۰
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۹

اعتیاد به مواد مخدر زمینه‌ساز ارتکاب جرم

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه رد پای اعتیاد به مواد مخدر در پرونده‌های مجرمان با بزه‌های مختلف دیده می‌شود، گفت: نیاز اولین عارضه‌ای است که معتاد با آن مواجه و در نهایت برای رفع آن مرتکب جرائم دیگر می‌شود.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه رد پای اعتیاد به مواد مخدر در پرونده‌های مجرمان با بزه‌های مختلف دیده می‌شود، گفت: نیاز اولین عارضه‌ای است که معتاد با آن مواجه و در نهایت برای رفع آن مرتکب جرائم دیگر می‌شود.
به گزارش ایسنا، سرهنگ مرادی کرناچی با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند زمینه ساز بروز جرائم در جامعه شود، گفت: با انجام بررسی به این نتیجه می‌رسیم که همواره رد پای اعتیاد به مواد مخدر در پرونده‌های مجرمان با بزه‌های مختلف دیده می شود. نیاز، اولین عارضه‌ای است که معتاد با آن مواجه و در نهایت برای رفع آن مرتکب جرائم دیگر می‌شود. اینکه اعتیاد به مواد مخدر، فرد معتاد را نیازمند به انجام بزه‌های دیگر چون سرقت و حتی قتل می‌کند، امر پوشیده ای نیست. تلاش برای دسترسی به مواد مخدر وی را مجبور می سازد تا از هر راهی برای زنده ماندن بجنگد. در این میان یا موفق می‌شود و متاع خود را به دست می آورد و یا در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.
وی در ادامه گفت: در این میان تنها چیزی که برای جامعه و پلیس به عنوان حافظ امنیت مردم می‌ماند، عده‌ای معتاد هستند که البته امکان دارد سارق، قاتل، جانی، متجاوز، هنجارشکن و... نیز باشند‍ که هرکدام از قشرهای جامعه را به نحوی به خود مشغول ساخته است. به‌طور حتم اعتیاد به مواد مخدر دیگر بزهکاری‌ها را به همراه دارد.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه پیامدها و آثار سوء مواد مخدر علاوه بر فرد معتاد، بر خانواده وی و دیگر طیف‌های جامعه نیز مترتب است،اظهارکرد: فرد معتاد خویشتن خویش را از دست می‌دهد و تنها دلیل زندگی خود را رسیدن به موقع مواد مخدر به بدن خود می داند. در این شرایط از خانواده خود غافل می‌شود. فرزندان این خانواده نیز نهایتا با سرخوردگی حاصل از اعتیاد والدین وارد جامعه می شوند؛جامعه‌ای که به هرحال مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن می تواند هر فرد سالمی را دچار مشکل کند و پایش را بلرزاند، چه رسد به فرزند خانواده‌ای از هم گسیخته و معلول که نتوانسته هنجارهای اجتماعی را به‌درستی به وی بیاموزد و او را برای یک زندگی اجتماعی سالم آماده کند.
مرادی کرناچی افزود: با این تفاسیر فرزند این خانواده یا پا جای پای والدین خود می‌گذارد و معتادی به معتادان جامعه اضافه خواهد شد و یا اگر به درد اعتیاد دچار نشود، به فردی هنجارشکن و مغایر با ارزش‌ها تبدیل می‌شود که هرکدام از این مشکلات می تواند گریبانگیر بخش‌های مختلف جامعه شود.
به گزارش پلیس، به گفته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، سخن گفتن ازپیامدهای اعتیاد به مواد مخدر امری بدیهی است که در صورت نبود برنامه ریزی‌های دقیق از سوی نهادهای ذی ربط برای مقابله با آن، تنها وقت گذرانی و از دست دادن فرصت‌ها است. نیروی انتظامی با همه توان و قوه قهریه خود و با تقدیم هزاران شهید راه را برای سوداگران مرگ تا حد زیادی نا امن ساخته اما واقعیت این است که مقابله ریشه‌ای با مواد مخدر تنها از رهگذر برخوردهای انتظامی نمی‌گذرد بلکه فعالیت بیشتر و موثر نهادهای فرهنگی را نیز می طلبد تا بتوان این مسیر را مسدود کند و جوانان این کشور را که آینده سازان این مملکت هستند، نجات داد.
کد مطلب: 110662
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *