۰
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۵

خیز "منبت" ملایر برای جهانی شدن

در جای جای این خطه از ایران زمین که قدم می گذاری صدای دلنواز مغار کشیدن و چکش و قلم روی تن بی جان چوب است تا جانی دوباره در قالبش بدمند و تنه درختان زینت بخش خانه من و شما شود.
در جای جای این خطه از ایران زمین که قدم می گذاری صدای دلنواز مغار کشیدن و چکش و قلم روی تن بی جان چوب است تا جانی دوباره در قالبش بدمند و تنه درختان زینت بخش خانه من و شما شود.
به گزارش ایسنا، اینجا ملایر؛ خطه ای از دیار هنرپرور ایران زمین است، از کارگاه های منبت و فروشگاه ها و نمایشگاه های مبل منبت و روستای بدون بیکار دهنوی آورزمان گرفته تا شهر جوکار و ملایر با بلوار معروف 32 متری مطهری که خاستگاه منبت به شمار می رود.
تولید بیش از 65 درصد مبلمان منبت کشور، وجود 4 هزار کارگاه منبتکاری شناسنامه دار و فعالیت 9 هزار نفر به طور مستقیم و 20 هزار نفر به طور غیرمستقیم، سبب شد تا 2 سال پیش ملایر به عنوان شهر "ملی منبت" به ثبت برسید و اکنون عزم ملایری ها برای ثبت جهانی این هنر- صنعت راسخ است.
امروز 21 مردادماه همزمان با عیدسعید قربان چراغ سومین جشنواره ملی مبل منبت ملایر روشن می شود تا سرآغازی مبارک برای جذب گردشگران و رونق تولید و عرضه این صنایع دستی و گامی مانا برای ثبت جهانی باشد.
روند ثبت جهانی منبت ملایر در حال طی شدن
استاندار همدان با بیان اینکه ملایر استعداد فراوان، ظرفیت خدادادی، نیروی انسانی توانمند و بزرگان فرهیخته بسیاری دارد، گفت: ظرفیت مبل منبت در ملایر بی بدیل است و ما به دنبال ثبت جهانی شدن منبت ملایر هستیم.
سیدسعید شاهرخی با اشاره به اینکه معتقدیم برند "شهر ملی منبت" برای ملایر کافی نیست و باید جهانی شود، افزود: در شهریورماه قراراست نمایندگان سازمان جهانی میراث فرهنگی برای بازدید از ظرفیت های ملایر در این حوزه به این شهرستان سفر کنند و امیدواریم به زودی شاهد ثبت جهانی منبت ملایر باشیم.
وی با اشاره به اینکه به اتفاق نمایندگان ملایر مصمم هستیم این برند جهانی زودتر به ملایر تعلق بگیرد، گفت: باید شایستگی های ملایر را در این حوزه به نمایش بگذاریم که برگزاری سومین جشنواره ملی مبل منبت گامی موثر در این زمینه است.
فعالیت 10 کمیته برای برگزاری جشنواره منبت و راه اندازی قطار گردشگری
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز برگزاری این جشنواره را مقدمه ای برای جهانی شدن منبت ملایر عنوان و تاکید کرد: 10 کمیته ای که برای برگزاری جشنواره فعالیت می کنند، باید فعالیت خود را ادامه دهند تا بتوانیم مجوز جهانی شدن منبت را بگیریم.
قدرت الله ولدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به درنظرگرفتن تسهیلات با نرخ بهره کم برای خریداران مبل و منبت در ملایر، افزود: بیش از 10 میلیارد تومان تسهیلات مختص این شهرستان برای این منظور درنظرگرفته شده و از طریق صندوق کارآفرینی امید پرداخت می شود و سقف زمانی آن تا پایان امسال است.
وی یادآور شد: به هر خریدار مبل و منبت در ملایر 15 میلیون تومان تسهیلات با سود 4 درصد و بازپرداخت 36 ماهه داده می شود و پیش فاکتور را نیز نمایشگاه داران دارای کد شناسایی و مجوز فروش ارائه می دهند.
ولدی خودکفایی در تولید چوب و حرکت به سمت جنگل کاری مصنوعی را یک ضرورت برای صنعت مبل و منبت ملایر با توجه به مشکلات مواد اولیه دانست و گفت: در این هنر- صنعت با توجه به جهانی شدن منبت باید استاد تربیت کنیم.
فرماندار ملایر از تشکل های صنعت مبل منبت ملایر درخواست کرد: سفرهای آموزشی به کشورهای خارجی دارای این صنعت را در دستور کار خود قرار دهید چراکه سرمایه گذاری در حوزه آموزش خود نوعی سرمایه است.
وی در رابطه با برگزاری باشکوه سومین جشنواره ملایر، شهر ملی منبت، بر لزوم آذین بندی ویژه در سطح شهر، نصب بنرهای یک شکل، پوشیدن لباس های یک شکل توسط نمایشگاه داران و پذیرایی و برخورد مناسب با مسافران و خریداران در طول 10 روز جشنواره، ساماندهی ورودی های شهر، ترمیم آسفالت ورودی های شهر به ویژه از مسیر اراک به ملایر و آمادگی دستگاه های خدمات رسان برای جلوگیری از قطعی برق و آب تاکید کرد.
معاون استاندار همدان همچنین به حضور یکی از مسئولان عالی رتبه کشوری به عنوان میهمان جشنواره در روز 24 مرداد اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسه ای با حضور مدیران کل استان، ایجاد نمایشگاهی از توانمندی های شهرستان و بازدید از نمایشگاه ها و کارگاه های مبل منبت، بام ملایر، مینی وُرد و موزه لطفعلیان از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این سفر است.
فرماندار ملایر از مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان در زمینه اختصاص زمین لازم برای احداث شهر نمایشگاه مبل منبت در نزدیکی جاده سلامت خبر داد.
ولدی با بیان اینکه برای تحقق این امر و تملک زمین، نیازمند همکاری و مشارکت شرکت شهرک ها و شهرداری هستیم، افزود: نمایشگاه ها و فروشگاه های مبل و منبت به قوت خود در سطح شهر باقی است اما باید در هر فصل و زمانی از سال که خریداران به این ملایر آمدند، با خیال راحت در شهر نمایشگاهی خرید کنند و یک بازار دائمی مبل منبت با تمامی امکانات داشته باشیم.
وی گفت: برای احداث شهر نمایشگاهی مبل منبت از ظرفیت چهار دستگاه اجرایی شهرداری برای اخذ مجوز، اوقاف و امور خیریه برای اختصاص زمین، صندوق کارآفرینی امید برای اعطای تسهیلات با بهره کم و شرکت شهرک های صنعتی برای اخذ مجوزهای مورد نیاز باید استفاده کنیم.
ولدی افزود: بخش پنجم این اقدام مهم ورود بخش خصوصی در حوزه صنعت مبل منبت با 5 تشکل فعال در این هنر- صنعت است که به عنوان سهامدار در این شهر نمایشگاهی می توانند سرمایه گذاری کنند.
وی با بیان اینکه دولت نیز در کنار بخش خصوصی کمک های ویژه ای را برای ایجاد شهر نمایشگاهی ارائه می کند، بیان کرد: ایجاد مغازه ها و فروشگاه ها در شهر نمایشگاهی باید طبق چارچوب مشخص و با نظر مشاور و طراحی های مناسب باشد.
فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه فعالان این صنعت در ملایر، شهر جوکار و روستای دهنو می توانند در ایجاد این شهر نمایشگاهی سرمایه گذاری کنند و سهامدار و مغازه دار باشند، ادامه داد: ایجاد هتل، محل اقامت، رستوران، کافی شاپ، شهر بازی و سایر امکانات مورد نیاز برای این مجموعه در شهر نمایشگاهی دیده شده است و در صدد ماندگاری شهر نمایشگاهی در ملایر هستیم.
معاون استاندار و فرماندار ملایر همچنین از راه اندازی قطار گردشگری در زمان برگزاری جشنواره مبل منبت در هر سفر با 250 نفر مسافر و گردشگر به ملایر خبر داد و گفت: این رخداد نقش موثری در رونق اقتصادی منطقه دارد.
ملایر، تولیدکننده ۶۵ درصد تولید مبل و منبت کشور
فرماندار ملایر با بیان اینکه ملایر ۶۵ درصد تولید مبل و منبت کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: این امر موجب بهبود معیشت مردم و ورود گردشگر به این شهر شده است.
ولدی درباره صنایع مبل ملایر به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی برای حمایت از صنعت مبلمان این منطقه روی داده است، گفت: حدود ۵ هزار کارگاه بزرگ و کوچک که در آنها ۹ هزار نفر منبت کار مشغول هستند و ۲۰ هزار فرصت شغلی نیز ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه ملایر ۶۵ درصد تولید مبل منبت کشور را به خود اختصاص داده و موجب بهبود معیشت مردم و ورود گردشگر به این شهر شده است، گفت: تاکنون جشنواره های مبل منبت ملایر داخلی بوده است اما برای جهانی شدن این جشنواره ها درحال برنامه ریزی هستیم.
گفتنی است؛ امشب چراغ پر فروغ سومین جشنواره ملی مبل منبت ملایر در بوستان تاریخی سیفیه به همت و تلاش هیئت مدیره بازار مبل منبت و همکاری دستگاه های اجرایی و با حضور گردشگران، مسافران، شهروندان ملایری، مسئولان استانی و شهرستانی، منبتکاران و فعالان این حرفه روشن می شود. اجرای کنسرت زنده "مانی رهنما" از مهمترین برنامه های جانبی این جشنواره است که قطعاً حال و هوایی دیگر به جشنواره می بخشد.
کد مطلب: 112818
برچسب ها: منبت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *