کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتشار اطلاعات پایان‌نامه‌های محرمانه

24 تير 1398 ساعت 19:47

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه مشکل خاصی در دانشگاه‌ها برای ثبت پایان‌نامه و رساله در ایرانداک وجود ندارد، به ارائه توضیحاتی درباره پایان‌نامه‌ها و گزارش‌های علمی محرمانه پرداخت.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه مشکل خاصی در دانشگاه‌ها برای ثبت پایان‌نامه و رساله در ایرانداک وجود ندارد، به ارائه توضیحاتی درباره پایان‌نامه‌ها و گزارش‌های علمی محرمانه پرداخت.
به گزارش ایسنا، مسعود برومند در حاشیه مراسم رونمایی از پایگاه اطلاعات اصطلاح‌نامه‌های ایرانداک و نیز پایگاه اطلاعات دا (دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان) که در ایرانداک برگزار شد، گفت: پژوهشگاه‌های خوبی در کشور داریم، اما یکی از مشکلات این است که مردم با آنها آشنا نیستند و چنانچه با این پژوهشگاه‌ها آشنا شوند، اطلاع خواهند یافت که تحقیقات بسیار خوبی در آنها انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه طبیعتاً مردم با پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) آشنایی بیشتری دارند، علت این آشنایی را حوزه فعالیت ایرانداک دانست و گفت: فعالیت ایرانداک در حوزه "فناوری ارتباطات" است. به عنوان مثال دانشجویان در دانشگاه‌ها این الزام را دارند که پایان‌نامه‌های خودشان را در سامانه ایرانداک ثبت کنند. ضمن آنکه زمانی که به دنبال مقالات علمی هستند، می‌توانند از سامانه‌های ایرانداک استفاده کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همین زمینه ادامه داد: اگر دانشجویان و اساتید بخواهند مقاله خودشان را به جایی ارجاع دهند یا برای مشابهت‌یابی طبق قانون از سامانه‌های ایرانداک استفاده می‌کنند.
برومند با اشاره به اینکه ایرانداک در سال‌های گذشته خوب عمل کرده و ذی‌نفعانش را به خوبی می‌شناسد، به حمایت‌های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم از برخی پروژه‌هایی که جنبه علمی و ملی دارند، اشاره کرد و گفت: از این پروژه‌ها به گونه‌ای مناسب و در حدی که مقدور باشد، حمایت مالی به عمل می‌آوریم. ضمن آنکه در برخی شرایط برای ایجاد ارتباطات و رفع مشکلات هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم.
وی افزود: به عنوان مثال در حوزه ثبت رساله‌ها در ایرانداک چنانچه در شرایط خاص مشکلات قانونی پیش روی پژوهشگاه باشد، سعی می‌کنیم آنها را برطرف کنیم و از طرفی از پژوهشگاه ایرانداک در دستگاه‌های اجرایی، دولت و مجلس استفاده می‌کنیم تا بتوانیم نظرات کارشناسی درست ارائه دهیم.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به دانشگاه‌هایی که پیشتر از ثبت پایان‌نامه / رساله خودداری می‌کردند، توضیح داد: دانشگاه‌هایی که مساله یا مشکلی در این خصوص داشته‌اند، مشکل آنها را برطرف کرده و به همه اعلام کردیم که باید پایان‌نامه / رساله خود را در ایرانداک بارگذاری کنند.

انتشار اطلاعات پایان‌نامه‌های محرمانه در گرو موافقت کارفرما
برومند با اشاره به اینکه پایان‌نامه‌های طبقه‌بندی شده در "ایرانداک" ثبت نمی‌شود و برای آن آئین‌نامه جداگانه‌ای با کمک دستگاه‌ها در دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تهیه شده است، گفت: پیش‌نویس اولیه این آئین‌نامه تهیه شده و هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.
وی ضمن ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه، یادآور شد: البته پایان‌نامه‌هایی با موضوعات حوزه هوافضا جزو پایان‌نامه‌های محرمانه به حساب نمی‌آید، بلکه تعریف آنها متفاوت است و انتشار اطلاعات پایان‌نامه‌های محرمانه به این برمی‌گردد که آیا کارفرما که پایان‌نامه یا کار پژوهشی را سفارش داده مایل به انتشار اطلاعات پژوهش هست یا خیر.

انتشار تمام پایان‌نامه‌های ثبت شده پس از یک بازه زمانی مشخص
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بر این اساس در تعریف محرمانگی یکی از مسائل مهم، موافقت کارفرما با انتشار نتایج فعالیت‌های پژوهشی است. این در حالی است که طبق یک دستورالعمل اجرایی که از قبل ارسال شده بود، بررسی‌هایی را انجام دادیم و این را اعلام کردیم که تمام رساله‌ها و پایان‌نامه‌هایی که از مجموعه وزارت علوم در پایگاه ایرانداک ثبت می‌شود، پس از یک دوره زمانی آشکار شود و در اختیار همگان قرار گیرد که این دوره زمانی برای رساله‌های دکتری دو و نیم سال و برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد یک و نیم سال است.


کد مطلب: 111232

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/111232/انتشار-اطلاعات-پایان-نامه-های-محرمانه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir