۰
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۹

پوتین و مکرون بر حفظ برجام تاکید کردند

امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری فرانسه و روسیه در تماس تلفنی بر حفظ توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام تاکید کردند.
امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری فرانسه و روسیه در تماس تلفنی بر حفظ توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام تاکید کردند.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین امروز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: در این تماس تلفنی که به ابتکار مکرون صورت گرفت، وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا و نحوه اجرای این توافق توسط سایر اعضا به دقت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هر دو طرف تاکید کردند که برجام عامل مهمی در حصول اطمینان از امنیت در خاورمیانه و حفظ رژیم عدم تسویه سلاح های هسته‌ای بوده است و تلاش برای حفظ این توافق از اهمیت زیادی برخوردار است و دو طرف همکاری های خود را برای حفظ این توافق تقویت می کنند.
در ادامه این گفت وگو در خصوص وضعیت سوریه تبادل نظر شد و دو طرف بر اهمیت دستیابی به یک راه حل سیاسی و غلبه بر پیامدهای یک درگیری مسلحانه در سوریه تاکید کردند.
اوکراین محور دیگر گفت وگوی تلفنی مکرون با پوتین بود و دو طرف دیدگاه های خود را برای پایان یافتن درگیری‌های داخلی در این کشور مطرح کردند.
پوتین و مکرون همچنین آمادگی خود را برای افزایش همکاری های مشترک در این زمینه از جمله در قالب گروه نورماندی اعلام کردند.
گروه نورماندی از کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان تشکیل شده و سران این کشورها از دو سال پیش برای حل مناقشه در شرق اوکراین مذاکره می کنند.
براساس گزارش کاخ کرملین، مکرون در پایان این گفت وگو ضمن تشکر از پوتین برای دعوت از وی جهت حضور در جشن روز پیروزی در روسیه که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد، اعلام کرد که در هفتادوپنجمین سالگرد پیروزی روسیه و دیگر کشورها بر آلمان نازی شرکت خواهد کرد.
پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ کشور صنعتی دنیا در اوزاکای ژاپن به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در این جشن جواب مثبت داده بود.
پوتین چهار سال پیش در هفتادمین سالگرد جشن پیروزی در روسیه، سران اروپا و آمریکا را به این جشن در مسکو دعوت کرد اما هیچیک از غربی ها در آن شرکت نکردند و روسیه با حضور سران کشورهای شرقی این روز را گرامی داشت که بزرگترین روز ملی در روسیه به حساب می آید و همراه با روسیه در دیگر جمهوری های سابق شوری نیز گرامی داشته می شود.
دو سال پیش، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با حضور در این جشن، نخستین نخست وزیر رژیم صهیونیستی نام گرفت که در این مراسم شرکت کرده است.
در اروپای غربی نیز جشنی با عنوان پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم گرفته می شود و هر دو طرف ماجرا روایت خود را از جنگ جهانی دوم ارایه می دهند و معتقدند که نقش اصلی را در شکست آلمان نازی داشته اند اما این روس ها بودند که برلین را فتح کردند و به عنوان نخستین کشور پرچم اتحاد جماهیر شوروی را بر بام پایتخت آلمان به اهتزاز درآوردند.
کد مطلب: 111403
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *