری همچنین به تولید روزانه ۴۰۰ مترمکعب شیرابه زباله‌ها در مرکز دفن زباله آرادکوه به عنوان یکی از معضلات اساسی این واحد اشاره کرد و گفت یکی از موضوعات مهمی که از سوی محیط زیست در نشست‌های قبلی مطالبه شد، ساماندهی شیرابه‌های روزانه مرکز آرادکوه از سوی مدیران این واحد بود که در این زمینه بااعلام مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در نشست امروز، تا پایان تیرماه تصفیه شیرابه‌ها براساس خروجی استاندارد پارامترهایBOD  و COD به میزان روزانه حدود ۳۰۰ مترمکعب برای آبیاری جنگلی به انجام خواهد رسید و این طرح بنا به اظهار مدیران شهرداری در حال حاضر با ظرفیت روزانه ۱۰۰ متر مکعب در حال انجام است.
 
کد مطلب: 110621
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *