۰
سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۷

آغاز مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری 

 مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی شاپور و ایوان کرخه گفت: فصل سوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار در دزفول آغاز شد.
 مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی شاپور و ایوان کرخه گفت: فصل سوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار در دزفول آغاز شد.
یعقوب زلقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت دیواره ضلع جنوبی این بنا با مصالح سنتی آغاز شده و تلاش بر این است اصالت تاریخی این بنا بیش ازپیش ملموس شود.
وی عملیات حفاظتی و مرمتی در نمای ضلع شمالی (ورودی) این بنای تاریخی را از دیگر اقداماتی برشمرد که در این فصل انجام می‌شود.
زلقی از مرمت قسمت‌های آسیب دیده پشت بام بنا ناشی از بارندگی‌های اخیر، اصلاح ناودانها برای خروجی بهتر آب و…دراینآرامگاه خبرداد.
وی توسعه زیرساخت‌های این محوطه مانند آب، برق وساماندهی منظر محیطی آن را از دیگر برنامه‌های دردست اقدام این پایگاه برشمرد.
مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه درخصوص آتش سوزی اخیر در آرامگاه یعقوب لیث صفاری اظهارداشت: آتش سوزی در محیط پیرامون آرامگاه مربوط به علف‌های هرز بوده و اتفاق خاصی نیفتاده است.
وی افزود: برای حفاظت بهتر از این محوطه تاریخی کارکنان این پایگاه به صورت شبانه روزی در این محوطه درحال انجام وظیفه هستند.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری در روستای شاه‌آباد در ۱۰ کیلومتری دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر باستانی گندی شاپور دیده می‌شوند. در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی وجود دارد.
این آرامگاه اثری برجا مانده از دوره تیموریان است که در هشتم دی‎ماه ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۵۰ در ردیف آثار ملی ثبت شد.
کد مطلب: 111721
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *