۰
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۱

سخنان روحانی در همایش ایران هوشمند

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه با یک انقلاب بزرگ دیجیتالی یا فضای مجازی مواجه هستیم، گفت: نمی‌شود یک حرکت بزرگ و جهانی را به خاطر سوء استفاده عده‌ای تعطیل کرد.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه با یک انقلاب بزرگ دیجیتالی یا فضای مجازی مواجه هستیم، گفت: نمی‌شود یک حرکت بزرگ و جهانی را به خاطر سوء استفاده عده‌ای تعطیل کرد.
«حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی» عصر چهارشنبه در همایش ایران هوشمند در محل سالن اجلاس سران اظهار داشت: دنیای امروز دنیایی است که در آن با یک انقلاب بزرگ دیجیتالی یا فضای مجازی مواجه هستیم. این یک واقعیت است چه بخواهیم چه نخواهیم، همه باید توجه داشته باشیم این فضای جدید می‌تواند برای نسل ما و کشور ما و منطقه و جهان یک فرصت و نه تهدید باشد.
وی افزود: البته در هر دنیا و فضایی عده‌ای هستند که می‌خواهند از آن فضا به نفع شخصی یا جمعی خودشان سوء استفاده کنند اما هیچ وقت نمی‌شود یک حرکت بزرگ و جهانی را به خاطر عده‌ای که ممکن است سوء استفاده کنند تعطیل کرد، به همین دلیل دولت های یازدهم و دوازدهم یکی از افتخاراتش ایجاد تسهیلات لازم برای نسل جوان و کشور در زمینه استفاده از اقتصاد و تحولات اجتماعی فضای مجازی است.
رئیس شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: امروز همه شهرهای کشور و ۷۸ درصد روستاهای ما قادر هستند از موبایل نسل ۳ و ۴ بهره‌مند باشند و این یکی از افتخارات دولت در زمینه ایجاد فضای جدید، هم برای کسب و کار و هم برای تحولات اجتماعی و سیاسی است.

فضای مجازی روزانه به مشروعیت حاکمان نمره می‌دهد

روحانی یادآورشد: آنچه که ما به عنوان فضای مجازی می‌نامیم و در مسیر ایران هوشمند حرکت می‌کنیم، تنها بحث اقتصاد و اشتغال نیست، بلکه حتی از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این فضای مجازی هست که مشارکت مردم را همه امور کشور و اداره کشور آسان‌تر کرده است. این فضای مجازی هست که روزانه به مشروعیت حاکمان نمره می‌دهد و می‌گوید این حاکمان و مسئولان تا چه حد مورد مقبولیت و مشروعیت هستند و این فضای مجازی است که امروز برای تحولات سیاسی و اجتماعی ما یک فرصت به وجود آورده است.
وی با اشاره به حضور خود در جمع فعالان فضای کسب و کار جدید گفت: قبل از حضور در این جلسه در خدمت عزیزانی بودم که فضای موجود کسب و کارهای جدید را در این کشور به وجود آورده اند، استارت آپ‌هایی که تحولات بزرگی را از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به وجود آورده اند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: اینکه امروز می بینیم و اشتغال عظیمی را یک استارت آپ قادر است ایجاد کند و هزاران شغل مستقیم و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است، یک تحول بزرگ در کشور ما است.
روحانی با بیان اینکه امروز از این طریق می‌توانیم سریعتر اشتغالی که به نفع کشور باشد ایجاد کنیم، گفت: اینکه یک استارت آپ در عرض چهار سال و نیم بتواند این حجم بزرگ از اشتغال را ایجاد کند افتخار بزرگی برای نسل جوان و تحصیل کرده ما و همچنین برای رفاه اجتماعی مردم است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: شما امروز فرزندتان، مادرتان، پدربزرگتان را از طریق همین استارتاپ به سفر درون شهری می‌فرستید. مبدا و مقصد و مسیر حرکت را می توانید کنترل کنید و راننده را می شناسید، این امنیت و رفاه را این استارت آپ ایجاد کرده است.
وی یادآورشد: اینکه امروز یک روستایی قادر است در خانه خود شغل و صنعتی را ایجاد کند و صنایع دستی خودش را مستقیم در بازار عرضه کند و همانجا مشتری خودش را پیدا کند کاری بسیار عظیم و بزرگ است که امروز دانش فناوری اطلاعات برای ما به وجود آورده است.
فاصله بین شرایط مدرن و سنتی را باید از بین ببریم
روحانی با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره شکاف نسلی، گفت: امروز با این واقعیت که میان فضای مجازی که یک شرایط مدرن است با شرایط سنتی دیروز، یک فاصله وجود دارد مواجه هستیم. البته ممکن است این فاصله یک دره و یا کمتر باشد اما حتماً این فاصله وجود دارد. ما باید این فاصله را کم کنیم و از بین ببریم، البته این کار ساده و آسان نیست.
رئیس جمهوری با اشاره به بازدید از نمایشگاه استارتاپ ها و ارائه گزارش فعالیت ها در حاشیه سالن همایش، با بیان اینکه قوانین جدید با قوانین و مقررات امروز متفاوت است، تصریح کرد: اگر این جوانان و اراده قدرتمند جوانی آنها نبود با توجه به موانع پیش رو که برای اخذ مجوز برای آنها وجود دارد، محصولات نمایشگاهی امروز امکان پذیر نبود.
روحانی تصریح کرد: بخشی از بار مسئولیت بر دوش دولت است تا بتواند مشکلات و موانع جوانان و فعالان در این حوزه را مرتفع کند البته یک نگرانی هم ممکن است در ذهن مردم باشد و همه ما باید آن نگرانی را برطرف کنیم.
وی اضافه کرد: دنیای جدید فرصتی برای ما ایجاد کرده، اما ممکن است کاربرانی هم باشند که از این فضا سوء استفاده کنند و نسبت به حیثیت، آبرو، اموال و امنیت مردم سوء استفاده کنند بنابراین باید جلوی این سوء استفاده ها را هم بگیریم.

به یک فضای مجازی آسان و ارزان نیاز داریم
رئیس جمهوری اضافه کرد: ما به یک فضای مجازی آسان و ارزان و مقرراتی نیاز داریم که مردم بتوانند به راحتی از این فضا استفاده کنند. همچنین به سواد دیجیتالی نیاز داریم و باید نسل جوان و جامعه ما با این شرایط کاملاً خود را منطبق کنند و از این فضا حداکثر استفاده را ببرند.
روحانی تصریح کرد: امروز راهی جز همکاری همه قوا و نمایندگان آنها که در شورای عالی فضای مجازی کشور نداریم. بدون این همکاری ها و بدون تشویق عملی جامعه، ما و همه مسئولان از نسل جوان فعال، این اتفاقات و موفقیت‌ها امکان پذیر نیست.
وی یادآورشد: امروز در شرایطی قرار داریم که باید به رغم تحریم‌ها، یکجانبه‌گرایی‌ها و قدرت‌های بزرگ از طریق فضای مجازی اعمال می کنند و می‌خواهند بر کشورها سلطه داشته باشند، راهی جز پیشرفت علم، خود اتکایی و همکاری با کشورهای دوست وجود ندارد.

دولت بر باز بودن فضای مجازی ایستادگی خواهد کرد
رئیس جمهوری اضافه کرد: برای عبور از تحریم ها، یک جانبه‌گرایی ها و تسلط هایی که قدرت‌های بزرگ از طریق فضای مجازی می خواهند بر کشورها داشته باشند، راهی جز پیشرفت علم، خوداتکایی و همکاری کشورهای دوست وجود ندارد و ما کشورهای منطقه و کشورهای دوست باید در کنار هم قرار بگیریم.
وی افزود: ما بایستی قدرت فناوری را در فضای مجازی را بالا برده و جلوی سوءاستفاده قدرت‌هایی که به دنبال یکجانبه گرایی هستند، ایستادگی کنیم و بتوانیم در مسیر پیشرفت جامعه حرکت کنیم.
رئیس شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: بی‌تردید امروز برای انجام تمام امور جامعه و کشور همچون مسائل فرهنگی، بهداشتی، علمی، و همچنین مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی راهی جز اینکه از این فضا استفاده و بهره برداری کنیم، وجود ندارد.
روحانی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم بازارمان را با تولیدگر کشورمان، و علم خود را با فناوری جدید آشتی دهیم، راهی جز این نداریم که از این علم و دانش و دنیای دیجیتال به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.
وی بیان کرد: من می خواهم از ملت بزرگ ایران، از نسل جوان، دانشگاه‌های کشور، وزارت خانه‌ها و بخش‌های مختلفی که در زمینه فضای جدیدی که برای نسل جوان ما، برای دختران و پسران ما و همچنین روستاییان و شهرهای ما به وجود آورده اند، سپاسگزاری و تشکر کرده و این قول را بدهم که دولت بر مبنای اصولی که از همان روز اول به مردم قول داده بود برای بازبودن این فضا ایستادگی خواهد کرد.
رئیس جمهوری ادامه داد: دولت از همه توان خود استفاده خواهد کرد و از لحاظ مقررات و تسهیل‌گری مقررات، هر اقدامی که در امکان دولت باشد، انشاءالله در اختیار همه جوانان عزیز در این کسب و کار نوپا انجام خواهد داد.
کد مطلب: 111382
برچسب ها: حسن روحانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *