۰
چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۹

عراق نقشي قوی‌تر از عمان دارد

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه تلاش برای کاهش تشنج و حل و فصل دیپلماتیک مساله توقیف کشتی‌ها را از دلایل و ماموریت سفر نخست‌وزیر عراق به تهران عنوان کرد.
مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه تلاش برای کاهش تشنج و حل و فصل دیپلماتیک مساله توقیف کشتی‌ها را از دلایل و ماموریت سفر نخست‌وزیر عراق به تهران عنوان کرد.
به گزارش ایسنا قاسم محب علي درباره سفر چند ساعته نخست وزیر عراق به تهران اظهار کرد: پس از اتفاقاتی که در خلیج فارس رخ داده، به نظر می‌رسد ترامپ نسبت به درگیری‌ها و یا مناقشاتی که ممکن است پیش بیاید، احساس نگرانی می‌کند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر انگلیسی‌ها هم عراق و هم عمانی‌ها را فعال کرده‌اند تا بتوانند راه حل دیپلماتیک برای مساله کشتی‌ها، هم کشتی ایرانی که توسط انگلیسی‌ها توقیف شده و هم کشتی انگلیسی‌ها که در اختیار ایران است، پیدا کنند و مساله از این طریق حل شود.
این تحلیل‌گر مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در نتیجه یکی از ماموریت‌های نخست وزیر عراق به تهران برای سفر چند ساعته و از پیش اعلام نشده‌اش می‌تواند تلاش برای کاهش تشنج و حل و فصل دیپلماتیک  مساله توقیف کشتی‌ها باشد.
وی در ادامه درباره نقش عراق به‌عنوان یک کشور مهم و تاثیر گذار در جهان عرب برای رفع چالش‌های موجود آن هم با توجه به روابط نزدیک و راهبردی که با ایران دارد، گفت: در هر حال عراق می‌تواند یک پیام رسان خوبی برای ایران باشد، اما این‌که انتظار داشته باشیم عراق بتواند به عنوان یک بازیگر بزرگ در منطقه طرفین در حال مخاصمه را دور هم گرد آورد، شاید انتظار بزرگی باشد.
مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه افزود: اما عراق می‌تواند به کاهش تشنج و پیام‌های مثبت و ارتباط با دیگر کشورهای منطقه مانند عربستان و خلیج فارس کمک کند و شبیه نقشی قوی‌تر از عمان را بازی کند.
محب‌علی همچنین درباره این‌که بسیاری از کشورهای عربی منطقه که متحد آمریکا هستند به شدت دنبال فاصله گرفتن از چالش‌های میان آمریکا و ایران هستند، آیا عراق می‌تواند در این رابطه نقش مهمی داشته باشد؟ اظهار کرد: وقتی مناقشه‌ای ایجاد می‌شود، هر کشوری سعی می‌کند مساله و منافع خودش را در نظر بگیرد، اعراب هم تلاش می‌کنند آمریکا و انگلیس را در مقابل ایران قرار دهند تا به منافع و خواسته‌های خودشان برسند،  البته در این زمینه عراق هم منافعی دارد از یک طرف می‌خواهد هم رابطه‌اش را با ایران حفظ کند، هم ارتباط خود را با آمریکا و جهان عرب حفظ کند.
وی ابراز کرد: اگر یک طرف قضیه را بگیرد، ممکن است با جهان عرب دچار مشکل شود، اگر طرف آمریکا را داشته باشد باید منتظر واکنش ایران و طرفداران ایران در عراق باشد، بنابراین سعی می‌کند تا حد وسط را در نظر بگیرد اما به نظر نمی‌رسد که عراق در شرایطی باشد که بتواند به حل مناقشه کمک کند.
این کارشناس مسائل منطقه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید هوشیار باشد، سیاست چند وجهی را دنبال کند تا  آمریکایی‌ها موفق نشوند همه کشورهای اروپایی و منطقه را در مقابل ایران قرار دهند.
کد مطلب: 111729
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *