۰
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۷

صنعت خودرو خط مقدم جنگ اقتصادی

یکه زارع: خودروساز شدن با اتکا به شرکت های دانش بنیان، جوانان و با پویایی امکان پذیر است
خط توليد بدنه محصول 301 مجهز به آخرين تكنولوژي روز به بهره برداري رسيد.
صنعت خودرو خط مقدم جنگ اقتصادی
خط توليد بدنه محصول 301 مجهز به آخرين تكنولوژي روز به بهره برداري رسيد.
این خط تولید با ظرفيت اسمي 20 دستگاه در ساعت و سالانه 100 هزار دستگاه که براي نخستين بار در صنعت خودرو كشور و خاورميانه از تكنولوژي جوشكاري ليزر وCMT بهره مي برد در شركت ايران خودرو به بهره برداري رسيد.
این خط تولید بدنه مجهز، به روز و چندمنظوره در ایران خودرو که علاوه بر بدنه 301 قابلیت تولید هم زمان سایر محصولات ایران خودرو را دارد، شامل 200 جيگ، 230 گان دستي و 24 ربات است كه قطعات بدنه محصولات با استفاده از اين تجهيزات توليد مي شود.براساس این گزارش، فرايند نصب تجهيزات اين سالن بدنه سازي از اواخر سال 95 آغاز شده و نخستين بدنه در بهمن ماه سال 96 به توليد رسيده و تاكنون بيش از 70 بدنه در قالب فازهاي مختلف پروژه توليد 301 توليد شده است. بيش از 38 ميليون يورو برای سرمايه گذاري در راه اندازي اين خط توليد صرف شده است.با برنامه ريزي ها و سرمايه گذاري كه در شركت هاي قطعه سازي انجام شده، محصول 301 درحال آماده سازي براي توليد انبوه بوده و‌ اين آمادگي وجود دارد تا با سطح داخلي سازي بالاتر از 60 درصد توليد و روانه بازار شود. اين ميزان به مرور زمان افزايش يافته و بخش زيادي از توليد اين محصول به صورت خودكفا شده توليد خواهد شد.برنامه ريزي و هدف ايران خودرو در 5 سال نخست، توليد 400 هزار دستگاه از اين محصول است. محصول 301 در قالب 3 تيپ و واريانت شامل دو واريانت با گيربكس دستي و موتور EC5 و يك تيپ و نوع با گيربكس اتوماتيك و موتور EC5 به توليد خواهد رسيد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور در این مراسم  گفت: اگر قرار است محصول جدیدی از خط تولید خودروسازان خارج شود باید سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن وجود داشته باشد و تجاری سازی آن توسط شرکت ها انجام شود. سورنا ستاری در مراسم رونمایی از خط تولید آزمایشی پژو 301 با تاکید بر این که  راه تزریق تکنولوژی به صنعت خودرو همکاری با شرکت های دانش بنیان است، افزود: کارخانه داری و خام فروشی دیگر ارزش افزوده ندارد و باید به سمت طراحی و داخلی سازی برویم.وی اشاره به آشنایی خود با صنعت خودرو گفت: این آشنایی به سال های قبل و در رابطه با تولید خودروهای سی ان جی بر می گردد و این تجربه نشان می دهد اگر بخواهیم خودروسازی داشته باشیم نیاز به کارخانه نداریم بلکه به نیروی کار دانشمند نیاز داریم.معاون رییس جمهور تصریح کرد: در بحث اشغال و قدرت نیروی انسانی جز نیروهای برتری هستیم. بنابراین کارخانه داری و خام فروشی دیگر ارزش افزوده حساب نمی شود و با اتکا به همین نیروی انسانی باید به سمت طراحی  و داخلی سازی برویم.او اضافه کرد: با پول دولت تحقیقات به سرانجام نمی رسد و نیاز به ورود بخش خصوصی است. هیچ دانشگاهی محصول نمی دهد بلکه تجاری سازی با همکاری شرکت ها صورت نمی گیرد.ستاری ادامه داد:، راه تزریق تکنولوژی کار با شرکت های دانش بنیان است و خوشبختانه ایران خودرو در این زمینه در حال پیاده سازی این کار است.معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: هیچ کشور اروپایی ظرفیت نیروی انسانی ما را ندارد. ما باید خود طراحی را داشته باشیم چرا که کارخانه داری باعث ارزش افزوده نمی شود. وی گقت: در حال حاضر با خام فروشی نمی توان کاری را پیش برد‌. در خودروسازی دانش باعث ارزش افزوده می شود و تا زمانی که طراحی نداشته باشیم باعث تحول عجیبی نمی شود. این که ما در زمان تحریم با چینی ها کار کنیم اسم آن کارخانه داری و وابستگی است.وی ادامه داد: اگر طراحی خط تولید انجام شود کار خوبی است. روندهای تکنولوژی بسیاری از صنایع سنتی از جمله خودروسازی را در آینده تعطیل می کند. ایده های جدید صنعت خودروسازی را می تواند متحول کند. ستاری گفت: در بحث تحقیقات اگر  قرار است محصول جدیدی خارج شود باید سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن وجود داشته باشد. تجاری سازی باید توسط شرکت ها انجام شود. راه تزریق تکنولوژی به صنعت خودرو همکاری با شرکت های دانش بنیان است که این اتفاق در شرکت ایران خودرو در حال رخ دادن است. ایران خودرو به دنبال این است که پلتفرم های خود را راه اندازی کند و تجربیات خوبی در ساخت پلتفرم داشته و در زمان تحریم ها کمک به سزایی کرده است. او در پایان اظهار کرد: حرکات جدید در زمینه ساخت خودرو در ایران خودرو فوق العاده است. این بحران ها باعث رشد می شود و دوست و دشمن شناخته می شود. ما اگر بخواهیم صنعت دانش بنیان داشته باشیم باید طراحی و تمام موارد را خودمان انجام دهیم.
در ادامه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: پروژه تولید 301 از نظر تکنیکی خاصیت های مهمی دارد و نخستین پروژه با بیشترین سطح خودکفایی است. مازیار بیگلو سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در مراسم تولید آزمایشی پژو 301 گفت: ما در سخت ترین زمان کار ساخت را شروع کردیم اما با این انرژی که ایران خودرو داشت به نتیجه رسیدیم این در حالیست که در سخت ترین زمان، وفادارترین قطعه سازان باقی ماندند و برای نخستین بار است که خودرویی بدون دخالت خارجی ها تولید می شود که افتخار می کنیم احتیاجی به شرکت های خارجی نداریم.وی اضافه کرد: نوع پیگیری این پروژه خاص بود و جلسات مختلفی در خصوص ساخت برگزار شد تا به حال پروژه ای با این سطح طراحی و شفافیت نداشتیم.او ادامه داد: این تحریم ها آنچنان موثر نبودند و توانستیم آن ها را دور بزنیم. نتیجه این بود که توانستیم خودرو را تولید کنیم. آنقدری که ما از تحریم های داخلی صدمه خوردیم تحریم های خارجی تاثیر نداشتند. وابستگی ارزی به دلیل عدم همکاری صنایع زیرساختی است. صنعت خودرو و قطعه نقطه اتصال ۶۰ بخش خدماتی و تولیدی است.بیگلو در پایان گفت: تولید فولاد و مواد اولیه هنوز قادر به تامین نیستند. باید بخش های خدماتی خود را ارتقا دهند تا از صنعت سنتی خارج شویم‌. بسیاری از مواد را علاقه نداریم وارد کنیم اما جای تاسف دارد که ساده ترین پلیمر صنعت خودروسازی را تولید نمی کند. دست مساعدت را به سمت وزارت صمت دراز می کنم چرا که برای تولید احتیاج به بقیه شرکت ها داریم. پروژه ۳۰۱ آغازی بود و نشان می دهد که می توانیم پروژه های بزرگ تری انجام دهیم.
 در پایان مدیرعامل ایران خودرو گفت: نخستین سری از پژو ۳۰۱ در اردیبهشت ۹۹ به دست مشتریان می رسد. هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو گفت: همانطور که می دانید در سال ۹۰ تا ۹۱ پژو قراردادی با ایران خودرو در خصوص سی کی دی داشت اما با وجود اقدامات انجام شده از سوی قطعه سازان در زمان تحریم ها، اقدامی درزمینه طراحی انجام نشده بود.وی با بیان این که مذاکرات در دوره بعدی با پژو شروع شد و در کنار آن فعالیت هایی را آغاز کردیم و جلسات متعددی با پژو داشتیم، اظهار کرد: طرف خارجی تقریبا میخواست قرارداد قبلی را پیش ببرد که خوشبختانه قرارداد خوبی منعقد شد این در حالیست که خارجی ها همواره بیشترین منافع را می خواهند اما جمیع کسانی که درگیر بودند با همفکری به قراردادی با پژو رسیدیم که نقطه عطف این قرارداد واگذاری مسئولیت داخلی سازی به ساپکو است و با ترک پژو از ایران فعالیت های ساپکو تعطیل نشد با این که هیچ خارجی در این پروژه با ما همراه نشد.یکه زارع اظهار کرد: ۳۰۰ قطعه ساز درگیر این پروژه هستند و مطمئنیم در آخر سال به خودکفایی ۸۰ درصد می رسیم. لازم به ذکر است که نخستین سری در اردیبهشت ۹۹ به مشتریان می رسد. ما توانستیم موتور را با ۸۰ درصد داخلی سازی بسازیم که علاوه بر ۳۰۱ می توان در سایر خودروها از آن استفاده کرد.وی با تاکید بر این که ۱۳ هزار دستگاه از پژو ۲۰۰۸ تحویل و ۳ هزار دستگاه دیگر باقی مانده است، گفت: هدفگذاری تولید ۳۰۱ ۲۵۰ هزار دستگاه در سال است این در حالیست که پژویی ها در جلسه ای اعلام کردند که اجازه تولید در ایران را ندارید اما ما تاکید کردیم که خود این پروژه را جلو می بریم و این کار را انجام دادیم و صاحب یک پلتفرم شدیم که این نکته بسیار مهمی بوده و می توان خودروهای مختلفی بر روی این پلتفرم سوار کرد. در قرارداد دوم منعقده نیز خسارت مطرح و بیش از ۱۵۰ میلیون یورو در دفاتر منعکس شد که نشان می دهد، پژو بازنده ترک کردن ایران  است. مدیر عامل ایران خودرو در پایان گفت: بحث تکیه به جوانان اهمیت دارد و آینده ایران خودرو روی جوانان است. جوانان نخبه خارج از ایران خودرو هستند که از آن ها استفاده می کنیم. در مهر ماه سال جاری یکی از قطعات کلیدی توسط جوانان نخبه به ثمره خواهد رسید که نشان می دهد خودروساز شدن با اتکا به شرکت های دانش بنیان، جوانان و با پویایی صورت می پذیرد.
 
کد مطلب: 111214
برچسب ها: ایران خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *