۱
۰
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۰
عضو شورای شهر ارومیه:

زبان محافل رسمی فارسی است

برخی ها از زبان ابزار انتخاباتی می سازند
 عضو شورای شهر ارومیه گفت: عامل وحدت همه اقوام ایرانی، زبان فارسی و  زبان رسمی کشور است و باید به آن احترام گذاشته شود، اما در مراسم روز خبرنگار در ارومیه این مهم رعایت نشد و این جو در زمان انتخابات تشدید می شود
 عضو شورای شهر ارومیه گفت: عامل وحدت همه اقوام ایرانی، زبان فارسی و  زبان رسمی کشور است و باید به آن احترام گذاشته شود، اما در مراسم روز خبرنگار در ارومیه این مهم رعایت نشد و این جو در زمان انتخابات تشدید می شود.
محمد خالد حاتمی، عضو شورای شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار کُردپرس در خصوص حواشی روز خبرنگار در ارومیه افزود: در مراسم روز خبرنگار که در ارومیه برگزار شد، رییس شورای شهر سخنرانی خود را به زبان ترکی آغاز کرد این موضوع باعث شد که بنده به سخنران جلسه تذکر بدهم تا به زبان فارسی صحبت کنند زیرا ممکن کسانی در این جلسه حضور داشته باشند که به زبان ترکی آشنایی نداشته باشند، اما ایشان توجهی نکردند.
وی ادامه داد: سخنران دوم شهردار ارومیه بود که تازه وارد سالن شده بود و او نیز به زبان ترکی شروع به سخنرانی کرد. این بار هم من اعتراض کردم و درخواست کردم که "لطفاً به زبان فارسی صحبت کنید"، زیرا در یک محفل رسمی قرار داریم و باید به زبان رسمی کشور سخن بگوییم تا همه مستمعان بتوانند از این مراسم استفاده کنند.
 حاتمی گفت: این که ما درخواست می‌کنیم تا در جلسات از زبان رسمی استفاده شود دلیل نمی شود که با زبان آذری مشکلی داشته باشیم زبان های کردی و آذری زبان اقوام ایرانی هستند و همه آنها در جایگاه خود محترم اند اما ما درخواست می‌کنیم که در مراسم و محافل رسمی باید به زبان رسمی کشور سخن گفته شود تا همه بتوانند متوجه منظور سخنرانان جلسه بشوند.
عضو کرد شورای شهر اضافه کرد: ما ۴ عروس آذری زبان در خانواده مان داریم و به هیچ وجه دیدگاه ما قومیتی نیست اما این حرکت سخنرانان در جلسه روز خبرنگار، در وهله اول بی احترامی به زبان رسمی کشور و سپس  بی احترامی به کسانی است که در این جلسه حضور دارند و زبان آذری را بلد نیستند.
وی با اشاره به اینکه این جو حاکم در ارومیه در زمان انتخابات تشدید می شود، تاکید کرد: متاسفانه تا آخر جلسه نیز این دو سخنران بدون توجه به درخواست من به زبان ترکی صحبت کردند و این ثمره جوی است که در ارومیه حاکم شده و به خصوص آنهایی که به نحوی در جریان انتخابات قرار دارند سعی می کنند تا با این ابزار به نفع خود در رقابت های انتخاباتی استفاده کنند.
حاتمی ادامه داد: این مسئله تا کنون بارها در ارومیه پیش آمده است و از کرد زبانان خواسته شده است که در ادارات، محافل رسمی به زبان ترکی صحبت کنند این در حالی است که همه افرادی که در ارومیه زندگی می کنند زبان ترکی را بلد نیستند.
 وی با بیان اینکه مشکل به هیچ وجه به زبان آذری و یا قوم آذری نیست، تاکید کرد: همه ما در چارچوب ایران زندگی می‌کنیم و زبان رسمی این کشور فارسی است و کسانی که در جایگاه قانون قرار دارند باید به قانون هم احترام بگذارند نه اینکه خودشان قانون را پایمال کنند.
عضو کرد شورای شهر ارومیه  گفت: در نظر بگیرید بنده در روز سخنرانی به زبان کردی صحبت می کردم آیا حضاری که در آنجا نشسته اند و به زبان کردی آشنایی ندارند راضی می‌شدند که تا پایان مراسم بنده به زبان کردی صحبت کنم؟! قطعا این مسئله قابل قبول نیست و بی احترامی به کسانی است که در جلسه حاضر هستند. بنابراین زبان رسمی باید در محافل رسمی به کار برده شود.
 وی اضافه کرد: زمانی که در ارومیه با زبان رسمی کشور این گونه برخورد می کنند شما تصور کنید که در حق زبان کردی چه کار خواهند کرد و چگونه برخورد می کنند. این قبیل مسائل قابل قبول نیست. همه باید بدانیم عامل وحدت همه اقوام ایرانی زبان  فارسی به عنوان زبان رسمی کشور است و باید به آن احترام گذاشته شود.
به گزارش کردپرس، فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده نشان می دهد که در مراسم روز خبرنگار در ارومیه "محمد خالد حاتمى" عضو کرد شوراى شهر اروميه ، خطاب به شهردار و رییس شورای این شهر که به زبان آذری سخنرانی می کردند، گفت: "لطفاً فارسى حرف بزنيد!" اما سخنران بدون توجه دوباره به زبان آذری صحبت می کند.
این فیلم در فضای مجازی منتشر شده و تا کنون واکنش های متفاوتی نسبت به آن شکل گرفته است.
این موضوع در ارومیه تازگی ندارد و پیشتر نیز اعضای کرد شورای شهر ارومیه به نشانه اعتراض نسبت به تک رنگی و تک زبانی بودن مراسم ها و جشنواره ها صحن شورای شهر را ترک کرده بودند.
کد مطلب: 112863
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام - متاسفانه هنوز نفهمیدند یک زبان مشترک برای ارتباط همگانی لازم است و در حال حاضر فارسی جا افتاده و هر زبانی دیگر هم باشه همین نگاه نسبت به ان وجود داره پس بپذیریم