۰
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶

حذف از سفره‌ها، عاقبت گرانی لبنیات

اگرچه قیمت لبنیات بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته است، اما حذف لبنیات از سبد مصرف خانوار ممکن نیست. این روزها فروش لبنیات وضعیت متغیری دارد، برخی از مغازه‌داران از فروش ثابت این محصول و تعدادی دیگر افزایش قیمت لبنیات را مانعی برای کسب سود خود می‌دانند.
اگرچه قیمت لبنیات بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته است، اما حذف لبنیات از سبد مصرف خانوار ممکن نیست. این روزها فروش لبنیات وضعیت متغیری دارد، برخی از مغازه‌داران از فروش ثابت این محصول و تعدادی دیگر افزایش قیمت لبنیات را مانعی برای کسب سود خود می‌دانند.
به گزارش ایسنا، باید توجه داشت افزایش قیمت لبنیات موجب شده تا مصرف آن در خانواده‌ها متفاوت شود، البته استفاده از لبنیات در برخی از خانوارها که توانایی مالی بالاتری دارند، ثابت مانده و خانواده‌هایی که توانایی مالی کمتری دارند، یا از میزان مصرف خود کم کرده‌اند و یا از محصولاتی با قیمت پایین‌تر، استفاده می‌کنند. 
آن دسته از مغازه‌ها و مراکز خریدی که بعضا در مناطق مرکز و بالای شهر هستند، پس از افزایش قیمت لبنیات با کاهش خرید مردم مواجه نشده اند و همواره به فروش خود ادامه می‌دهند و برخی مغازه هایی که در مناطق پایین شهر هستند، از کاهش میزان فروش لبنیات خبر می‌دهند. 
یکی از مغازه داران از کاهش فروش لبنیات بعد از گرانی آن به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: قبل از افزایش قیمت لبنیات همه شیرهای پاکتی خریداری می‌شد، اما اکنون فقط عده کمی از مردم برای خرید شیر به مغازه می‌آیند. ماست و دوغ نیز مانند گذشته خریدار ندارد و بیشتر فرآورده‌های لبنی ارزان قیمت فروخته می‌شود.
مغازه دار دیگری می گوید: فروش لبنیات به جز شیر برای ما مانند گذشته است و کاهش خرید شیر به دلیل افزایش گرماست و به افزایش قیمت آن ارتباطی ندارد.
او در خصوص ثابت ماندن فروش لبنیات در مغازه خود، توضیح می‌دهد: ثبات فروش به عواملی همچون مناسب بودن مکان مغازه و شناختی که مردم نسبت به آن دارند، بستگی دارد همچنین بزرگی محیط مغازه در جلب توجه مردم موثر است. به همین دلیل بعد از افزایش نرخ لبنیات، تغییری در فروش مغازه ما به وجود نیامده است.
از سوی دیگر برخی از مردم نیز از تغییر مصرف لبنیات بعد از افزایش قیمت آن، می گویند. برخی از آنها بعد از افزایش قیمت لبنیات، به محصولات و فروشگاه های سنتی لبنیات روی آورده اند و یا تولید برخی از محصولات همچون ماست را  برای خانواده‌های خود به صرفه تر می‌دانند و بر تغییر کیفیت لبنیات نیز معتقدند. همچنین بعضی دیگر با کاهش خرید محصولات لبنی و استفاده از اقلام ضروری دیگر به این گرانی واکنش نشان داده اند. در عین حال افرادی که توانایی مالی بیشتری نسبت به دیگران دارند از ثبات خرید خود و استفاده از محصولات لبنی همانند گذشته می‌گویند.
خانمی که تقریبا هر دو روز یکبار محصولات لبنی همچون شیر را خریداری می کند در واکنش به گرانی لبنیات به خبرنگار ایسنا، می گوید: پیش از این لبنیات را به صورت بسته بندی‌های شیشه ای و پرچرب خریداری می‌کردم، اما با افزایش نرخ لبنیات بیشتر شیر پاکتی خرید می‌کنم.  
خریدار دیگری می گوید: متاسفانه با وجودی که لبنیات گران شده، از سوی دیگر حجم برخی محصولات لبنی همچون پنیر و خامه کم شده است در حالی که در همان بسته بندی قبلی عرضه می شود.
او ادامه می دهد: افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار متفاوت است، اما افزایش قیمت برخی محصولات بیشتر نمایان است. به عنوان مثال قیمت خامه و یا بستنی بیشتر افزایش یافته است.
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان با بیان اینکه افزایش هزینه‌های بازار باعث افزایش قیمت کارخانجات لبنی می‌شود، به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: افزایش قیمت‌ها، کاهش خرید را به دنبال دارد و در ادامه کاهش تولید و فروش، تعطیلی با هزینه‌های سنگین را به وجود می‌آورد، در نتیجه هیچ‌گاه برای کارخانه‌ها سودی از افزایش قیمت حاصل نمی‌شود و حتی به دلیل کاهش میزان خرید مردم، ضرر آن به کارخانه‌ها وارد می شود.
هومان امیری با اشاره به افزایش قیمت شیرخام نسبت به 10 روز گذشته و کاهش عرضه آن، ادامه می دهد: درج قیمت محصولات لبنی توسط سازمان حمایت کشور به کارخانه‌ها ابلاغ می‌شود و هر هزینه اضافی به عنوان ضرر از جیب کارخانه‌دار کم می‌شود. 
او با تاکید بر ثبات کیفیت و سلامت محصولات لبنی، اظهار می کند: محصول لبنی را نباید با طعم و ذائقه ارزیابی کرد، زیرا ممکن است محصولی با کیفیت پایین اما با طعم خوب تولید شود. حتی شاید آن محصول خوشمزه دارای بار میکروبی، چربی بالا و پروتئین بیش از اندازه باشد. 
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان می‌گوید: هرچه چربی لبنیات بیشتر باشد طعم بهتری نسبت به دیگر محصولات لبنی دارد. در این شرایط معاونت غذا و دارو کارخانه‌ها را از تولید لبنیات پرچرب باز می‌دارد. مردم نیز باید نسبت به سلامت محصولات آگاه باشند. برای مثال اگر چربی زیادی از شیر گرفته شود، این شیر رقیق تر می‌شود و درنتیجه رقیق بودن شیر نشانه سلامت آن است. 
امیری درخصوص بهترین زمان برای تهیه لبنیات، تصریح می کند: هرچه زمان برای تهیه شیر خام زیاد شود، محصول فسادپذیری و بار میکروبی بالاتری خواهد داشت و هرچه زمان کمتری به همراه رعایت موارد بهداشتی همچون رعایت هوا و ... صرف تهیه لبنیات شود، آن محصول باکیفیت بهتری به بازار می‌رسد.
به گفته این تولیدکننده، شیر خام باید سریعا و با نظارت کامل به سیستم منتقل شود و در سیستم نیز نظارت و بررسی‌های لازم از سوی نماینده معاونت غذا و دارو، جهت سرما یا گرما دادن به شیرخام و استرلیزه یا پاستوریزه کردن آن انجام شود.
مدیرعامل کارخانه صنایع لبنی اصفهان با بیان اینکه حجم، چربی و پروتئین موجود در شیر باعث تغییر قیمت در محصولات می‌شود، می افزاید: افزایش قیمت‌ها در محصولات لبنی یک فرمول مشخص دارد و تفاوت قیمت به تفاوت میزان حجم، پروتئین و چربی شیرخام در لبنیات بستگی دارد، این تفاوت به بحث سلامت آن مربوط نمی‌شود.
اگرچه این بار گرانی لبنیات با مجوز و دستور رسمی دولت کلید خورد، اما باید توجه داشت که رعایت حقوق مصرف کننده در بازار موضوعی است که نباید نادیده گرفته شود و به بهانه افزایش قیمت، از کیفیت و حجم محصولات کاسته شود، چرا که محصولات لبنی به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است. 
  •  
کد مطلب: 112058
برچسب ها: لبنیات گرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *