۰
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۵۵

واکنش وزیر دفاع انگلیس به توقیف نفتکش

وزیر دفاع انگلیس با ادعای اینکه نفتکش انگلیسی توقیف شده در دریای عمان بوده است، نه آب‌های متعلق به ایران، آن را اقدامی خصومت آمیز دانست.
وزیر دفاع انگلیس با ادعای اینکه نفتکش انگلیسی توقیف شده در دریای عمان بوده است، نه آب‌های متعلق به ایران، آن را اقدامی خصومت آمیز دانست.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، پنی موردانت وزیر دفاع انگلیس امروز (شنبه) در پی توقیف یک نفتکش انگلیسی توسط ایران مدعی شد که این کشتی در دریای عمان در حرکت بوده است، نه آب های ایران.

وی در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی این اقدام ایران را خصومت آمیز توصیف کرد.

دولت انگلیس صبح دوشنبه در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که کشتی های انگلیسی تا مدتی  از تردد در منطقه خودداری کنند.

وزارت امورخارجه انگلیس نیز در واکنش به این رویداد کاردار سفارت ایران در لندن را احضار کرد.

 این ادعا در حالی مطرح می‌شود که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عصر روز جمعه، ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت که نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو به علت عدم رعایت قوانین بین‌المللی در انتخاب مسیر ورود به تنگه هرمز و به خطر انداختن امنیت تردد کشتیرانی و همچنین برخی تخلفات دیگر با درخواست این سازمان به سمت آب‌های ایران هدایت شده است.

وی خاطر نشان کرد: این کشتی علاوه‌براین، با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته شده است.

همچنین محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توئیتری اقدام اخیر ایران در خلیج فارس را مطابق با قوانین بین المللی کشتیرانی و توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق را دزدی دریایی توصیف کرد.

وی ساعاتی پیش نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود یادآور شد که بر خلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام جمهوری اسلامی بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتی رانی ایران و با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات انجام گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.
 
کد مطلب: 111515
برچسب ها: توقیف نفتکش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *